zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Výhody kamionů na kolejích

09.12.2008
Obecné
Výhody kamionů na kolejích
V říjnu před třemi lety poprvé vyrazila z Duisburgu na svou trasu první linka kontinentální nedoprovázené kombinované dopravy, která směřovala do Lovosic.
Od této doby rychlé nákladní expresy pravidelně pendlují mezi oběma terminály KD. Tyto speciální vlaky přepravují cisternové kontejnery, výměnné nástavby a sedlové návěsy.

Vlaky jsou výjimečné především tím, že slouží potřebě silničních dopravců, jimž tyto ložné jednotky patří a pro které je ekonomičtější poslat je po železnici, než po silnici. Zpočátku jezdily jen dva vlaky týdně, od druhého roku provozu tři v každém směru. Nabízejí silničním dopravcům ekonomicky výhodnou alternativu k přímým přepravám po silnici. Tento, u nás nový, avšak jinde v Evropě běžně rozšířený a intenzivně využívaný, přepravní systém spojuje výhodu vysoké přepravní rychlosti - charakteristické pro silniční přepravy - s výhodami levnější, energeticky úspornější a ekologičtější přepravy po železnici.

V soupravě jsou zařazeny speciální vozy s prohlubněmi mezi železničními podvozky, na které se překladačem nakládají silniční návěsy, jejichž zadní nápravy dosednou do těchto prohlubní. Tyto nákladní expresní vlaky musí jezdit podle předem daného pevného jízdního řádu, ať je vlak plně či jen z části vytížený. Nákladní expresy jezdí kyvadlově mezi oběma cílovými stanicemi, aniž by byly cestou přeřazovány v seřaďovacích stanicích. Tím získávají obrovskou konkurenční výhodu vysoké přepravní rychlosti plně srovnatelné s rychlostí kamionů.

Po zavedení této nové linky jezdily vlaky zpočátku spíše poloprázdné. Počáteční nedůvěra, živená všeobecnou nedůvěrou k nepružné železnici, byla zásadním problémem, se kterým bylo nutné se vypořádat. Nedůvěru posilovala i skutečnost, že jen pouhý rok před startem nové linky ukončily svůj provoz mezi Lovosicemi a Drážďanami dříve velmi silně využívané vlaky RoLa, a to pro nezájem silničních dopravců o přepravy po železnici v době bezprostředně po našem vstupu do EU. Podmínkou pro spolupráci silničních dopravců se železnicí v rámci nového projektu přitom byla potřeba změny v jejich vozidlovém parku silniční techniky, ale také zcela jiný, podstatně náročnější způsob organizace vlastní práce silničního dopravce. Organizačně dobře zvládnout a skloubit všechny tří části přepravního řetězce silnice - železnice - silnice vyžaduje vyspělejší dispečerskou rutinu ze strany silničního dopravce, než jakou vyžaduje přímá jízda kamionu po silnici, nebo než v případě vlaků RoLa, na kterých byl každý kamion doprovázen svým řidičem na všech úsecích přepravy od nakládky až po vykládku zboží. Dynamický růst přeprav na první lince v průběhu prvních tří let dal ale nakonec plně za pravdu těm, kteří železnici jako přepravní systém neodepsali a naopak v ní, při účelné kombinaci s flexibilnější silniční přepravou, spatřují perspektivní přepravní systém, postavený na účelovém propojení nesporných konkurenčních výhod obou systémů.

Dynamika růstu přeprav se po skromnějším prvním roce s pouhými 2300 přepravenými kamiony prudce zvýšila až ve druhém roce, který přinesl dva a půl násobné navýšení počtu kamionů převedených ze silnice na koleje. Třetí rok provozu této linky znamenal nárůst o dalších 44 %.

Jelikož poměrně brzy po spuštění první linky následovalo otevření druhé obdobné linky z Lovosic do suchozemského terminálu v Hamburku, realizují dnes operátoři těchto linek Bohemiakombi Praha a Kombiverkehr Frankfurt každým týdnem přepravy 300 až 400 kamionů po kolejích, čímž mimo jiné přispívají k odlehčení přetížené silniční infrastruktury mezi Lovosicemi a Německem.

První linka do Duisburgu byla po dva roky provozu částečně podporována německou vládou, ve třetím roce provozu si už ale na sebe musela vydělávat jen z výnosů z přeprav. Vznik obdobných linek směrem na východ bohužel zůstává stále jen ve stádiu příprav. Jejich otevření by uspíšila jakákoliv podpora ze strany české vlády. Ta však zatím uvázla na půli cesty a ani návrh státního rozpočtu na rok 2009 s žádnou finanční podporou kombinované dopravy nepočítá.

AUTOR: Ing. Vladimír Fišer
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Letní tábor Polana, Vrbovce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
12
9. 2017
12-14.9.2017 - Veletrh, výstava
Birmingham
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí