Sobota, 20. dubna 2024

Za pozastavení přípravy přivaděče může hlavně investor

Za pozastavení přípravy přivaděče může hlavně investor

Řešením je trasa s tunely mimo zástavbu Děčína

Stanovisko Ministerstva životního prostředí, které z ekologických hledisek doporučuje výstavbu jen části děčínského přivaděče od dálnice D8 k obci Modrá, je podle Dětí Země jen důsledek standardní neústupnosti investora Ředitelství silnic a dálnic ČR hledat od počátku schvalovacího procesu za účasti dotčených občanů optimální řešení. Ten tyto své praktiky použil již také při hodnocení tras dálnice D8 přes České středohoří, kde se různě dlouhé tunelové varianty zcela ignorovaly.

„Pozitivní určitě je, že ministerstvo zde jen útrpně nepřihlíželo dopravně-betonářským nápadům, jako se to stalo před dvanácti lety s dálnicí D8, kdy jsme se marně dožadovali posouzení variant s dlouhými tunely,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, které se hodnocení vlivů přeložky silnice I/13 také účastnily.

Současně připomíná, že Děti Země už v říjnu 2007 spolu s místními sdruženími Občanské sdružení pro ekologickou dopravu Děčínska a OS Podmokly odmítly postavit přeložku na místě železniční tratě č. 132. Navrhly proto využít a optimalizovat tzv. malšovický koridor s delšími tunely, který spojí silnici I/13 mezi dálnicí D8 a Děčínem a I/62 mezi Ústím nad Labem a Děčínem mimo obytnou zástavbu města.

„Výsledek také jistě ovlivnilo velké nasazení dotčených místních sdružení, které celý problém uchopily zcela profesionálně a využily svých občanských práv a zákonů, aby odbornými argumenty nabouraly sebejistotu některých úředníků i politiků, že už je dávno rozhodnuto,“ připomíná dále Patrik.

Děti Země proto očekávají, že investor začne urychleně a seriózně připravovat variantu přeložky v jiném koridoru a nikoliv, že problém „uloží k ledu“ a nechá tak lidi postižené automobilovou dopravou svému osudu.

Vývoj posuzování vlivů variant přeložky silnice I/13 na životní prostředí:

22. 12. 2004 = zveřejnění oznámení EIA

28. 02. 2005 = vydání závěru zjišťovacího řízení EIA

01. 10. 2007 = zveřejnění dokumentace EIA

26. 03. 2008 = zveřejnění posudku na dokumentaci EIA

17. 04. 2008 = veřejné projednání

31. 07. 2008 = vydání konečného stanoviska EIA

Internetové stránky o ekologickém posouzení přeložky silnice I/13 Děčín – D8:

http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=MZP072

Důležité kontakty:

OS pro ekologickou dopravu na Děčínsku (SED) – Tomáš Freiberg, s-e-d@centrum.cz

OS Podmokly proti přivaděči (PPP) – Miroslav Švubová, s-e-d@centrum.cz

OS EKO Horní Oldřichov (SHO) – Zdeněk Masojídek, sho@decin.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů