Pátek, 26. dubna 2024

Další demonstrace 'Chceme okruh OKOLO Prahy'

Další demonstrace 'Chceme okruh OKOLO Prahy'

Není to tak dávno, co se na Jungmannově náměstí v prvních březnových dnech sešlo přes 500 občanů požadujících řádné porovnání variant dálničního okruhu na severozápadě Prahy. Nyní, po půl roce, v pondělí 29. září v 15.00 přijdou občané znovu, tentokrát na Staroměstské náměstí, před sídlo Ministerstva pro místní rozvoj, které bude vyřizovat odvolání proti územnímu rozhodnutí pro stavbu silničního okruhu. Je symbolické, že se sejdou poblíž sochy Mistra Jana Husa. Chtějí tak upozornit na to, že právo je v tomto případě soustavně mnoho let zraňováno a pošlapáváno, ale že stále je třeba hájit pravdu a správné řešení.

Obyvatelé Suchdola, Dolních Chaber, Čimic a Starých Ďáblic jsou rozhořčeni, protože Stavební odbor Magistrátu hl. m. Prahy na konci srpna vydal územní rozhodnutí, které souhlasí, aby dálniční okruh na severozápadě Prahy postavilo Ředitelství silnic a dálnic v tzv. jižní variantě, skrz rezidenční vilové čtvrti nebo v jejich těsné blízkosti a přes chráněná území s vysokou biologickou, krajinnou a rekreační hodnotou. Stavební odbor MHMP tak rozhodl přesto, že celkově je to špatné řešení a existuje lepší, přestože byly předloženy nedostatečné a vadné podklady a přestože jižní varianta by byla svým technickým řešením nebezpečná.

Aby magistrát mohl takto vyhovět přání ŘSD a některých politiků, musel před vadami zavřít oči a sám musel porušit právní předpisy. Pro některá obydlená území vyhlásil tzv. ochranné hlukové pásmo, tedy území, kde nebudou dodržovány hygienické limity. Jižní varianta ale není špatná jen pro přímo dotčená území. Je špatná pro celou Prahu i pro dálkový pro! voz Evropské unie. Míchá totiž silný městský provoz mezi tranzitní evropskou kamionovou dopravu do jedné trasy, navíc plné tunelů, mostů a nebezpečných míst. To je proti zdravému rozumu i proti pravidlům Evropské unie. Takové řešení už v Praze známe -- je to trasa přes Barrandov, Barrandovský most a Jižní spojku. Protože nevyhovuje, staví se nyní na jihozápadě vzdálenější silniční okruh pro oddělení tranzitu. Jižní varianta by byla o 10 miliard dražší, než varianta severní doplněná trasou místního spojení pro městský provoz. Jižní varianta by vzhledem ke svým parametrům neumožnila tolik žádané spojení MHD mezi Dejvicemi a Bohnicemi. Pokud je na jedné straně tolik argumentů proti, co je tedy tím argumentem pro?

Na to je třeba se ptát našich politiků. Proč se nejdříve schválí prosazovaná varianta stavby a pak teprve vládní komise jakoby jedná o tom, která varianta je správná? Nač se unavovat objektivním porovnáním, když už je vydáno rozhodnutí? Tak schválíme schválené. Roz! hodující jsou zájmy betonového bratrstva: pražské radnice, Min! isterstv a dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, které zneužívají politickou i úřední moc a projevily velmi mnoho "chytrosti" pro násilné prosazení jižní varianty, "chytrosti", na kterou již vrhají světlo velká média a jejich investigativní rubriky a pořady (Ekonom, MfDnes, ČT24, Reportéři ČT).

Upozorňujeme alespoň na dvě z řady nepravdivých tvrzení, které se objevují v souvislosti s touto kauzou: Není pravda, že severní varianta je "výrazně delší". Delší je jen pro jízdu z Prahy do Prahy. Stavební délka je delší o necelý kilometr, ale délka jízdy pro vnější tranzit (spojnice D8 -- R7, R6, D),
což je hlavní účel okruhu, je na trase severní o půl kilometru kratší! Není pravda, že severní varianta
by znamenala zdržení o 10 a více let řešení obchvatu. Studie Mott MacDonald prokázala, že by mohla být zprovozněna ve stejnou dobu jako varianta jižní, protože je mnohem méně náročná. Námět severní varianty je na stole bezmála deset let -- kdo to tedy zdržuje?

Stavbou dotčení! občané se proti rozhodnutí magistrátu v zákonné lhůtě, tj. do 28. září, odvolají k Ministerstvu pro místní rozvoj. Prosíme i občany jiných částí Prahy, aby nás přišli v pondělí 29. září v 15 hodin k soše Mistra Jana Husa podpořit. Bude zde možné připojit podpis pod otevřený dopis Ministerstvu pro místní rozvoj, aby jednalo věcně a bez vlivu politických a mocenských tlaků.

Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím
Občanské sdružení Větrolam
Občanské sdružení pro Ďáblice
Občanské sdružení Občané proti hluku a emisím
Občanské sdružení Ochrana životního prostředí v Praze 6 -- Sedlci

Kontakty: Doc. Ing. Pavel Beneš, CSc.; tel. 220 921 265; benes.doc@tiscali.cz; www.volny.cz/szokruh
Hana Francová; tel: 604 260 089; hana.francova@volny.cz; www.drahan.chabry.cz

 
Kontaktní osoba: Hana Francová,Doc. Ing. Pavel Beneš, CSc.
Telefon: 604260089,220 921 265
E-mail: hana.francova@volny.cz
 

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů