zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Praha uvolnila ruce k výstavbě developerům

22.09.2008
EIA
Praha uvolnila ruce k výstavbě developerům
Na lukrativních zelených pozemcích v pražském Veleslavíně mohou vyrůst domy. Nedaleko povede modernizovaná železnice do Kladna s plánovanou odbočkou na letiště. Změnu územního plánu schválilo v minulém týdnu pražské zastupitelstvo. Ochránci přírody jsou proti. Bouří se i proti dalším stavebním projektům v jiných částech hlavního města.

"To, co se stalo ve Veleslavíně, je modelový příklad problému územního plánu. Někde je zelená plocha a potichu se změní na stavební, aniž by o tom proběhla nějaká veřejná diskuse," uvedl Martin Skalský z Hnutí Arnika.

Podle výpisu z katastrálních map už pozemky patří developerům. Například společnostem Oakdale, Monfumo či Eleganta. Plochy, které byly vedeny jako louky či pastviny, developerům vydělají už jen tím, že se po změně územního plánu stanou stavebními. Na metru čtverečním jejich hodnota roste podle makléřů o jeden až dva tisíce korun, pozemky ve Veleslavíně a Vokovicích mají rozlohu kolem šesti hektarů.

Návrh na změnu podali na magistrát sami zastupitelé pražské šesté městské části. "Pokud změna prošla, vítáme ji," řekl mluvčí radnice v Praze 6 Martin Šalek. Podle plánů radnice vyroste v návaznosti na chystanou zastávku dráhy nové náměstí se zástavbou propojující Veleslavín se sídlištěm Kladenská. Na pozemcích nechali zastupitelé vyhrazené místo pro silnici propojující Evropskou a Kladenskou, a také pro zelený pás s cyklostezkou.

Ochránci přírody mají ale jiné představy, jak přebudovat neudržované plochy bývalých Strnadových zahrad. "Mohl to být velký park, taková Stromovka Prahy 6. Jsou tam i zbytky po Dejvickém potoku," řekl Martin Skalský. Podle zástupců radnice v oblasti park vznikne, nebude se ale jednat o volnou přírodu. "Každopádně při jakékoliv výstavbě máme možnost regulovat představy developerů," ujišťuje Šalek.

Proti zastavování zbytků zeleně v hlavním městě se bouří Pražané i na dalších místech. Kvůli plánům radnic vznikají občanská sdružení, která bojují například za záchranu lokalit v Praze 5, jako jsou Kavalírka nebo Dívčí Hrady. Nová čtvrť má vzniknout i nad rezervací Prokopské údolí, na Kavčích horách či na Barrandově. "Všeobecně se dá říci, že je škoda rušit zeleň. Záleží ale na každém projektu, jak jej architekti pojmou, a zda kolem zástavby vytvoří přírodní prostředí," soudí urbanista Ivan Lejčar.

Třiačtyřicet změn, které schválili pražští zastupitelé, umožňuje kromě zástavby zelených ploch také zaplnit bývalé průmyslové oblasti či nádraží. Otevírá se tak cesta pro stavbu bytových komplexů na žižkovském nákladovém či na smíchovském nádraží. Stavební jeřáby budou moci přijet i na Masarykovo nádraží. Podle předkladatele změn a radního pro územní rozvoj Martina Langmajera ale změna územního plánu automaticky nepovede v dohledné době ke zrušení nádraží. Budou o tom muset rozhodnout také České dráhy. Památkově chráněné železniční budovy mají navíc zůstat stát bez ohledu na okolní výstavbu.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí