Pátek, 26. dubna 2024

Co s hlukem v Praze?

Co s hlukem v Praze?

PRAHA - Více než padesát rizikových míst v Praze, co se hlučnosti týká (někde až 75 decibelů), a ještě podstatně více hlučných tramvajových úseků.

K návrhu na řešení se mohly vyjádřit jak městské části, tak občané. Nyní je již diskuse k tzv. Akčnímu plánu na snížení hluku uzavřena.

Například Praha 2 by kolony na magistrále řešila umístěním semaforu na vyústění Nuselského mostu směrem do centra. Ten by fungoval v součinnosti s následnými semafory v Rumunské ulici a na náměstí I. P. Pavlova. Pokud by řidič jel povolenou rychlostí, měl by - podle představy radnice - projet jako máslem. Městská část také požaduje snížení počtu jízdních pruhů v Sokolské i Legerově na tři. Tohoto nápadu se pro změnu obává radnice Prahy 4 s tím, že celý problém s kolonami by se tak přesunul k nim.

Slivenec žádá prodloužení plánované protihlukové stěny až takřka k Holyni a Řeporyjím. Protihlukových stěn ostatně navrhují někteří dopravní odborníci podstatně více. Například lidem v ulici V Holešovičkách se to ale vůbec nelíbí. Proti výstavbě betonových monster na každém kroku je také pražský zastupitel Petr Zajíček (KSČM). Rozhodně bych nestavěl masivní protihlukové bariéry tam, kde je zřejmé, že se situace během pár lety po vybudování okruhu zklidní, říká Zajíček. Podle něj se jedná vesměs o velmi nákladné stavby. Pumpovaly by se do nich peníze, které by způsobily zpomalení investičních akcích, jež právě mají dopravu definitivně v onom místě zklidnit. Jakmile bude dobudován okruh a radiály, na mnoha místech se situace s hlukem vyřeší sama, už jenom tím, že například oněmi místy bude zakázán průjezd velkých kamionů, jako je tomu nyní již v Praze 1, míní Zajíček.

Proti řadě nápadů v akčním plánu je i řada občanských sdružení. Do akčního plánu se ironicky dostalo rozšíření letiště a leteckého provozu v aglomeraci jako jedno z opatření na snížení hluku. Území zasažené hlukem z leteckého provozu je z 90 procent na území aglomerace a akční plán nejen toleruje, ale paradoxně i doporučuje rozšíření leteckého provozu přímo v aglomeraci, říká k návrhu akčního plánu Václav Vik ze sdružení Občané proti hluku a emisím. To je v naprostém rozporu s cíli a požadavky směrnice na akční plány, a proto požadujeme navržené opatření na rozšíření letiště z akčního plánu odstranit, dodává Vik. Ačkoliv akční plán byl zpracován celkem kvalitně, řada věcí v něm stále chybí a měla by být doplněna, říká k tomu Michal Bernard z Ekologického právního servisu. Zejména snížení rychlosti aut, preference MHD, rozšíření pěších zón, výsadba zeleně a další opatření, která mají kromě hluku pozitivní vliv na kritický stav ovzduší v Praze, vyjmenovává Bernard.

Zdroj:Haló noviny
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů