zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Velká Británie - Zákazníci šetří na ekologii

09.09.2008
Obecné
Velká Británie - Zákazníci šetří na ekologii
Kvůli ekonomickým problémům se mezi spotřebiteli vytrácí zájem o dražší, avšak ekologické produkty a organické potraviny.

Stav ekonomiky ve Velké Británii se odráží také v nákupním chování spotřebitelů a k prvním položkám, které zákazníci vyškrtávají ze svých nákupních seznamů, patří ekologické produkty i organické potraviny.

Potvrzuje to například výzkum společnosti Mintel. Po 70% nárůstu od roku 2002 se letos prodej organických potravin snížil. Další průzkum deníku Guardian uvádí, že 52 % občanů požaduje, aby otázky životního prostředí byly vládní prioritou, naproti tomu ale pouhých 19 % respondentů uvedlo, že by byli ochotni si připlatit za produkty šetrné k životnímu prostředí, a 58 % dotázaných by se rozhodlo pro levnější neekologickou variantu.

Ekologické, a přitom levné vyhraje

"Velmi zřetelně je vidět, že běžní spotřebitelé nejsou ochotni více platit za produkty šetrné k životnímu prostředí," říká David Bain z agentury Beattie McGuinness Bungay. Je proto daleko více nutné zajímat se o to, jak zadavatelé svůj ekologický kredit komunikují. I přes to, že jsou už určité ekologické aspekty běžnou součástí životního stylu, Bain věří, že "materiální" problémy, jako jsou ceny potravin a paliv, spolu s daleko větší nejistotou týkající se zaměstnání budou mít za následek menší zájem o ekologickou problematiku.

"Další vývoj v oblasti ekologických produktů bude nejen záležitostí prezentace jejich ekologických předností, ale také výhodné ceny," říká. "Značky, které podchytí oba tyto aspekty, vyhrají." Mezi vítězi ale nebudou ti, kdo se dělají ekologičtějšími, než jsou (jde o tzv. greenwashing), a špatnou budoucnost předpovídá také luxusním "zeleným" značkám.

Právě greenwashing je velmi nebezpečný a pro zadavatele natolik kontraproduktivní, že v prezentaci svých ekologických výhod využívají "antigreenwash" taktiky. Šetření energií tak bývá prezentováno jako finanční úspory a ekologicky šetrné výrobky se pomalu zbavují všudypřítomných zelených obalů. Zákazníci totiž vnímají ekologickou reklamu velmi citlivě a jsou o to více zklamaní, pokud jsou v této oblasti informováni neseriózně. Rovnice "ekologie = úspory" bude v období ekonomické recese klíčová, přičemž odborníci mluví o ekohospodárném přístupu k reklamě. Přístup "utrácejte více za ekologické výrobky" nahrazuje modernější "ušetřete, je to šetrnější k přírodě". Zdá se tedy, že ekologický marketing dospěl do určité antikonzumní fáze.

AUTOR: Michal Doležel

zpracováno podle časopisu Marketing
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí