zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Trabant dostal zelenou

10.08.2008
Ovzduší
Trabant dostal zelenou
Staré dvoutakty mohou brázdit maďarské silnice ještě dvanáct let bez omezení.

Majitelé dvoutaktních vozů, kteří je vlastní déle než čtyři roky, mohou v Maďarsku až do roku 2020 klidně spát. Až do této doby mají odklad a nemusejí opatřit svá auta katalyzátorem.
Ten, kdo si podobný vůz pořídil po roce 2004, má ale smůlu. Musí do něj namontovat zařízení, které snižuje produkci výfukových plynu. Jinak mu úřady odeberou technický průkaz. A vyměří pokutu ve výši 30 tisíc forintů (3000 korun).
I když je v Maďarsku stále dost wartburgů a barkasů, opatření se týká v první řadě trabantů. I těch ale ubývá. Jejich průměrná životnost je 22 let, a majitelům se proto nevyplatí do nich investovat, takže už zřejmě všechny brzy skončí na vrakovišti. To je ostatně jeden z argumentů trabantové lobby pro zmírnění norem na jejich provoz. Po maďarských silnicích už těchto "papírových jaguárů" jezdí čím dál méně.

Zelení protestují
A vskutku. Zatímco roku 2002 bylo v Maďarsku registrováno 191 tisíc trabantů a 116 000 wartburgů, na konci roku 2007 brázdilo silnice z obou značek už jen 113 000 vozů, přičemž asi polovina z toho byly čtyřtakty. Čoudících dvoutaktů tedy může být zhruba 50 000.
A co na to zelení? Trabant znečisťuje ovzduší v takové míře jako starý typ autobusů Ikarus nebo nákladní vůz IFA. Takže přespříliš. "Vláda však nenechala vyhotovit potřebné studie o této škodlivosti, proto není jasná míra znečišťování," tvrdí Péter Lenkei, představitel jedné z ochranářských organizací, která bojuje za čistotu vzduchu. A dodává: "Odklad pro trabantisty ukazuje, že vláda nebere ochranu čistoty ovzduší vážně."

Sociální podtón
Když odhlédneme od takzvaných "trabantistů-sběratelů" (sdružují se v klubech, pořádají dokonce přehlídku v Budapešti a podobně), má nejnovější vládní rozhodnutí především sociální podtón. Přesto ale není "auto chudých" pro trabanty zrovna přesným pojmenováním. Za socialismu byly téměř symbolem blahobytu (spolu s chatou na Balatonu). A soudě podle počtu trabantů byl v Maďarsku socialismus vskutku prosperující.
Hned po pádu minulého režimu se zelení okamžitě pustili do majitelů trabantů. V Budapešti dokonce vymysleli program, v jehož rámci dostal dvouletou permanentku na MHD každý, kdo dal svůj trabant zlikvidovat. Žádný další podobný nápad se neuskutečnil. Nikoli však z nostalgie. Jednoduše proto, že lidé, kteří zestárli spolu se svým miláčkem, už neměli peníze na jiné auto.

AUTOR: Gregor Martin Papucsek
Budapešť
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí