ZÁKLADNÍ PRINCIPY PRO FORMOVÁNÍ DLOUHODOBÉ ENERGETICKÉ STRATEGIE ČR
Hlavní východiska pro dlouhodobou energetickou strategii lze shrnout: takto:
Hlavní východiska pro dlouhodobou energetickou strategii lze shrnout: takto:
* Očekávaný vývoj poptávky po elektřině a teple, na základě předpokladů o demografickém a makroekonomickém vývoji a po započítání dopadů z očekávaných úspor;
* Vývoj cen PEZ (ropa, zemní plyn, černé a hnědé uhlí) a jaderného paliva na světových, případně domácích trzích;
* Očekávaný vývoj trhu s emisními povolenkami, odhad budoucího vývoje jejich cen, předpoklady o emisních limitech;
* Nebudou rušeny stávající limity těžby hnědého uhlí (s výjimkou místních narovnání);
* Předpoklady o ekologické dani;
* Kvantifikace nákladů na výrobu elektřiny či tepla z různých zdrojů (uhelných, CCGT, jaderných, OZE);
* Předpoklady o potenciálu OZE;
* V základním scénáři se předpokládá bezproblémové pokrytí domácí poptávky po ropě, zemním plynu a jaderném palivu.
Hlavní doporučení:
* Jaderná energetika představuje jednu z variant výroby elektrické energie a je důležitou součástí energetického mixu.
* Životnost českých jaderných elektráren v Temelíně a Dukovanech by se měla prodloužit minimálně na 60 let.
* Zahájit proces výstavby jaderných elektráren v co nejkratší době, než nastane nedostatek dodavatelských kapacit a lidských zdrojů, což by mohlo zpozdit výstavbu.
* Náhradu postupně odstavovaných uhelných elektráren v základním zatížení lze pokrýt výstavbou nových jaderných elektráren.
* Vládě se doporučuje umožnit a usnadnit zahájení posuzovacích procesů produkce všech typů energie.
* Vláda by měla přistoupit k radikální změně legislativy v oblasti energetiky, například sloučit proces EIA, autorizace a územního řízení do jednoho správního řízení.
* Vláda by měla aktivně podporovat každé opatření, které povede k prohloubení konkurence na energetických trzích.
* Vláda by měla využívat tranzitní elektrickou přenosovou síť k posílení pozic ČR na energetickém trhu, například otevřít otázku vybudování energetické sítě sever-jih.
* Vláda by měla věnovat zvýšenou pozornost a vyšší prostředky úsporám energií.
* Vláda by se měla zasadit o postupné snižování energetické náročnosti dopravy.
* Vláda by se měla zabývat případným nedostatkem primárních energetických zdrojů v ČR.
* Vláda by měla dbát na posilování energetické bezpečnosti, zajištění základních potřeb včetně energie je základní úlohou státu. Musí si proto pod kontrolou udržet kritickou infrastrukturu a klíčové zdroje energie.
* V případě krizových stavů jsou nesmírně důležité domácí zdroje energie, v podmínkách ČR především uhlí, a zatím v menší míře obnovitelné.
* Vláda by měla připravit legislativu, která podpůrným systémem bez požadavků na státní rozpočet pomůže výrobě tepla z obnovitelných zdrojů.
Pramen: Zpráva nezávislé energetické komise
* Očekávaný vývoj poptávky po elektřině a teple, na základě předpokladů o demografickém a makroekonomickém vývoji a po započítání dopadů z očekávaných úspor;
* Vývoj cen PEZ (ropa, zemní plyn, černé a hnědé uhlí) a jaderného paliva na světových, případně domácích trzích;
* Očekávaný vývoj trhu s emisními povolenkami, odhad budoucího vývoje jejich cen, předpoklady o emisních limitech;
* Nebudou rušeny stávající limity těžby hnědého uhlí (s výjimkou místních narovnání);
* Předpoklady o ekologické dani;
* Kvantifikace nákladů na výrobu elektřiny či tepla z různých zdrojů (uhelných, CCGT, jaderných, OZE);
* Předpoklady o potenciálu OZE;
* V základním scénáři se předpokládá bezproblémové pokrytí domácí poptávky po ropě, zemním plynu a jaderném palivu.
Hlavní doporučení:
* Jaderná energetika představuje jednu z variant výroby elektrické energie a je důležitou součástí energetického mixu.
* Životnost českých jaderných elektráren v Temelíně a Dukovanech by se měla prodloužit minimálně na 60 let.
* Zahájit proces výstavby jaderných elektráren v co nejkratší době, než nastane nedostatek dodavatelských kapacit a lidských zdrojů, což by mohlo zpozdit výstavbu.
* Náhradu postupně odstavovaných uhelných elektráren v základním zatížení lze pokrýt výstavbou nových jaderných elektráren.
* Vládě se doporučuje umožnit a usnadnit zahájení posuzovacích procesů produkce všech typů energie.
* Vláda by měla přistoupit k radikální změně legislativy v oblasti energetiky, například sloučit proces EIA, autorizace a územního řízení do jednoho správního řízení.
* Vláda by měla aktivně podporovat každé opatření, které povede k prohloubení konkurence na energetických trzích.
* Vláda by měla využívat tranzitní elektrickou přenosovou síť k posílení pozic ČR na energetickém trhu, například otevřít otázku vybudování energetické sítě sever-jih.
* Vláda by měla věnovat zvýšenou pozornost a vyšší prostředky úsporám energií.
* Vláda by se měla zasadit o postupné snižování energetické náročnosti dopravy.
* Vláda by se měla zabývat případným nedostatkem primárních energetických zdrojů v ČR.
* Vláda by měla dbát na posilování energetické bezpečnosti, zajištění základních potřeb včetně energie je základní úlohou státu. Musí si proto pod kontrolou udržet kritickou infrastrukturu a klíčové zdroje energie.
* V případě krizových stavů jsou nesmírně důležité domácí zdroje energie, v podmínkách ČR především uhlí, a zatím v menší míře obnovitelné.
* Vláda by měla připravit legislativu, která podpůrným systémem bez požadavků na státní rozpočet pomůže výrobě tepla z obnovitelných zdrojů.
Pramen: Zpráva nezávislé energetické komise
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích