zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Praktické inovace

25.08.2008
Energie
Praktické inovace
Víte, jak vytvořit lepší povědomí o značce a větší loajalitu zákazníků a přitom zvýšit výkonnost prodejny a snížit spotřebu energie?
Marketingové, provozní a ekologické cíle se mohou jeden od druhého lišit. Jak vytvořit zákazníkovi příjemnou atmosféru a ušetřit? Součástí řešení může být inovační zařízení.

Větší skladovací kapacita, závěsné regály, vestavěné konstrukce, zlepšená vizualizace zboží a design vycházející z přirozených kontur layoutu obchodu. Ale řekněte dodavatelům, že to není za příplatek! Zatímco elegance a osvětlení regálů je jistě módní, maloobchodníci hledají řešení, které zvýší kapacitu regálů, sníží ztráty a zefektivní celý chod prodejny, aniž by poškodilo jejich transparentnost.

PRODUKCE CHLADICÍ PÁRY: AMERICKÝ ZPŮSOB

Výroba chladicí páry je typicky americká záležitost. Jádrem technologie jsou strategicky umístěné jednotky, které nad výrobkem v pravidelných intervalech na pár sekund vyrábějí mlhu. Jedná se o ekologicky šetrné řešení, spotřeba vody a energie je nízká. Technologie zvlhčování se využívá v mnoha obchodech s potravinami v Severní Americe. Používá se k udržení zeleniny v čerstvém, šťavnatém stavu a k ochraně kvality mořských produktů skladovaných na ledu v odděleních s rybami. Mimo území USA se tato technologie téměř nevyužívá. Důvodem může být neznalost technologie a také předsudky. Někteří lidé mají pocit, že technologie rozprašování není přirozená, ale ve skutečnosti je opak pravdou. Zemědělské univerzity po celém světě se shodují, že toto je správná cesta k udržení čerstvých výrobků.

Někteří maloobchodníci věří, že výroba chladicí páry může způsobit infekci Legionelly. Ale částečky mlhy jsou menší než pět mikronů. I kdyby voda byla plná bakterií Legionelly, bakterie se nemůže vdechnout a přenášet částicemi o velikosti pěti mikronů nebo menšími.

A jaké jsou další výhody? Čerstvější vzhled zboží a výrobky si udržují svou hmotnost. Bez páry obyčejně ztrácejí na hmotnosti zhruba 5 %. Pára rovněž redukuje zápach mořských produktů a nebo umožňuje lepší teplotní kontrolu.

NOVÉ SLUŽBY

Technicky vyspělé váhy přesahují rámec měření a stanovení ceny, jsou budoucí generací manažerů čerstvě zásobeného obchodu. Nové technologie umožňují obchodním domům optimalizovat výběr čerstvých potravin, vést sklady a poskytovat zákazníkovi detailní informaci o složkách, původu výrobku a výrobních postupech. Nejnovější váhové systémy jsou schopny kombinovat úroveň dávky sledováním dodávky čerstvých potravin a údajů o prodeji. Tento nový standard má navíc schopnost nosiče dat, takže jsou váhy schopny zaznamenat a vytisknout rozšířený svazek informací na každý pokladní štítek. Systém POS je schopen ověřit a zpracovat tuto informaci, což napomůže ověřit datum prodeje, zlepšit oběh skladu a tím redukovat odpad, porovnat rentabilitu dodavatelů a dokonce umožnit maloobchodně řízenou inventarizaci.

Mezi další informace, které jsou schopny zpracovat např. váhy Bizerba, patří komerční informace o skupinách masných, salámových, ovocných a sýrových výrobků, detaily o původu a složkách, ale také návrhy receptů a zvláštní informace o alergenech, tipy na zdravou výživu a doporučení komplementárních výrobků. Software se stará o automatické doporučení výrobku na zákazníkově displeji, v případě samostatně vystavených modelů je poskytnuta příslušná reference. S tímto druhem technologické podpory se zaměstnanci u pultů můžou plně koncentrovat na přání zákazníků a poskytnout lepší a rychlejší služby.

OSVĚTLENÍ

Osvětlení nabývá na důležitosti z hlediska upoutání pozornosti a zřetelné prezentace značky. Světelné efekty, designy lamp a wattové příkony hrají roli v celkovém firemním designu osvětlení. Například nový supermarket Shäfer Rewe v Niederkasselu byl vybaven dekorativními závěsnými svítidly s kovovými halogenovými lampami. Výsledkem je příjemný, volně oslnivý typ osvětlení v kontrolní zóně a zóna ovoce a zeleniny má zářivě čerstvý vzhled. Maloobchodníci dostali pod větší kontrolu potřebu komplexního a náročného osvětlení tím, že použili osvětlovací řídicí systém.

Společnost Zumtobel Lighting třeba nabízí Luxmat Emotion, nástroj navržený pro majitele obchodů. Takové řešení redukuje spotřebu energie v supermarketech a přináší více flexibility vytvářející odlišné prostředí.

Speciální lampové technologie a reflektory jsou nezbytným předpokladem pro dosažení efektu zvýšení prodeje, aniž by došlo k poškození zboží. Optimální barevné ztvárnění, minimum UV záření a vliv tepla jsou klíčovými parametry pro výběr návrhu osvětlení v oddělení ovoce a zeleniny nebo pečiva a masa. Kovové halogeny přináší optimální světelnou výkonnost, zlepšení barevné škály, prodlouženou životnost zboží a barevnou stabilitu. Jediný problém spočívá v nedostatku červeně zabarveného osvětlení způsobeném nízkým výkonem v červeném spektru. Ačkoliv nová technologie se částečně potýká s tímto negativním aspektem, neporazitelné, pokud jde o červené osvětlení, jsou vysokotlaké sodíkové lampy - významné hledisko optimálně vystaveného zboží u prémiových oblastí, jako jsou ovoce a zelenina, pečivo, maso a víno. Hlavní nedostatek: relativně nízká světelná výkonnost.

CHLADICÍ A MRAZICÍ SYSTÉMY

Trendem v oblasti chladicích a mrazicích systémů je integrace chladicích přístrojů do celého plánu obchodu. Tento trend otvírá možnosti prezentovat typ trhu, který je velmi dobře uspořádán, a vytvořit přirozenější vzhled. Maloobchodníci ve zvýšené míře vyžadují tmavější barvy v chladicích skříních, aby do obchodu vnesly teplejší atmosféru. Kromě estetiky, úsporného designu, je také důležitým hlediskem ekonomická udržitelnost chladicích a mrazicích systémů, protože tento typ vybavení společně s klimatizací tvoří 40 až 50 % energetické spotřeby supermarketu. Energeticky úsporné provedení počítá se skříněmi se skleněnými dveřmi za předpokladu, že jejich design nenaruší viditelnost výrobku a přístup k němu. Navíc se počítá s nahrazením fluorescenčního osvětlení energeticky úsporným LED osvětlením, které v chladicích a mrazicích skříních přispěje k další redukci energetické spotřeby.

KONTROLA TEPLOTY

Energetický management je nezbytný pro další zlepšení energetické výkonnosti moderních supermarketů. Nejnovější výrobky snižují účty za elektrickou energii. Jde o energeticky úsporný systém na bázi opětovného použití termického vyprázdnění chladicích skříní a podlahového vytápění. Hloubkové elektrody přepravují energii přímo do podlahového vytápění. V ideálním případě tento systém umožní vytopit celý objekt supermarketu bez použití dalšího tepelného příkonu.

JSME PŘIPRAVENI NA LED REVOLUCI?

Dlouhá životnost, atraktivní světelná barva, nižší energetická spotřeba, minimální množství uvolněného tepla a žádné ultrafialové záření činí z LED osvětlení atraktivního kandidáta pro osvětlení výrobků podléhajících tepelné zkáze. Minulý rok supermarket Migros - Eschenbach, Švýcarsko zavedl jako svůj pilotní projekt LED osvětlení i do chladicího oddělení. Ačkoliv tradiční fluorescentní světelné zdroje jsou všeobecně považovány za energeticky výkonné, nemají dobrý výkon uvnitř mrazicích boxů. Teploty pod bodem mrazu snižují výkon fluorescentních lamp a současně i jejich životnost. Ledky nejsou sužovány teplotními problémy s mrazem, které ovlivňují fluorescentní světelné zdroje. V důsledku toho mají nižší náklady na energii a údržbu. Pokus v supermarketu Migros je testem ekologického prvenství ledkové technologie. Maloobchodníci očekávají redukci energetické spotřeby o 80 %, částečně proto, že nízkotepelná generace diod šetří náklady na klimatizaci. Wal-Mart také experimentuje s diodami. V tzv. ekologickém prototypu obchodního domu probíhají testy u mrazáků a chladicích skříní.

INTELIGENTNÍ NÁKUPNÍ VOZÍKY

Běžné nákupní vozíky se můžou přeměnit ve vysoce inteligentní vozíky s alternativou skenu, nebo dokonce počítače s nákupní databází k prohlížení. Společnost Wanzl Metallwarenfabrik vyvinula speciální verzi plastového modelu vozíku se systémem antén, které jsou integrované v jádru koše. Antény jsou připojené ke kontrolní jednotce mikroprocesoru. Tento minipočítač čte RFID visačky na zboží a tvoří seznam kódů zakoupeného zboží. Seznam se obnovuje každou sekundu a zasílá se "osobnímu nákupnímu asistentovi" ONA (PSA personal shopping assistant) - umístněnému v rukojeti vozíčku. Přes bezdrátovou síť ovládanou LCD dotekovou obrazovkou ONA kontaktuje centrální počítač a dodává mu detailní informace o specifickém zboží v košíku.

Dalším elegantním řešením je Concierge - bezdrátový počítač od Springboard Detail Network. Na vozík se připevní dotyková obrazovka, která slouží jako lokátor výrobku a umožní průměrnému spotřebiteli posoudit trvanlivost zakoupeného výrobku. Aby se zamezilo krádežím luxusního vozíku, je možné nařídit zablokování kol, když se překročí jistý okruh.

Podle zahraničních materiálů zpracovala Radana Čechová
ZDROJ: REGAL
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
ASIO, spol.s r.o.
22
9. 2017
22.9.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
ASIO, spol.s r.o.
27
10. 2017
27.10.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí