zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Bém nepodporuje ekologickou dopravu

23.09.2008
Obecné
Bém nepodporuje ekologickou dopravu

Přes tři tisíce lidí podpořilo výzvu Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům, kterou zveřejnila loni iniciativa Auto*Mat. Politici sice slíbili, že požadavky signatářů splní, ale u většiny z nich se o to ani nepokusili. Na mnoha přechodech tak například stále svítí zelená jen pár vteřin a lidé nestíhají bezpečně přejít. Cyklisté nemohou projíždět jednosměrky v obou směrech, nezískali ani předsazené prostory v křižovatkách.

Magistrát hlavního města Prahy aspoň zřídil první cyklistické pruhy v centru města a také pracovní skupinu pro pěší dopravu.

Pět bodů pro Prahu: stáhněte si hodnocení projektu

"Politické vedení Prahy stále prosazuje dopravní koncepce, které v Evropě převažovaly před třiceti lety. Proto je také podle mezinárodních srovnání v Praze velmi nízká kvalita života," uvádí Michal Křivohlávek z Auto*Matu.

Drtivou většinu cest v našem městě lidé vykonají veřejnou dopravou nebo pěšky. Přesto hlavní pozornost i největší investice směřují do dálnic uprostřed města a zlepšování podmínek pro automobily.

Jak se Pražané dopravují kolik platí magistrát

V Praze je nejvíce cest vykonáno ekologickými způsoby – dohromady 67 % (z toho 22 % pěšky, 44 % hromadnou dopravou a 1 % na kole).

Finanční politika města tomuto rozložení neodpovídá a vynakládá nejvíce prostředků na infrastrukturu pro nejméně ekologicky příznivé automobily, kterými navíc Pražané vykonají pouze 33 % svých cest.

Auta škodí zdraví

"Zatímco radnice města Vídně má jako politický program zlepšení kvality života snížením automobilové dopravy, Praha nemá koncepci žádnou," připomíná Michal Křivohlávek.

Škodlivý vliv automobilové dopravy na zdraví obyvatel Prahy i životní prostředí města potvrzuje kritika ze strany Evropské unie i nedávná rozhodnutí českých soudů. Podle nich je Praha povinna omezit provoz na severojižní magistrále, protože současná úroveň dopravy vystavuje desítky tisíc lidí nadměrnému hluku.

Z podobných důvodů soudy zakázaly také plánované rozšiřování magistrály v oblasti Pankrácké pláně. Další soudní řízení probíhají.

Zdroj: www.horydoly.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí