zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Stromy u silnic: vloni dvě stě mrtvých

21.01.2009
Příroda
Stromy u silnic: vloni dvě stě mrtvých

- Policie chce kvůli bezpečnosti provozu opět nechat vykácet stromy podél silnic

- Ochránci přírody proti tomu protestují

Policisté chtějí kácet v českých alejích. Stromy u silnic jim vadí hlavně proto, že loni po nárazu do nich zemřelo bezmála 180 řidičů. A s kácením stromů už se začalo - padly například i topoly ve stromořadí známém z trezorového filmu Nebeští jezdci v obci Budyně nad Ohří v Ústeckém kraji.

Policie se odvolává na statistiky: 66 % řidičů, kteří zemřeli po nárazu do pevné překážky, narazilo právě do stromu.

Kde všude by se mělo kácet, policie zatím neví, bude to prý po dohodě se správci silnic. "Je to otázka jednání a víme, že to není jednoduché," připouští ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Policisté už ale mají vytipovány nebezpečné úseky. "Podněty ohledně odstraňování alejí budeme předávat silničářům," říká Tržil.

Pokud plošné kácení policistům kvůli odporu ochránců přírody (podobně jako před dvěma lety) ani tentokrát neprojde, chtějí na nebezpečná místa namontovat alespoň svodidla.

Konec legendy

Topolová alej "z Nebeských jezdců" rostla zhruba osmdesát let. "V posledních letech tam byly zhruba tři smrtelné úrazy. Byli jsme původně proti kácení, ale stromy už ohrožovaly bezpečnost," říká starosta Budyně Petr Medáček.

Silničáři zde padlé topoly nahrazují jasany, sázejí je ale dále od silnice. "Stromy se tam ale těžko uchytávají. Na některých místech museli odborníci zasázet už třetí sérii stromů," dodává starosta Medáček.

Stromy od silnic mizejí i jinde. Například na trase z Havlíčkova Brodu směrem na Svitavy. Kácí se i podél tahu z Plzně do Českých Budějovic. Za kácení u Markvartic na Děčínsku už dokonce padla čtyřsettisícová pokuta. Ministerstvo životního prostředí proti kácení u českých silnic protestuje.

"S masivním kácením nesouhlasíme. Aleje spoluvytvářejí obraz české krajiny, fungují jako větrolamy, zabraňují erozi a pohlcují prach z dopravy," argumentuje mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Nejvíce se kácení rozmohlo na jaře roku 2007. Tehdy dokonce inspekce životního prostředí zřídila krizovou telefonní linku, kam mohli lidé volat, pokud se v blízkosti jejich města kácela alej. Zavolalo tam zhruba 150 lidí.

Zákon pro stromy

Úřad ministra Martina Bursíka se chce proti kácení pojistit i zákonem. Znění, které nyní mají na stole poslanci, navrhuje přísná pravidla. Aby mohly stromy padnout, nebude už stačit jednoduchá ohláška. O stromech budou muset silničáři jednat s referátem životního prostředí pověřeného městského úřadu. O kácení budou muset také předem informovat veřejnost. Jenže policie kontruje zákonem o provozu na pozemních komunikacích. Podle něj je strom překážkou. Po srážce s pevnou překážkou havarovalo vloni podle policistů více než 24 tisíc aut. Po bouračkách s jedoucím a zaparkovaným autem je to třetí nejčastější druh havárie.

Po nárazu do stromů zemřelo loni přesně 177 lidí, naproti tomu po střetu se zdmi, mosty nebo podjezdy se v autě zabilo 26 lidí. Podobně nebezpečné jsou i střety s bilboardy nebo dopravními značkami. Ty se nikdo kácet nechystá, i když výměna starých konstrukcí za bezpečnější měkké probíhá jen pomalu.

AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí