Znepokojení rejdařů roste
Řady rejdařů nespokojených se stavem labské vodní cesty se rozrůstají. K žádosti pěti firem, které chtějí od státu náhradu škody již od prosince, se přidalo dalších osm vodních dopravců. Celkovou ztrátu za nesplavnost Labe od roku 2004 firmy vyčíslily na zhruba 4 mld. Kč. Nový požadavek zazněl na valné hromadě sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR 23. června - ministerstvo dopravy požadavky rejdařů odmítá.
Spory o náhradu škod se táhnou již od prosince loňského roku, kdy pět firem zaslalo na ministerstvo dopravy žádost o 2,6 mld. Kč - za škody za léta 2004 až 2006. Úřad žádosti v zákonné šestiměsíční lhůtě nevyhověl, takže nyní bude čelit žalobě za to, že údajně neplní zákon a neudržuje vodní cestu ekonomicky splavnou. "Za těch šest měsíců s námi nikdo nejednal," uvedl právní zástupce rejdařů Aleš Pejchal.
Problém nesplavnosti Labe je podle ministra dopravy Aleše Řebíčka politický a nikoliv finanční. Situaci má vyřešit nový jez u Děčína, jehož stavba se připravuje již zhruba 15 let. Zatímco ministerstvo dopravy zbudování jezu podporuje, ministerstvo životního prostředí, které vede Strana zelených, je proti. "Já prostě musím zlomit koaličního partnera, nebo se musí změnit vláda," uvedl ke sporu Řebíček. Vláda podle něj musí dát jasně najevo, zda bude podporovat vodní dopravu v České republice, či nikoliv - dopravci prostě musejí vědět na čem jsou.
Zatím však obchodní lodě české Labe opouštějí. Část z nich posílají majitelé na zahraniční řeky, některé končí ve šrotu. Sešrotování čeká o prázdninách další dvě vlečné lodě, což podle jejich majitelů uvolní trh pro 240 kamionů. Česká nákladní říční flotila má nyní kolem stovky lodí.