zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zákazník si žádá sklo!

16.12.2008
Obecné
Zákazník si žádá sklo!

Nedávné obavy veřejnosti z možných dlouhodobých vedlejších účinků jistých chemických sloučenin na lidské zdraví spolu s rostoucími náklady na energie a dopadem lidské činnosti na životní prostředí způsobily, že se stále více spotřebitelů staví k obalovým materiálům velice opatrně. I proto je začíná více oslovovat tradiční sklo.

Po zveřejnění obav týkajících se bisfenolu A (zkráceně BPA), což je chemikálie objevená v některých dětských lahvích a jiných nádobách z tvrdého plastu a ve vnitřních vrstvách potravinových konzerv, která je příčinou možných zdravotních rizik, hlásí výrobci skleněných lahví pro děti celosvětový růst zájmu o své výrobky. I když konkrétní údaje se stále ještě sbírají a jsou předmětem dalších debat, rodiče již začali jednat.

Právě probíhající návrat ke sklu je důsledkem bezpečnosti skla jako obalu a také argumentace o udržitelnosti, se kterou se ztotožňuje stále více vědců a spotřebitelů. Nejnověji například společnost O-I obnovila po dvacetileté přestávce výrobu dětských lahví v USA v reakci na obavy maminek o zdraví jejich dětí.

V POZADÍ JE I ZÁJEM O PŘÍRODNĚ ZDRAVÉ POTRAVINY

Odborníci se shodují, že sklo je bezpečný přírodní materiál, který více než sto let dokazoval svou hodnotu jako spolehlivý společník první dětské výživy. Sklo vyrobené z jednoduchých přísad, jako je písek, uhličitan sodný a vápenec, tvoří naprosto inertní a nepropustný materiál. To znamená, že ze skla, které je přírodní a neobsahuje žádné chemikálie, nemůže do výrobku proniknout naprosto nic. Přírodní složení skla také znamená, že jej lze opakovaně recyklovat beze ztrát jeho kvality a čistoty. Dominique Tombeur, který je viceprezidentem pro marketing společnosti O-I, říká: "Přestože podporujeme kojení jako bezpochyby nejlepší řešení, existuje mnoho žen, které své děti kojit nemohou. Sklu důvěřovaly celé generace matek a je to bezpečná volba i pro generace přicházející."

Za návratem některých výrobců ke sklu, zejména k jeho organické alternativě, stojí také rostoucí zájem spotřebitelů o bioprodukty a jejich stále větší záliba v přírodně zdravých potravinách a nápojích pro všechny generace. Marketingová manažerka O-I pro oblast evropského potravinářského průmyslu Viivika Remmel k tomu dodává: "Potraviny balené ve skle chutnají tak, jak tomu chtěla sama příroda. Proč tedy hledat něco jiného?"

Pro doplnění, v nedávném spotřebitelském průzkumu společnosti Newton Marketing & Research označilo sklo za nejzdravější formu obalu celkem 82 % dotázaných.

POSTUPNĚ SE PŘIDÁVAJÍ DALŠÍ

Stejný přístup jako firma O-I volí také americká společnost Saint-Gobain Containers. V současnosti připravuje kroky, aby mohla vyhovět zájmu spotřebitelů o skleněné dětské lahve. Její designérská a výrobní oddělení revidují návrhy lahví z minulosti s cílem vyvinout inovační koncepty a designy. "Firma Saint-Gobain Containers monitoruje média a vypozorovala patrné obavy spotřebitelů. Jsme připraveni a ochotni splnit přání našich zákazníků," tvrdí John Haack, senior viceprezident a general manager, sektor pro potraviny, nápoje a lihoviny, a doplňuje: "Naše firma chce pomoci při ochraně zdraví dětí dodávkami nejčistšího a nejzdravějšího obalu, jaký je k dispozici - skleněných dětských lahví."

Na změnu v poptávce po těchto produktech reaguje i mexická firma Vitro Packaging. Ta už vyrábí skleněné dětské lahve pro spotřebitele v Mexiku a dále rozšiřuje své výrobní kapacity.

WAL-MART MĚNÍ PLAST ZA SKLO

Obavy spotřebitelů vypozoroval i retailový gigant Wal-Mart. Letos v dubnu oznámil, že na začátku příštího roku ukončí ve svých amerických obchodech prodej dětských lahví obsahujících kontroverzní BPA. Současně informoval, že v kanadských prodejnách zastavil prodej dětských lahví, dudlíků, nádob na potraviny a lahví na vodu s přítomností této chemikálie. Předešel tak očekávanému prohlášení místního ministerstva zdravotnictví o nebezpečnosti BPA.

Produkty bez obsahu této chemikálie se začali zásobit i další retaileři. Například americký řetězec Target začal ve svých obchodech testovat prodej skleněných dětských lahví letos v lednu a od února je nabízí v rámci internetového prodeje. Firma Babies 'R' Us, mezinárodní síť obchodů s hračkami a výrobky pro děti, oznámila, že její prodeje skleněných dětských lahví se od jara minulého roku zpětinásobily.


studie a fakta

Třikrát plus pro sklo

+ Nejnovější studie o obalech uvádějí, že spotřebitelé důsledně dávají přednost skleněným obalům, protože lépe uchovávají chuť potravin a nápojů než jiné obalové materiály.

+ Sklo je jedním z nejudržitelnějších obalových materiálů na zemi: díky jednoduchým přírodním přísadám se dá donekonečna recyklovat. Nový skleněný obal je vyroben z obalu starého a nikdy se nemusí dostat do odpadu z domácnosti.

+ Sklo je tak čisté a přírodní, že nevzbuzuje žádné zdravotní obavy. To znamená bezpečné potraviny a nápoje pro miminka a děti, stejně jako pro dospělé a seniory.

ZDROJ: REGAL

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí