zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dálnice na jih: řidiči si počkají

01.08.2008
EIA
Dálnice na jih: řidiči si počkají
- Ministerstvo životního prostředí chce vést dálnici jinudy než Středočeský kraj

- Hrozí další zpoždění

AUTOR: Ivana Kottasová
AUTOR: Jan Kubita
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Dálnice na jih zřejmě jen tak stát nebude. Od včerejška je jasné, že ministerstvo životního prostředí, vedené předsedou zelených Martinem Bursíkem, neustoupí. Dálnice přes Dolní Posázaví a Českou Sibiř je pro ně nepřijatelná.

Stavbu dálnice, která má vést z Prahy na rakouské hranice, protahují už pětileté spory Středočeského kraje a ministerstva životního prostředí. Včera Bursíkovo ministerstvo znovu zveřejnilo své připomínky k různým variantám vedení dálnice. Dvacetistránkovou zprávu zhotovilo jako podklad pro zkoumání EIA. To je mezinárodně uznávaný způsob zjišťování, jaký vliv na životní prostředí má plánovaná stavba.

Dokud dálnice v tomto zkoumání neuspěje, nemůže dostat stavební povolení.

"Je navíc pravděpodobné, že kdyby EIA dopadla pro některou z variant špatně, nebylo by možné na její stavbu získat evropské dotace," říká mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. A bez evropských dotací není možné v Česku dálnici postavit.

Dálnice na jih se přitom plánuje už od druhé světové války. Od roku 1987 byla v plánech na vybudování dálniční sítě. V té době se počítalo s tím, že bude do roku 2005 zprovozněná.

Jenže v roce 1997 ji vláda z těchto plánů vyňala. I kvůli sporům o to, kudy dálnici vést. Nyní se s dálnicí znovu počítá, není ale vůbec jisté, kdy se začne stavět.

Pět let sporů o dálnici

Po včerejšku je jasné, že se spory o brzy nevyřeší. Ministerstvu životního prostředí vadí, že chce kraj vést dálnici skrz Dolní Posázaví, což je turisticky oblíbená oblast, která je navíc cenná pro svou přírodu i v evropském měřítku.

Další bod sporu je o pár desítek kilometrů jižněji, v oblasti dosud jen málo dotčené České Sibiře. Ministerstvo v těchto místech navrhuje vést dálnici co nejblíže dnešní silnici I/3.

Středočeský kraj však tlačí na to, aby se dálnice stavěla ve stabilizované podobě. Ta je nejpřipravenější. Tuto trasu už schválila i vláda a počítá s ní i investor - Ředitelství silnic a dálnic a mohla by se začít stavět za rok a půl.

Konečné výsledky EIA by měly být hotové za rok. Hned, jak budou k dispozici, může Řediteství silnic a dálnic požádat o stavební povolení. Jenže v případě, že by se ministerstvo životního prostředí proti této trase dál bouřilo, mohl by se celý proces zpomalit.

Protestují obce i ekologové

"Pokud ministerstvo bude takto postupovat, můžeme počítat se zpožděním v řádu deseti let," říká mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.

Na nové námitky ministerstva životního prostředí k plánované trase upozornily HN v pondělí. Hejtman Středočeského kraje Petr Bendl obratem vydal tiskové prohlášení, v němž vyzval ministerstvo, aby "opustilo destruktivní a zdržovací" návrhy. "Není pro nás přijatelné, aby se s každým novým ministrem životního prostředí znovu otevírala diskuse o tom, kudy vést dálnici D3," říká Kupka.

Jenže minimálně tři poslední ministři životního prostředí říkají vesměs to samé: Dálnice D3 tak, jak ji kraj schválil, je k životnímu prostředí nešetrná, a bylo by tak lepší ji vést jinudy.

Proti dálnici neprotestuje jen ministerstvo. Vadí ekologům i starostům obcí v Posázaví. Všichni shodně navrhují stejnou trasu jako ministerstvo životního prostředí. Dálnici ano, ale měla by kopírovat dnešní rychlostní silnici.

Středočeský kraj dál trvá na svém. "Stabilizovaná varianta je výsledkem složitých jednání. Jsou starostové, kteří s ní mají problém. Když ale dálnici posuneme jinam, budou problémy tam," říká Kupka.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí