Automobilky tentokrát v Bruselu narazily
Dramatický obrat nastal včera v nejbouřlivějším evropském legislativním zápase
letošního roku. Vlivný výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí se
postavil proti automobilovému průmyslu a podpořil radikální snižování emisí u
aut. Evropské automobilky to označily za šokující rozhodnutí.
Dramatický obrat nastal včera v nejbouřlivějším evropském legislativním zápase letošního roku. Vlivný výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí se postavil proti automobilovému průmyslu a podpořil radikální snižování emisí u aut. Evropské automobilky to označily za šokující rozhodnutí.
Návrh na razantní snížení emisí automobilů je součástí balíčku klimaticko-energetických opatření, kterými chce Evropská unie bojovat proti změnám klimatu. Evropská komise, která návrhy zpracovala, chce, aby automobilky snížily už v roce 2012 emise u nově vyráběných aut na 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr.
Automobilky a některé členské státy včetně Česka, pro něž je automobilový průmysl klíčový, se usilovně snaží prosadit přijetí mírnějšího návrhu, který by výrobcům aut dal ještě tři roky k dobru.
V posledních měsících to vypadalo, že by se jim to mohlo podařit - nedávno je posvětil i parlamentní průmyslový výbor, europoslanci z výboru pro životní prostředí ale včera jejich šance na úspěch výrazně snížili.
"Rozhodnutí nás proto velmi překvapilo. Nerespektuje složitě budovaný kompromis a vrací legislativní návrh na začátek do podoby, která by představovala vážné ohrožení evropského automobilového průmyslu," řekl ředitel vnějších vztahů společnosti Škoda Auto Radek Špicar.
Automobilky tvrdí, že jim výrobní cykly neumožní tak rychle se novým podmínkám přizpůsobit a vyrobit typy aut, které by je plnily. Vývoj nových motorů, které by umožnily přizpůsobit se novým podmínkám, trvá pět až šest let. A za nesplnění je podle návrhu komise čekaly mimořádně vysoké pokuty: u každého vyrobeného auta 95 eur (2280 korun) za každý gram nad stanovenou hranici. Výbor pro životní prostředí se včera postavil i proti návrhu, který měl tyto sankce snížit téměř o polovinu - na 50 eur.
To, že výbor podpořil radikální návrh EK, značně zkomplikuje už tak komplikované rozhodování o klimaticko-energetickém balíčku. Aby mohl být uveden do praxe, musí se na jeho podobě dohodnout parlament, jehož dva klíčové výbory teď zastávají v oblasti automobilových emisí naprosto odlišný postoj. Na kompromisu se musí shodnout všechny členské státy a pak se ještě státy a parlament musejí domluvit dohromady. Po včerejšku to vypadá, že úkol najít kompromis spadne na tuzemské diplomaty v rámci českého předsednictví v první polovině příštího roku.
Návrh na razantní snížení emisí automobilů je součástí balíčku klimaticko-energetických opatření, kterými chce Evropská unie bojovat proti změnám klimatu. Evropská komise, která návrhy zpracovala, chce, aby automobilky snížily už v roce 2012 emise u nově vyráběných aut na 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr.
Automobilky a některé členské státy včetně Česka, pro něž je automobilový průmysl klíčový, se usilovně snaží prosadit přijetí mírnějšího návrhu, který by výrobcům aut dal ještě tři roky k dobru.
V posledních měsících to vypadalo, že by se jim to mohlo podařit - nedávno je posvětil i parlamentní průmyslový výbor, europoslanci z výboru pro životní prostředí ale včera jejich šance na úspěch výrazně snížili.
"Rozhodnutí nás proto velmi překvapilo. Nerespektuje složitě budovaný kompromis a vrací legislativní návrh na začátek do podoby, která by představovala vážné ohrožení evropského automobilového průmyslu," řekl ředitel vnějších vztahů společnosti Škoda Auto Radek Špicar.
Automobilky tvrdí, že jim výrobní cykly neumožní tak rychle se novým podmínkám přizpůsobit a vyrobit typy aut, které by je plnily. Vývoj nových motorů, které by umožnily přizpůsobit se novým podmínkám, trvá pět až šest let. A za nesplnění je podle návrhu komise čekaly mimořádně vysoké pokuty: u každého vyrobeného auta 95 eur (2280 korun) za každý gram nad stanovenou hranici. Výbor pro životní prostředí se včera postavil i proti návrhu, který měl tyto sankce snížit téměř o polovinu - na 50 eur.
To, že výbor podpořil radikální návrh EK, značně zkomplikuje už tak komplikované rozhodování o klimaticko-energetickém balíčku. Aby mohl být uveden do praxe, musí se na jeho podobě dohodnout parlament, jehož dva klíčové výbory teď zastávají v oblasti automobilových emisí naprosto odlišný postoj. Na kompromisu se musí shodnout všechny členské státy a pak se ještě státy a parlament musejí domluvit dohromady. Po včerejšku to vypadá, že úkol najít kompromis spadne na tuzemské diplomaty v rámci českého předsednictví v první polovině příštího roku.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích