Středa, 24. dubna 2024

Richard Branson: S přibývajícími léty jsem se uklidnil

Richard Branson: S přibývajícími léty jsem se uklidnil
Excentrický britský podni-katel Richard Branson se po téměř čtyřiceti letech strávených ve světě velkých peněz dal na filantropii. Někdejší lev salonů a mezinárodní playboy dnes financuje výzkum alternativních zdrojů energie, angažuje se v oblastech konfliktů a chce pomoci v boji proti šíření jaderných zbraní.

Ostrov Necker Island je stejně jako všechny rajské ostrovy těžko přístupný. Let z Evropy na Svatého Martina trvá osm hodin, další hodinu letíte do Tortoly, což je nejbližší ostrov s letištěm, a nakonec strávíte čtyřicet minut na lodi. To vše v případě, že všechny spoje na sebe bezchybně navazují. Cesta na Bransonův soukromý ostrov v Karibiku, kde nám osmapadesátiletý podnikatel poskytl rozhovor, nakonec trvala osmačtyřicet hodin.
V tričku a kalhotách, s vlasy uvázanými do culíku vypadá Richard Branson na svém panství jako běžný turista. Ani si neuvědomíte, že čisté jmění tohoto muže dosahuje tří miliard eur a podle nejnovějšího žebříčku magazínu Forbes je 236. nejbohatším člověkem planety. Na svém majetku začal pracovat v 70. letech prodejem hudby, pak založil leteckou společnost a celou řadu dalších firem včetně mobilního operátora, hotelů a fitness center. Ještě než se stal miliardářem, od jistého evropského aristokrata v roce 1979 koupil ostrov Necker Island. V přepočtu na dnešní peníze to dělalo 650 tisíc eur, dalších deset milionů eur Branson do třicetihektarového ostrova investoval. Teď tu v pohodlí tráví několik měsíců v roce.
"Je to můj domov, moje kancelář a moje útočiště," vysvětluje. Na ostrově má dva tenisové kurty, tři pláže s bílým pískem, čtyři bazény a šest pavilonků. To vše obhospodařuje zhruba šedesát zaměstnanců.
Majitel a šéf impéria Virgin svůj ostrov v poslední době přetvořil ve výkladní skříň ambicí spojených s ochranou životního prostředí. A tak se tu na sluníčku vyhřívají želvy uhlířské a v dálce se v dokonalém zástupu procházejí plameňáci. Oba druhy patří v této oblasti mezi ohrožené, protože místní lidé v nich viděli pochoutku - miliardář je však před vyhynutím zachránil.
"Podívejte se na to. Tohle je první plameňák, který se nám tu narodil," ukazuje fotografie na svém iMaku, když si hoví na bílé pohovce se skleničkou v ruce. "Mým cílem je snížit emise CO2 na ostrově na nulu." Ve všech místnostech najdete úsporné žárovky, všechna auta tady mají pohon na elektřinu a za pár měsíců se tu bude instalovat nová větrná turbína a nové solární panely. Bransonův ostrov je zeleným rájem, který podnikatel opouští jen občas za svými obchody nebo když zamíří do některého ze svých dalších sídel: na horskou chatu ve Švýcarsku, do vlastní rezervace v Africe nebo do svého marockého paláce.

Hodně času a peněz poslední dobou věnujete kampani proti globálnímu oteplování. Kde se váš zájem o ekologii najednou vzal?
Před dvěma lety mě Al Gore požádal, jestli by se mohl zastavit u mě doma v Londýně. Tehdy jsem ještě jeho film Nepříjemná pravda o následcích klimatických změn neznal, ale po asi tříhodinové diskusi mě přesvědčil, že pokud drasticky nesnížíme emise oxidu uhličitého vznikající při spalování ropy a uhlí, naše planeta se v brzké době může stát neobyvatelnou. Al mi tenkrát řekl: "Chtěl bych, aby podnikatelský svět na tento problém upozornil." Každý vědec, se kterým jsem potom mluvil, mi zopakoval to samé: situace je vážná. A tak jsem popadl býka za rohy a rozhodl se v příštích deseti letech věnovat sto procent zisku z mých dopravních společností, železnic a aerolinií na výzkum biopaliv. Dělá to zhruba tři miliardy dolarů. Také jsem vyhlásil soutěž Virgin Earth Challenge, v rámci níž nabízím pětadvacet milionů dolarů tomu, kdo do roku 2012 vymyslí efektivní a trvalý způsob, jak snížit emise skleníkových plynů. Už jsme dostali tisíce návrhů, které nyní naše porota složená z vědců studuje.

Takže typicky červené logo Virgin zezelená?
Také nás to napadlo, ale zatím je na to ještě přece jen trochu brzy. Až nastane den, kdy naše letadla a vlaky budou úplně zelené, pak k tomu pravděpodobně dojde. Hlavním důvodem naší atraktivity nadále zůstává cena a kvalita služeb. Pokud se navíc staneme také "zelenou" společností, půjde o další výhodu - jak pro naše zákazníky, tak zaměstnance.

Kdy bude podle vás letecký benzin nahrazen biopalivy?
Za pět až deset let. Zatím jsme ve fázi experimentů. V únoru jsme letěli Boeingem 747 z Londýna do Amsterdamu na neobvyklou směs: osmdesát procent leteckého benzinu a dvacet procent palmového a kokosového oleje. Dost mě překvapilo, když nás potom ekologické organizace kritizovaly kvůli tomu, že rozšiřování plantáží kokosovníků má urychlovat proces odlesňování. Pravdě-podobně budeme muset najít jinou, méně kontroverzní surovinu, třeba celulózu, kterou lze získat z rostlinného odpadu. Ale jak můžeme s výzkumem postupovat kupředu, když nebudeme testovat nové nápady? Zelení jsou pořád stejní: vidí svět jen černobíle.

Často se o vás mluví jako o budoucím starostovi Londýna, kde má vaše společnost své sídlo. Lákají vás takové vyhlídky?
Aby k tomu došlo, musel bych být členem nějaké politické strany, a to je úplně mimo jakoukoli diskusi. Přesto: kdybych byl starostou Londýna nebo kterékoli evropské metropole, první věc, na kterou bych se soustředil, by byla otázka dopravy. Domnívám se, že by se dalo dosáhnout toho, aby ze šedesáti procent londýnských ulic doprava zmizela - postavili bychom bariéry a v ulicích zaseli trávu, na kterou by auta nesměla. Děti by si bez obav mohly venku hrát, staří lidé by posedávali na lavičkách a povídali si. Jako na venkově.

Ve vašem úsilí vám jistě pomáhá i rostoucí cena ropy...
To je to nejlepší, co se nám mohlo přihodit! Bez růstu cen ropy by nikoho ani nenapadlo se alternativními zdroji energie zabývat. Američané se konečně zbavují svých obrovských aut s pohonem na všechna čtyři kola a kupují si menší vozy. Nejhorší ale je, že George Bush za celých osm let své vlády neudělal ohledně globálního oteplování vůbec nic. Akorát svaluje vinu na Čínu, to je všechno. Ale v roce 2005 Spojené státy spotřebovaly třikrát více energie než Čína. Tím neříkám, že Čína nemá také problémy. Například tam účty za topení odvozují od plochy domu nebo bytu, nikoli od spotřeby. Takže klidně můžete mít celý den otevřená okna, ale zaplatíte stejně. Pochopitelně to vede k enormnímu plýtvání. Čína je na druhou stranu největším producentem obnovitelné energie na světě. Je dokonce před Spojenými státy.

Ekologii berete očividně vážně. Máte ještě vůbec čas starat se o firmu Virgin a desítky jejích dceřiných společností?
Mám to štěstí, že jsem našel vynikající manažery, kteří podnik efektivně řídí. Díky tomu mohu dvě třetiny svého času věnovat osobním iniciativám, jako je třeba životní prostředí. Nebo mír. Založil jsem také klub The Elders, jehož členové se angažují jako prostředníci v rámci hned několika aktuálních konfliktů, včetně Keni, Dárfúru a Palestiny. Mezi jeho členy patří Nelson Mandela s manželkou Gracou Machelovou, arcibiskup Desmond Tutu a bývalý generální tajemník OSN Kofi Annan. Je to velké dobrodružství, ale zabere mi to dost času. Také přemýšlím o tom, že zorganizuji kampaň zaměřenou proti šíření jaderných zbraní. Vzhledem k situaci ve světě začínám mít obavy, aby se nějaké teroristické skupině nedostala do rukou atomová zbraň a aby ji pak neodpálili v některé ze západních metropolí.

Tato vážná témata se dost liší od image, kterou jste si až dosud pěstoval - od obrazu klackovitého podnikatele, kterého těší hlavně pozornost a publicita...
Je mi osmapadesát, s přibývajícími léty už jsem se trochu uklidnil. Ale mejdany mám pořád rád, jsou nedělitelnou součástí kultury společnosti Virgin. Před pár měsíci se na Necker Island ženil můj kamarád Larry Page, který spoluzakládal Google. A když se pak se svou novomanželkou Lucy proháněl na kitesurfu, pustil jsem za ním do vody umělého žraloka tygřího. Larry si ne-všiml, jak se k němu ta "obluda" zezadu blíží, ale lidé na pláži, jeho svatební hosté, začali křičet a hulákat jako o život. To byla taková legrace.

Když už jsme narazili na Google, jak to, že firma Virgin, která se věnuje všemu možnému i nemožnému, se nikdy nedala na podnikání na internetu?
Já nevím, jak se internet používá. Moje generace s tím nemá moc velké zkušenosti. A když nějakému průmyslovému oboru nerozumím, nechám ho být. Ale i tak jsme s Googlem před pár měsíci uzavřeli partnerství. Naším cílem bylo s pomocí mé dceřiné společnosti Virgin Galactic zabývající se lety do kosmu založit první lidskou kolonii na Marsu. Přiznávám, že to byl apríl. Ale moc se mi líbil tajný název našeho projektu - Virgle - a taky logo. Dokonce jsem se rozhodl, že je někdy v budoucnosti určitě ještě použiju. Tentokrát pro nějaké seriózní podnikání.

Vaše jméno je s Virgin pevně spjato. Do-mníváte se, že vás vaše impérium přežije?
O tom nemám pochyb. Zpočátku jsem byl já slavnější než Virgin. Teď je to ale naopak: Virgin je nejznámější a nejobdivovanější značkou ve Velké Británii. Znají ji lidé po celém světě. Zatím ale ještě nevím, kdo po mně převezme žezlo. Moje dcera Holy, které je šestadvacet, právě dodělala medicínu. A můj syn Sam, kterému je dvaadvacet, se vrátil z expedice na Antarktidu a chce si založit internetovou společnost. Když budou chtít, můžou jednou začít ve Virgin pracovat, ale to je zcela na nich. Na rozdíl od mnoha podnikatelů mě představa, že předám firmu rodinným příslušníkům, nijak neláká. Dokonce bych řekl, že by to bylo nefér vůči top manažerům, kteří firmě věnovali roky života, a najednou by jim bylo upíráno postavit se do jejího čela jen kvůli tomu, že tam bývalý šéf chce mít svoji dceru nebo syna. Pokud se nemýlím, tohle je celkem běžné třeba ve Francii. Francouzské zákony škrtí podnikání více, než je tomu v Británii, méně podněcují konkurenci. Možná i kvůli tomu je růst francouzské ekonomiky nižší. Pamatuji si na ty boje, když jsme chtěli mít ve Virgin Megastore na Champs-Elysées otevřeno i v neděli. Ministr francouzské vlády mi tehdy řekl, že mě podpoří, pokud mu dám milion eur. Tuhle nabídku jsem odmítl a hnal to výš. Bylo mi řečeno, že s tím na veřejnost nemám chodit a mám počkat na to, až se příště bude měnit složení vlády. Za pár měsíců bylo po mém.

Co si myslíte o pětatřicetihodinovém pracovním týdnu, který ve Francii platí?
Nejsem o jeho užitečnosti přesvědčen. Pokud chce mladý bezdětný manažer pracovat šestnáct hodin denně, aby si přilepšil, není důvod, proč by k tomu neměl mít možnost. Jestli si chce pilot ve Virgin Atlantic víc vydělat, víc létá - pokud se vejde do omezení daných leteckým úřadem. Ti, kterým více záleží na kvalitě života, létají méně a méně si vydělají. V podnikání je flexibilita nezbytná. Vlády by se do toho neměly plést. Politika by se měla věnovat vzdělávání, zdravotnictví a bezpečnosti. A samozřejmě globálnímu oteplování.
-

Richard Branson
se narodil 18. července 1950 v Blackheathu na jihu Londýna. Už v patnácti letech poprvé rozjel podnikání - pěstoval vánoční stromky a prodával andulky. O rok později odešel ze střední školy a další oficiální vzdělání už nikdy nezískal. V roce 1970 založil zásilkovou službu na prodej hudebních nahrávek a dva roky nato už otevíral řetězec obchodů s názvem Virgin Records. Branson postupně expandoval do dalších odvětví: v roce 1984 založil leteckou společnost Virgin Atlantic, roku 1999 Virgin Mobile a o pět let později vesmírnou firmu Virgin Galactic. Jeho impérium dnes čítá na 360 společností.
V posledních dvou letech se Richard Branson věnuje projektům spjatým s ochranou životního prostředí. Na výzkum biopaliv přislíbil astronomickou částku tři miliardy dolarů, která pochází ze zisku jeho dopravních společností. Vyhlásil také soutěž, jejímž cílem je najít způsob, jak rychle a trvale snížit emise skleníkových plynů. A loni se začal angažovat v řešení světových konfliktů, když založil klub The Elders, jejímiž členy jsou například Kofi Annan či Nelson Mandela.
Richard Branson, jenž byl roku 1999 poctěn titulem sir, je ženatý a má dvě děti.

S Bransonem do kosmu
Cesty prvních turistů na oběžnou dráhu mohou začít. Vizionář-ský podnikatel Richard Branson tento týden představil svou loď WhiteKnightTwo "Eve".
Jeho Eve bude sloužit jako mateřská loď, která pod svými křídly vynese k oběžné dráze letoun se šesti pasažéry a dvoučlennou posádkou. Cestu ke hvězdám za 200 tisíc dolarů (zhruba tři miliony korun) už si objednalo více než dvě stě padesát zájemců. Mezi prvními pasažéry má být například vědec Stephen Hawking, herečka Victoria Principalová nebo designér Philippe Starck.
Zatím není jasné, kdy přesně první vesmírní turisté vzlétnou, ale Branson počítá s tím, že do osmácti měsíců bude všechno připraveno. Startovat by se mělo z Velké Británie. Podnikatel chce hned v prvním roce provozu do kosmu vynést pět set lidí, v průběhu následujících deseti let by jich podle plánů mělo být až padesát tisíc.
"Loď jsme pojmenovali Eve po mé matce," řekl Branson během slavnostního křtu. "Ale název má také symbolizovat nový začátek, příležitost pro stále se rozrůstající skupinu budoucích astronautů a dalších vědců vidět náš svět ve zcela novém světle."
Vesmírnou Eve pro Bransona vyrobili v kalifornské společnosti Scaled Composites podnikatele Burta Rutana. Na podzim ji čekají zkušební lety, které mají ověřit jednoduchý nápad: Eve vynese letadlo SpaceShipTwo do výše více než patnácti kilometrů; tam letoun zažehne své trysky a vystoupá 100 kilometrů nad zemský povrch. V současnosti Rutanova firma práce na SpaceShipTwo ještě dokončuje.

Snímky Isifa, Profimedia.cz, Bloomberg: Jak proslavit svou firmu? V říjnu 2007 se Richard Branson nechal vysvětit na kněze, aby mohl ve výšce 10 kilometrů nad zemí oddat pár mířící na palubě letadla Virgin America do Las Vegas. Brzy by měly přijít na řadu i svatby ve vesmíru.
Jarní setkání: v březnu dorazili na Bransonův ostrov Necker Island bývalý britský premiér Tony Blair (druhý zleva) a zakladatel internetové Wikipedie Jimmy Wales (uprostřed), aby v pohádkově krásném prostředí probrali se svým hostitelem riziko klimatických změn.
Když před čtyřmi roky začaly létat spoje jeho letecké společnosti z Londýna do Sydney přes Hongkong, oslavil Branson svůj tah, jímž nadělal spoustu vrásek konkurenčním British Airways, společně s místními žáky cvičením taj-či.
Nejnovější projekt. Společně se svou matkou, po níž byla kosmická loď pojmenována, pokřtil Richard Branson v pondělí 28. července v Kalifornii WhiteKnightTwo "Eve" (nahoře). Ač datum startu ještě nebylo stanoveno, cestu do kosmu, již má zprostředkovat Bransonův vesmírný koráb (dole) a letadlo SpaceShipTwo, si za 200 tisíc dolarů objednalo už dvě stě padesát zákazníků.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů