zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vlak zůstane pomalejší než auto nejméně do roku 2016

29.08.2008
Obecné
Vlak zůstane pomalejší než auto nejméně do roku 2016
Nejrychlejším spojením mezi Prahou a krajskými městy zůstanou dálnice a rychlostní silnice minimálně do roku 2016. Ani nové koridory nezrychlí železnici natolik, aby dokázala automobilové dopravě konkurovat.

Vyplývá to z analýzy ministerstva dopravy pro včerejším jednání vlády.

Náskok cestování po silnici se někde ještě zvýší. Například do Karlových Varů o čtyřicet minut.

Na některých tratích sice modernizace jízdní dobu zkrátí, jiných spojení se však nedotkne vůbec. Do Plzně se tak cestující z Prahy dostanou o půlhodinu dříve než dnes, do Českých Budějovic až o tři čtvrtě hodiny. Na tratích do Liberce, Karlových Varů, Jihlavy či Zlína se ale žádného zrychlení nedočkají.

Zcela nezajímavá ve srovnání s autem zůstane železnice pro přepravu mezi krajskými městy. Tam je většina tratí v kategorii "zcela nezajímavé".

Ještě hůře vychází železnice ze srovnání takzvané cestovní doby. To je doba, kterou potřebuje cestující pro dopravu "ode dveří ke dveřím". V případě železnice je k jízdní době připočítána i cesta městskou dopravou, zatímco u automobilů se jízdní a cestovní doba shodují.

Odhadovat vzdálenost mezi krajskými městy v hodinách umožňuje harmonogram investic do infrastruktury, který vláda schválila loni v září. Na dopravní stavby, které nezačnou později než v roce 2016, plánuje vynaložit přes 800 miliard korun.

Nejdůležitějšími projekty jsou dokončení dálnice D8 přes České středohoří a D3 do jižních Čech, prodloužení D1 směrem na severní Moravu a obchvat Prahy.

Na železnici je největší pozornost věnována koridorům do Českých Budějovic a Plzně a modernizaci nádraží v Praze a Brně.

Plán výstavby se nelíbí hlavně ekologům. Podle nich by měl stát dávat na železnici alespoň tolik peněz jako na výstavbu silnic a dálnic. Pokud poměr mezi investicemi do železnice a investicemi do silnic a dálnic zůstane i nadále 1:2, vlaky se rychlou a pohodlnou alternativou nikdy nestanou.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí