zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hybridní dopravní prostředky

20.12.2008
Obecné
Hybridní dopravní prostředky
Společnost GE oznámila, že představí novou technologii pro vlečné lodě, jež byla vyvinuta ve spolupráci se skupinou C-MAR Group a vychází z technologie, jež byla nedávno vyvinuta pro lokomotivy, městské autobusy a terénní vozy. GE též investuje do vývoje nových baterií a do systémů zajišťujících uchovávání elektrické energie.

Hybridní technologie jsou součástí iniciativy Ecomagination, která vyjadřuje snahy GE vyvíjet technologie a produkty, jež budou šetrné k životnímu prostředí a budou reagovat na aktuální ekologické problémy dneška. V rámci ecomagination nabízí: - letadlový motor GEnx, který s nižší spotřebou a hlučností má vyšší výkon, delší dolet a nižší náklady na provoz; - lokomotivu GE Evolution, která má až o 5 % vyšší energetickou efektivitu a až 40% snížení emisí oproti své předchůdkyni; - nový software Trip Optimizer, který dokáže dosáhnout úspory až dalších 10 % nákladů na palivo. Software dokáže vypočíst optimální rychlostní profil pro danou cestu, a tím minimalizovat spotřebu paliva při zachování jízdního řádu.

Současně se výzkumné středisko GE podílí na dvou projektech s americkým ministerstvem energetiky, jejichž cílem je zajistit rychlejší komerční uvedení automobilů, které bude možné dobíjet z běžné rozvodné sítě (tedy ze zásuvky). První se zaměřuje na vývoj menší a lehčí pohonné jednotky pro hybridní vozidla, druhý si pak klade za cíl vytvořit dokonalejší, teplotně odolnější kondenzátory. Obě technologie mají klíčový význam pro úspěšné komerční spuštění technologie hybridních vozidel.

Hybridní lokomotiva - Loni v květnu společnost oznámila, že její první hybridní lokomotiva dokáže zachycovat a dále využívat energii uvolněnou při brždění. Tuto energii ukládá do integrovaných akumulátorových baterií a používá ji v případě potřeby jako dodatečného zdroje energie. Ušetřená energie poskytne zhruba dalších 2000 km dojezdu. Na trh bude uvedena v příštím roce.

Nákladní vůz na hybridní pohon - je osazen baterií, která dokáže akumulovat energii uvolňovanou při brždění a zvyšovat celkovou produktivitu. Jde o nákladní vůz, který se používá v těžkém terénu, zejména v těžebním průmyslu. Existují dva typy - mechanický a elektrický. Při brždění dokáže elektrický nákladní vůz používat motor jako generátor. U běžných nákladních vozů se tato energie uvolňuje ve formě tepla. A právě zde přichází ke slovu hybridní systém - dokáže tuto energii zachytit a uložit do baterií pro pozdější použití. Kdykoli potřebuje řidič vyšší výkon, použije jako přídavek energii uloženou v bateriích. V hybridním nákladním voze jsou použity stejné baterie jako má hybridní lokomotiva.

Autobus s nulovými emisemi - GE spolupracuje s americkým Národním úřadem pro dopravu na stavbě prototypu autobusu na palivové články, který bude používat zcela nové komponenty, díky nimž se sníží nároky na palivové články. Autobus bude používat zcela nové lithium-iontové baterie. Výsledkem by měl být autobus s dojezdem přes 320 km a nulovými emisemi výfukových plynů. To je klíčový aspekt - vzhledem ke stále hustší dopravě v centru velkých měst a s tím souvisejícím smogem.

Motor pro vlečné čluny - GE a C-MAR chtějí dokázat, že technologie hybridního motoru se uplatní i v lodní dopravě. Motor bude instalován v novém vlečném člunu, který bude pohánět dieselový agregát a člun bude osazen řadou baterií nové generace. Podle údajů americké Správy vodních cest je jen ve Spojených státech na 4000 vlečných člunů. Ty většinou stojí na místě v pohotovostním režimu, načež se od nich pak vyžaduje krátkodobý silný výkon, když musejí na volné moře tahat velké křižníky a tankery. Díky hybridnímu pohonu by mohl být jejich provoz podstatně efektivnější a též ekologičtější.
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí