zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Biomóda je v Česku v plenkách

09.09.2008
Obecné
Biomóda je v Česku v plenkách
Jako etická, ekologická a exkluzivní se prezentuje móda z organických materiálů, která si získává stále více příznivců. Podle obchodníků lidem záleží na tom, aby jejich oděv byl nejen módní a stylový, ale také nezávadný. Svršky z bambusu, kopřiv nebo konopí označované jako "biomóda", se tak stávají součástí zdravého životního stylu.

"Máme stále víc zákazníků, kterým záleží na tom, odkud zboží pochází, kdo je vyrobil a za jakých podmínek. Biooblečení jde sice v závěsu takzvaných biopotravin, ale máme i klienty, kteří si je kupují bez ohledu na potraviny," říká Markéta Festová z obchodu Ecovoice, který se specializuje na prodej ekooblečení.

Biomódu vyhledávají mimo jiné lidé, kteří trpí alergií. "Mnozí lidé se domnívají, že jsou alergičtí na textilní látky. Ve skutečnosti jde o alergie na chemikálie, které jsou při zpracovávání textilních látek používány," tvrdí obchodnice Karina Arzumanovová z pražského obchodu Evergreen. Ve svém butiku nabízí věci z konopí, biobavlny nebo čínské kopřivy ramie, organické vlny, sóji či bambusu.

Mimo ekologických a zdravotních předností má biooblečení také přívlastek "etické". Podle výrobců se vychází "z filozofie etického podnikání a společenské zodpovědnosti". "Máme certifikát o tom, že při výrobě tohoto zboží je vyloučena dětská práce a zaměstnanci mají osmihodinový pracovní den a slušné platy," zdůrazňuje Arzumanovová. I když ceny biotextilií jsou poměrně vysoké, zákazníci s tím prý počítají.

"Lidé, kteří kupují bioprodukty, vědí, že jsou dražší než běžné potraviny. Podobné je to i s textiliemi," míní Festová a poznamenává, že proces výroby ekologických materiálů je podstatně náročnější než u konvenčních látek.

Podle obchodníků je v Česku prodej biomódy zatím v plenkách. "Lidé jsou mnohdy překvapení, že si mohou koupit nejen biojogurt, ale také biotričko," říká Festová. Přestože se bioprodukce objevila i v řetězcích jako C&A nebo Marks & Spencer, vnímají to prý klienti spíše jako zajímavost. Platí zejména za design a styl. Zdravý původ látky pak berou jako jakýsi "bonus".
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí