zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekozátěže brání rozvoji regionů

24.07.2008
Geologie
Ekozátěže brání rozvoji regionů
- Stát sice firmám garantoval likvidaci nebezpečných odpadů. Má ale zpoždění

- Pomoci by měl obří tendr, tvrdí vláda

AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Pardubická rafinerie Paramo bubnuje na poplach. Státem garantovaná, ale roky neřešená sanace staré ekologické zátěže v podniku ohrožuje už nejen okolní životní prostředí, ale i rozvoj regionu.

Hlavně plánovanou stavbu čtyřproudé silnice z Hradce Králové přes Pardubice na Chrudim. Samotné Paramo za poslední roky dalo do zajištění kontaminovaných míst a odvrácení havarijní situace desítky milionů korun. Starostové i vedení firmy včera vyzvali ministerstvo financí k rychlému zásahu.

Paramo potřebuje vyčistit a zajistit desítky tisíc tun půdy ještě z doby válečných náletů a předlistopadového státního podniku.

Problém? Hlavně peníze

Stát se sice už v roce 1992 zavázal, že zprivatizovaným podnikům zaplatí staré ekologické závazky. Ale z původně odhadovaných 170 miliard z výnosu privatizace zatím investoval jen 45 miliard.

Paramo mělo už v roce 1994 garanci ve výši 1,2 miliardy korun, jenže na dnešní ceny stavebních prací už taková suma zřejmě nestačí. Prodraží se i sanace dioxiny zamořených částí neratovické Spolany. Tam z původních nákladů 750 milionů korun bude muset stát vynaložit nyní asi 2,5 miliardy.

Pardubická rafinerie, ovládaná holdingem Unipetrol, je spolu s ropnými lagunami po ostravském Ostramu, pardubické Synthesii, ústecké Spolchemii či Spolaně jedním z nejnáročnějších projektů v zemi. Celkem se likvidace staré ekozátěže týká stovek projektů.

"Ministerstva financí a životního prostředí postupují vcelku vstřícně. Problém jsou ale peníze, nedostatek kapacit a chybí i objektivní systém stanovení priorit," říká generální ředitel Parama Ivan Ottis. Obává se, že ministerský záměr vypsání tendru na jednu firmu, která by zaštítila sanace v celé republice, může vést k dalšímu zdržení.

S rozšířením silnice, po které - často v zácpách - projíždí denně na 30 tisíc aut, počítá Pardubický kraj v roce 2010. "Nechceme ztratit investici za tři čtvrtě miliardy korun jenom proto, že se sanace nestihne včas," vyjádřil se včera hejtman Ivo Toman.

Stát: Tendr má vše zrychlit

Ministerstvo financí (MF) naopak tvrdí, že výběrové řízení, jehož vítěz by měl na starosti sanace v celkové garantované výši 114 miliard korun pro celou republiku, proces urychlí. Chystá na to největší veřejnou zakázku v dějinách země. Záměr na obří tendr už ale kritizovaly některé instituce - třeba Hospodářská komora nebo nevládní Transparancy International.

Podle náměstka MF Ivana Fuchsy může být výsledná celková suma na sanace nižší než oněch 114 miliard garancí, které se počítaly do roku 2001 podle obchodního jmění nabyvatele původní státní firmy. "Náš odhad skutečných nákladů je kolem 40 miliard," připomíná ředitelka České inspekce životního prostředí Eva Tylová.

Že problémem nejsou jen peníze, dokládá zdržení likvidace ekologických škod ve čtyřech lagunách po ostravském Ostramu. Sdružení firem musí odtěžit 200 tisíc tun ropných kalů, vyčistit na 600 tisíc tun zeminy a pozemní vodu na ploše deseti hektarů. Samotná likvidace měla začít už před rokem a půl. Sdružené firmy musely třikrát předložit ministerstvu životního prostředí zpočátku nekvalitní dokumentaci nutnou pro posouzení vlivu likvidace lagun na životní prostředí.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí