zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dobrý původ věci nás zajímá stále více

31.08.2008
Obecné
Dobrý původ věci nás zajímá stále více
První je velmi dobře známá a propagovaná tváří modelky a majitelky Nadace Terezy Maxové. Druhou znají jen fajnšmekři vyhledávající netuctovou módu na internetových stránkách. Značky Oriflame a Fugu mají přesto něco společného - společensky a ekologicky uvědomělé zákazníky.

Oriflame

Přírodní švédská kosmetika Oriflame se mezi českými spotřebitelkami začala budovat pozici již v roce 1990. Ač svůj benefit přípravků z čistě přírodních zdrojů komunikuje od samého počátku, skutečný zájem o přístup k životnímu prostředí a o etické zázemí firmy dávají čeští spotřebitelé znatelněji najevo až v poslední době. "Konkrétní průzkumy nemáme, ale usuzujeme-li z dotazů na naši informační linku, pak stále více lidí se zajímá o certifikaci, zda je, či není kosmetika testována na zvířatech, jaké složky obsahuje atd.," potvrzuje marketingová ředitelka Oriflame Radka Eismannová.

Společnost Oriflame odkazuje v otázce etických pravidel na své Výzkumné a vývojové centrum v irském Dublinu. Tato pravidla odráží také evropské a mezinárodní normy, v mnoha případech jsou požadavky na kvalitu a limity používání ingrediencí přísnější než samotné mezinárodní normy. "Všechny výrobky, které společnost Oriflame prodává, procházejí testy a jsou tímto centrem schvalovány. Bez souhlasu tohoto centra Oriflame žádné výrobky nepouští na trh. Zárukou kvality a nezávadnosti je pak značka o recyklovatelnosti s uvedením materiálu, který byl použit, na obalu každého výrobku," vysvětluje Radka Eismannová.

Pokud jde o komunikaci ekologické nezávadnosti, používá Oriflame standardní uvedení základních informací na zadní straně každého katalogu. Důvěryhodnost společnosti a výrobků Oriflame zaštiťuje celosvětově World Childhood Foundation, jejíž patronkou je švédská královna Silwia. Na lokálních úrovních existují dílčí charitativní projekty. V České republice spolupracuje Oriflame s Nadací Terezy Maxové, která se rovněž zaměřuje na pomoc dětem bez rodin.

FUGU

Fugu založili manželé Slavíkovi, ilustrátorka a grafický designér, v roce 2006. Prvotním impulsem jejich podnikání byla prostá snaha zkusit si "trochu něco jiného". Na trh vstoupili s první kolekcí tzv. sweatshop-free triček - oblečení vyrobeného za etických podmínek. "Vzniklo to spíše z našeho osobního přesvědčení a až začátečnicky optimistického přístupu k obchodu jako takovému. Měli jsme prostě pocit, že vlastně nevadí, že díky vyšším nákladům budeme mít menší zisky a trička budou muset být také o něco dražší, než jsou lidé u nás zvyklí. Problémem ale je, když nás lidé řadí do stejné kategorie společně s ostatními ,tričkaři', kteří mají nižší ceny a trička z Číny," říká Helena Slavíková.

Fugu se proto nyní na své internetové stránce snaží co nejvíce komunikovat svou odlišnost i za cenu vyšší ceny. Loni zařadil podnikatelský pár, inspirován pobytem v Austrálii, do prodeje trička z organické bavlny, opět ze sweatshop-free dílen. Navíc z každého prodaného trika putuje každoročně finanční příspěvek na vzdělání jednoho chlapce z Konga. Také Helena Slavíková pozoruje v chování českých spotřebitelů obrat k lepšímu: "Je to především čím dál lepší informovaností v povědomí lidí, co to vlastně Fair Trade nebo sweatshop-free znamená, a samozřejmě také tím, že lidé mají na výběr z čím dál většího sortimentu eticky vyrobeného nebo biozboží." Vzápětí však z vlastní zkušenosti dodává, že u většiny zákazníků hrají prim stále v první řadě cena a design.

Nejvíce na e-shopu Fugu nakupují ženy a muži ve věku 16-35 let. Na internetu se také prodá většina zboží, do kamenných obchodů se dostává pouze limitovaný objem.

Značka se svými zákazníky, dá se říci i komunitou, udržuje kontakt buď prostřednictvím fóra, nebo soutěží. Momentálně pracuje na novém systému, v jehož rámci zavede věrnostní výhody, zákaznické účty a další novinky.

Když se nešije v Číně...

Výroba jednoho trička limitované kolekce, navíc ze sweatshop-free dílny, může vyjít až pětkrát dráž než jedno tričko z Asie. Trička z biobavlny jsou ještě o něco dražší. V ceně se logicky odrážejí výplaty zaměstnanců dle zákona a zajištění korektních podmínek. Fugu spolupracuje také s českou šicí dílnou, čímž se kromě sweatshop-free programu snaží prosazovat domácí výrobu.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí