zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Stará auta budou příští rok neprodejná

08.12.2008
Odpady
Stará auta budou příští rok neprodejná

- Za novou registraci starých aut zaplatí noví majitelé až 10 tisíc korun

- Autobazary zaznamenaly zvýšený zájem o prodej starých aut do konce roku

Velký třesk na českých silnicích se blíží. Od 1. ledna totiž automobilisté při registraci starého vozu zaplatí leckdy vyšší poplatek, než je cena auta.

Nově nasazený ekologický poplatek by se totiž podle Sdružení automobilového průmyslu měl dotknout přibližně 2,5 milionu vozidel, tedy více než poloviny osobních aut, která po tuzemských komunikacích jezdí.

Je to znát i v bazarech. Ty už ale většinou auta z počátku devadesátých let ani nevykupují. "Bereme už auta minimálně od roku 1998, starší už se nevyplatí," říká Zdeněk Boček z pražského Autocentra Milocar a dodává, že ve srovnání s loňským rokem se letos chce zbavit starých aut přibližně o třetinu více lidí.

"V posledních týdnech zaznamenáváme velký zájem lidí, kteří ví o dopadech novely a chtějí se ještě na poslední chvíli zbavit starého auta, reakce je už překvapivě silná," říká také Vladan Crha z AAA Auto a dodává, že od poloviny prosince nabídnou zákazníkům minimální cenu za stará auta deset tisíc korun.

Neprodejné ojetiny

Poplatek ale budou muset platit i dovozci při první registraci ojetin, které neprojdou kritériem normy Euro 3. Ta platí zhruba od roku 2000. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka kvůli opatření klesne dovoz nejstarších ojetin a lidé vyřadí více starých aut z provozu.

"Stará auta se stanou prakticky neprodejná," tvrdí Šípek. Podobně vidí situaci i zástupce největšího tuzemského autobazaru. "Příští rok budou auta nesplňující základní emisní normy prakticky bezcenná, navíc bude od Nového roku povinnost mít u každého auta uzavřené povinné ručení, takže starý vůz nebude možné jen tak někde nechat stát," vysvětluje Crha.

Z více než 4,4 milionu vozů v Česku je třetina, tedy 1,45 milionu, starších patnácti let, a neplní tedy žádnou emisní normu Euro. Jejich majitelé proto při prvním převodu po 1. lednu zaplatí poplatek deset tisíc korun.

Další milion aut s průměrným věkem deset až 15 let plní jen emisní normy Euro 1 nebo Euro 2, které platí od roku 1993, případně 1996. Majitelé za tyto vozy při prvním převodu zaplatí pět nebo v lepším případě tři tisíce korun.

Podle Šípka není zaváděný poplatek novinkou, protože již podle zákona o odpadech z roku 2001 měli dovozci aut platit za každý vůz 5000 korun jako příspěvek k jejich budoucí ekologické likvidaci. Sdružení navíc výběr poplatků vítá, protože je prý prvním reálným opatřením vlády napomáhajícím alespoň částečně k obnově vozového parku a omezení dovozů přestárlých ojetin.

Zároveň ale po vládě požaduje i vytvoření pobídek, které by lidi motivovaly ke koupi nového vozu. Pobídky v posledních letech uplatnilo 13 zemí EU.

Úřady pod palbou

Před koncem roku tak zažívají nápor dopravní úřady, kde lidé chtějí auta přeregistrovat ještě bez poplatku.

"Nejde ale jen o přeregistraci, od 1. ledna se sejde více věcí, jako například povinné ručení i na automobily, se kterými se nejezdí," říká například šéf dopravního odboru ve Strakonicích Václav Býček a dodává, že přeregistrovat staré auto chce přibližně třetina žadatelů.

Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR by měl poplatek vždy platit nový nabyvatel staršího vozidla. "Jestliže jde o změnu pouze v osobě provozovatele vozidla, kdy se současně nemění vlastník, poplatek by placen být neměl, neboť nejde o přeregistraci, nýbrž pouze o změnu některého ze zapisovaných údajů v registru a dokladech," dodal.

Pro posouzení, zda se na auto vztahuje poplatek, bude rozhodující zápis ve velkém technickém průkazu vozidla. Pokud v něm nebude údaj o plnění emisních limitů uveden, bude zřejmě nutno navštívit pověřenou zkušebnu.

AUTOR: Jan Beránek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí