zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Peking omezí jízdu autem. Asi nastálo

13.10.2008
Ovzduší
Peking omezí jízdu autem. Asi nastálo

- Dopravní omezení budou ještě přísnější než během olympijských her

- Bohatí Číňané si možná kvůli tomu pořídí víc aut

Po většinu týdne a během jasného počasí modrá obloha, smog jen minimálně. Povětrnostní situace a stav ovzduší v Pekingu se se stavem před rokem nedají srovnat. Za dýchatelný vzduch místní vděčí olympiádě. A vláda se rozhodla, že příznivých podmínek, nastavených před a během olympijských her, využije. Od zítřka platí opět dopravní omezení.

Už 21. září v rámci Dne čínských měst bez aut vyzvala radnice v Čong Čingu k omezení jízdy vozů, což mělo v ulicích čínských velkoměst alespoň omezit četnost dopravní zácp.

K akci se tehdy připojilo 111 měst. Na silnice směla jen předem určená osobní vozidla, kola, autobusy, taxíky a další vozy veřejné dopravy. Výsledek ale nenaplnil očekávání čínské vlády.

V současnosti je registrováno v Pekingu více než 3,2 milionu aut. Během olympiády vyjelo každý den na silnice kolem 1,5 milionu aut. Po skončení her ale dopravní omezení skončila. Od příštího týdne se ho vláda pokusí znovu oživit, ovšem v mnohem ostřejší verzi.

Přísnější než při olympiádě

Každé pondělí mohou na pekingské silnice vyjet auta, jejichž registrační značka končí na číslice 1 a 6, v úterý vozy s 2 a 7 na konci, ve středu s 3 a 8, ve čtvrtek se 4 a 9, v pátek s 5 a nulou. O víkendu mohou jezdit všechny vozy.

Proti novým dopravním restrikcím se pochopitelně stavějí ti, kteří auto vlastní. Ostatní (a ani dnes jich není vůbec málo), vládní nařízení schvalují.

"Ještě si pamatuji, že před deseti lety byly silnice v Pekingu plné jízdních kol. Každá rodina měla více než jedno. Teď je na ulicích Pekingu k vidění daleko méně kol. Je to škoda," komentuje dnešní stav třicátnice Moli a dodává: "Já sama auto nemám, jezdím hromadnou dopravou a je mi jedno, kolik aut může denně vyjet. Každopádně pokud toto omezení přispěje ke zkvalitnění ovzduší, jsem jednoznačně pro. Klidně ať platí napořád."

Podle průzkumů se na zlepšení povětrnostních podmínek během her podílelo ze 40 procent omezení dopravy a z 60 procent omezení provozu továren v Pekingu a v pěti okolních provinciích.

Některé z nich byly úplně uzavřeny a jejich provozy se po skončení paralympiády už neobnovily, jiné se kompletně přestěhovaly za hranice Pekingu.

Další svou činnost pouze redukovaly po dobu konání sportovní události. Jiným faktorem, který přispěl ke zlepšení ovzduší, bylo zastavení stavebních a bouracích prací, které způsobovaly navýšení prašnosti ve městě.

Číňané jsou relativně disciplinovaný národ a velmi zřídka porušují předpisy (spíše se je snaží nějakým způsobem obejít). Je proto víc než pravděpodobné, že nařízení budou dodržovat.

Nařízení se dá obejít

Mnozí obyvatelé Pekingu se jen obávají toho, že movitější občané si pořídí více automobilů, aby sice oficiálně dopravní restrikce dodržovali, ale současně se nepřipravili o své pohodlí.

Přesto tato společenská vrstva nepředstavuje takovou skupinu, která by svými vozy zahltila Peking. Až čas ukáže, nakolik se místní vláda zachovala "osvíceně" a zda dopravní omezení skutečně přispěje udržitelnému životnímu prostředí v čínské metropoli.

AUTOR: Ivana Gášková
AUTOR-WEB: /Od naší spolupracovnice v Pekingu/

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí