Návrh státní energetické koncepce (SEK) nebyl posouzen z hlediska vlivů na životní prostředí [1] a nesplňuje tak požadavky platného zákona. Je také v rozporu s našimi evropskými závazky – vládou schváleným klimaticko-energetickým balíčkem EU. Návrh MPO odporuje závěrům Nezávislé energetické komise (tzv. Pačesovy komise). Podle ní se má Česká republika soustředit především na úspory energie a energetickou efektivnost. Návrh SEK je proto nutné zásadně přepracovat.
Návrh státní energetické koncepce ignoruje programové prohlášení vlády [2] i její nedávné usnesení k územním limitům těžby uhlí [3]. V souladu není ani se Státní surovinovou politikou.
„Klíčovým slovem nové státní energetické koncepce by měly být úspory. Právě úspory jsou totiž v energetice tou nejefektivnější investicí a Česká republika v nich má obrovský potenciál, ušetřit můžeme až čtyřicet procent spotřeby. Případná těžba uhlí v severních Čechách, nový důl v Beskydech a stavba jaderných elektráren, s nimiž MPO přichází, by konzervovala naši energetiku v osmdesátých letech minulého století, namísto toho, abychom se vydali do století jedenadvacátého. Cestou jsou úspory, modernizace a decentralizace a diverzifikace zdrojů,“ shrnuje výhrady ministr životního prostředí Martin Bursík.
Hlavní výhrady MŽP k návrhu Státní energetické koncepce:
Poznámky:
[1] Podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, musí být koncepce tohoto typu posouzena z hlediska vlivů na životní prostředí (SEA). Bez toho nemůže být koncepce schválena.
[2] Programové prohlášení vlády Mirka Topolánka doslova uvádí: „Zachovány zůstanou územní limity těžby hnědého uhlí.“
[3] Vláda Mirka Topolánka potvrdila 10. září 2008 svým usnesením platnost územních limitů těžby hnědého uhlí, stanovených v roce 1991.