zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kamiony zmizí, ale neví se kdy

05.09.2008
Obecné
Kamiony zmizí, ale neví se kdy
Páteční tlačenice na silnici skončí. Aspoň podle slibu ministrů dopravy a životního prostředí, kteří se včera dohodli na novém zákazu jízd pro kamiony.

Pokud zákon projde v parlamentu, kamiony nebudou smět na silnice v pátek odpoledne od tří do šesti hodin. Zákaz bude platit po celý rok, stejně jako další novinka: omezení od sobotní půlnoci do dvaadvaceti hodin v neděli.

Nyní nesmí kamiony jezdit v neděli od jedné do deseti večer. O prázdninách platil ve vybraných hodinách zákaz i v pátek a v sobotu.

Ministr dopravy Aleš Řebíček má měsíc na to, aby přesnou podobu zákona předložil ve vládě.

Původní vládní plán, že omezení začne platit již od Nového roku, je ale ohrožen. Připustil to sám ministr životního prostředí Martin Bursík. Když se přitom před dvěma měsíci o kamiony přel s premiérem Topolánkem, byl pro něj konec roku důležitý. "Platnost zákona od konce roku je nejvíce optimistický termín. Nesměly by nastat žádné komplikace při schvalování," řekl včera Bursík.

I tak se mu dohoda hodí. Za dva dny obhajuje post předsedy zelených.

Zákaz se týká kamionů těžších než 7,5 tuny. Těch je v Česku podle Sdružení automobilového průmyslu zhruba sto padesát tisíc. Lehčích nákladních aut je zhruba půl milionu a ta mohou jezdit volně.

Páteční zákaz podle Bursíka zapadá do povinné přestávky řidičů a zlepší bezpečnost na silnicích. "Počet usmrcených je v pátek o čtyřicet procent vyšší než jindy," říká Bursík.

Kamionoví dopravci mají ale svá čísla. V čase navrhovaného pátečního zákazu podle nich auta nad sedm a půl tuny způsobila vloni jen sedmnáct nehod, při nichž nikdo nezemřel.

Premiéra Mirka Topolánka proto čeká poměrně nepříjemný úkol. Má měsíc na to, aby uklidnil autodopravce, kteří ho vyzývají k jednání. Slíbil jim totiž, že před konečným schvalováním podoby zákona ve vládě s nimi projedná detaily.

"S těmi časy se ale hýbat nebude," nedává jim šance Martin Bursík. Podle Aleše Řebíčka mají dopravci prostor na vyjednání výhod, jako jsou slevy na mýtném či levnější nafta.

Speditéři ale nejsou spokojeni. "Dle našich odhadů dojde k nárůstu přepravní kapacity o jedenadvacet procent v prvních čtyřech dnech, a nárůst nákladů se promítne i do cen pro zákazníka," míní ředitel společnosti CS Cargo Petr Vlček. Zástupci spedičních firem by se s premiérem Mirkem Topolánkem měli sejít do příští středy. "Nevidím dnešní prohlášení vlády nijak dramaticky, v podstatě se nestalo nic nového, žádný zákon nepřijali. De facto potvrdili, co mají v programovém prohlášení," říká Martin Špryňar, generální tajemník sdružení Česmad.

Z avizované změny v dopravě mají naopak radost starostové. A to přesto, že prosazovali úplný víkendový zákaz jízdy těžkých aut. "Krok vlády vítáme. Důležité je, že budou silnice volné v pátek večer a v neděli, kdy jezdí lidé například z chat," říká Jaromír Jech, předseda svazu.

Jak jezdí kamiony za hranicemi

- RAKOUSKO

Jsou zde nejpřísnější pravidla; provoz nákladních vozů je zakázán celoročně: pátek 22.00 až sobota 5.00 a sobota 15.00 - neděle 22.00.

- NĚMECKO

Platí tam podobný stav jako v Česku před 1. červencem 2006 - celoročně nesmí kamiony jezdit v neděli od půlnoci do 22.00, o prázdninách v sobotu 7.00 - 22.00.

- SLOVENSKO

Režim pro kamiony je stejný jako v Německu.

- EVROPSKÁ UNIE

Plánuje směrnici, která by celoročně omezila provoz v neděli, od půlky června do půlky září by se navíc nesmělo jezdit ani část soboty.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí