zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Londýn zavádí autobusy na vodíkový pohon

09.08.2008
Obecné
Londýn zavádí autobusy na vodíkový pohon
Nadnárodní společnost Air Products, největší světový dodavatel technických plynů a souvisejícího technologického vybavení, bude dodávat vodík jako palivo pro londýnské autobusy. Deset autobusů na vodíkový pohon zahájí provoz v roce 2010.

Součástí smlouvy s londýnskou dopravní společností Transport for London je dodávka vodíku a výstavba "vodíkové" čerpací stanice. Společnost Air Products má s vodíkem dlouholeté zkušenosti a s více než padesáti patenty pomáhá rozvíjet tzv. vodíkovou energetiku. Vyrábí jak palivové články pro automobily na vodík, tak vodíkové čerpací stanice. Od roku 1993 vybudovala více než 75 vodíkových čerpacích stanic ve 12 různých zemích. Bude také zajišťovat čerpání vodíku do autobusů, které budou dopravovat atlety a návštěvníky olympijských her v Pekingu na sportoviště.

VODÍK VYRÁŽÍ DO ULIC

První tři autobusy na palivové články začaly v Londýně jezdit v rámci testovacích projektů už v roce 2004. V roce 2006 oznámil starosta Londýna, Ken Livingstone, že v rámci vodíkového programu bude londýnská veřejná doprava využívat 70 vozidel na vodíkový pohon, z čehož bude deset autobusů, které posílí flotilu londýnských autobusů společnosti TfL (Transport for London) do roku 2010. Na jejich dodávku byla podepsána smlouva s americkou společností ISE, jde o jednu z největších komerčních zakázek na vodíkové autobusy. Pět autobusů bude poháněno palivovými články, pět motorem na spalování vodíku.

EKOLOGICKOU TECHNOLOGII POMÁHAJÍ PROSAZOVAT I PŘEDPISY

Kromě technických kroků v podobě nákupu vodíkových autobusů však britská metropole přikročila i k razantnímu ekonomickému a právnímu zásahu s cílem výrazně snížit emise sužující město. Londýn vyhlásil tzv. nízkoemisní zóny, do nichž mohou vjíždět jen vozidla splňující přísné emisní normy. Operátoři sledují provoz v prostoru tzv. velkého Londýna prostřednictvím kamerového systému, který umožňuje identifikovat poznávací značky vozidel, a porovnávat je následně s databází DVLA a dalšími zdroji, umožňujícími přesně stanovit emise příslušného vozidla podle standardů. Projekt zahrnuje několik fází, s uplatněním postupně se zpřísňujících předpisů, týkajících se především vozidel poháněných dieselovými motory.

Hydrogen Bus Alliance (www.hydrogenbusalliance.org ) vznikla v říjnu 2006, kdy skupina evropských měst podepsala Memorandum o spolupráci a společném postupu při vývoji autobusů poháněných vodíkovými palivovými články a zavádění této technologie do komerčního provozu. Aliance zahrnuje tato města a jejich dopravní podniky: Amsterdam (GVB), Barcelona (TNB), Berlin (BVG), Britiská Koumbie (BC Transit), Kolín nad Rýnem (Regionalverkehr Köln), Hamburg (Hamburger Hochbahn), Londýn (Transport for London - TfL), Jižní Tyrolsko a Západní Austrálii (Public Transport Authority of Western Australia). Plány aliance zaměřené na období let 2010 - 2015 zahrnují přípravu vytvoření trhu pro vodíkové autobusy a jejich potřebnou infrastrukturu, výcvik a výuku pracovníků, i standardizaci a specifikace pro tuto oblast, které by měly vést ke snížení zatím vysokých nákladů na tuto ekologickou dopravu. V létě 2008 by měl být připraven komplexní plán na spolupráci s průmyslem.
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
24
8. 2017
24-26.8.2017 - Veletrh, výstava
Japonsko
ASIO, spol.s r.o.
25
8. 2017
25.8.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
25
8. 2017
25-27.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Živá škola přírodního stavitelství v Bílých Karpatech
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí