Čtvrtek, 18. dubna 2024

Velká Británie - Zákazníci šetří na ekologii

Velká Británie - Zákazníci šetří na ekologii
Kvůli ekonomickým problémům se mezi spotřebiteli vytrácí zájem o dražší, avšak ekologické produkty a organické potraviny.

Stav ekonomiky ve Velké Británii se odráží také v nákupním chování spotřebitelů a k prvním položkám, které zákazníci vyškrtávají ze svých nákupních seznamů, patří ekologické produkty i organické potraviny.

Potvrzuje to například výzkum společnosti Mintel. Po 70% nárůstu od roku 2002 se letos prodej organických potravin snížil. Další průzkum deníku Guardian uvádí, že 52 % občanů požaduje, aby otázky životního prostředí byly vládní prioritou, naproti tomu ale pouhých 19 % respondentů uvedlo, že by byli ochotni si připlatit za produkty šetrné k životnímu prostředí, a 58 % dotázaných by se rozhodlo pro levnější neekologickou variantu.

Ekologické, a přitom levné vyhraje

"Velmi zřetelně je vidět, že běžní spotřebitelé nejsou ochotni více platit za produkty šetrné k životnímu prostředí," říká David Bain z agentury Beattie McGuinness Bungay. Je proto daleko více nutné zajímat se o to, jak zadavatelé svůj ekologický kredit komunikují. I přes to, že jsou už určité ekologické aspekty běžnou součástí životního stylu, Bain věří, že "materiální" problémy, jako jsou ceny potravin a paliv, spolu s daleko větší nejistotou týkající se zaměstnání budou mít za následek menší zájem o ekologickou problematiku.

"Další vývoj v oblasti ekologických produktů bude nejen záležitostí prezentace jejich ekologických předností, ale také výhodné ceny," říká. "Značky, které podchytí oba tyto aspekty, vyhrají." Mezi vítězi ale nebudou ti, kdo se dělají ekologičtějšími, než jsou (jde o tzv. greenwashing), a špatnou budoucnost předpovídá také luxusním "zeleným" značkám.

Právě greenwashing je velmi nebezpečný a pro zadavatele natolik kontraproduktivní, že v prezentaci svých ekologických výhod využívají "antigreenwash" taktiky. Šetření energií tak bývá prezentováno jako finanční úspory a ekologicky šetrné výrobky se pomalu zbavují všudypřítomných zelených obalů. Zákazníci totiž vnímají ekologickou reklamu velmi citlivě a jsou o to více zklamaní, pokud jsou v této oblasti informováni neseriózně. Rovnice "ekologie = úspory" bude v období ekonomické recese klíčová, přičemž odborníci mluví o ekohospodárném přístupu k reklamě. Přístup "utrácejte více za ekologické výrobky" nahrazuje modernější "ušetřete, je to šetrnější k přírodě". Zdá se tedy, že ekologický marketing dospěl do určité antikonzumní fáze.

AUTOR: Michal Doležel

zpracováno podle časopisu Marketing
Zdroj:Marketing & Media
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů