zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Detroit 2009: hybrid, elektřina a vodík

25.01.2009
Obecné
Ekologická auta
Detroit 2009: hybrid, elektřina a vodík
Ještě nikdy v historii nebylo na jediné automobilové výstavě k vidění tolik modelů na alternativní pohon.
Motorismus čeká v příštích letech spousta malých revolucí.

První světový autosalon v novém roce měl vždy pověst výkladní skříně pro velká a luxusní auta. V lednovém Detroitu mělo premiéru vše, co skrývalo pod kapotou více než čtyři válce, zatímco březnovou Ženevu čekala pravidelná porce ekologie a "chytrých" aut s dokonale obestavěným prostorem čtyřmetrové karoserie.

Alespoň pro letošní rok to ale neplatí. Na stáncích domácí značky Chevrolet byli Američané vůbec poprvé konfrontováni s něčím tak drobným, jako je Chevrolet Spark. Nová generace nejprodávanějšího minivozu v Česku, v minulosti známého také pod označením Daewoo Matiz, má napříště prorazit i v zámoří.

Jiný recept na záchranu své značky přivezl do Detroitu šéf Chrysleru Bob Nardelli. Jeho kolekce hybridních a elektrických aut neměla na výstavě, alespoň co do počtu, konkurenci. Od velkého rodinného MPV až po Jeep Patriot: všechny až dosud tak žíznivé modely mají napříště dostat přídavný elektromotor, se kterým mohou ujet na jedno nabití desítky kilometrů.

Největší naděje vkládá automobilka do 4,9 metru dlouhé hybridní limuzíny 200C, která zvládá sprint na stovku za sedm vteřin a jede bezmála dvousetkilometrovou rychlostí. Baterie jsou průběžně dobíjeny z brzdné energie a čistě na elektřinu dokáže sedan ujet až 64 kilometrů. Hybridní modely chce Chrysler zákazníkům nabídnout už v příštím roce.

Insight pro rodinu

Po letech se na scénu vrací Honda Insight, jeden z průkopníků hybridního cestování z konce 20. století. Tentokrát však už ne jako dvoumístné kupé, ale coby rodinný pětidveřový liftback. Srdcem hondy je benzinová třináctistovka s výkonem 88 koní, pomocný elektromotor přidá dalších čtrnáct. Elektřina hondě pomáhá při rozjezdu a snižuje spotřebu paliva: podle výrobce si vůz řekne v průměru jen o 4,4 litru benzinu. Jízda pouze s elektromotorem však možná není. Honda Insight by do Evropy měla dorazit už na jaře, cena zatím není známa.

Premiéru si v Detroitu odbyla i třetí generace nejznámějšího hybridu od Toyoty. Model Prius má navzdory vyššímu výkonu přinést ještě úspornější provoz. Zážehovou patnáctistovku s výkonem 78 koní vystřídá čtyřválec 1,8 (98 k), který s pomocí přídavného elektromotoru nabídne celkový výkon 134 koní. Nový Prius nabídne řidiči možnost vybrat si celkem ze čtyř pohonných módů: od standardního, přes úsporný nebo dynamický, až po čistě elektrický. Jízda pouze na elektřinu je však prozatím limitována nedostatečnou kapacitou baterií. Vzdálenost, kterou je takto prius schopen ujet, je maximálně 1,6 km. Od příštího roku by však měl prius postupně přecházet na novou generaci lithium-ionových akumulátorů, které dojezd na elektřinu podstatně zvýší. K běžným zákazníkům by se ale měly tyto vozy, jež bude možné dobíjet z elektrické zásuvky, dostat až v roce 2012.

Elektrický mercedes už brzy

Šéf technického vývoje značky Mercedes-Benz Thomas Weber v Detroitu slíbil zákazníkům elektrický vůz už v příštím roce. A co víc, týdeníku Auto Motor und Sport pak řekl, že automobilka chce už letos začít se zkušební výrobou vodíkového auta. Koupit si mercedes s palivovými články však bude podle Webera možné až v roce 2015.

Koncept Mercedes Blue Zero však ukazuje, že o pohonu budoucnosti zatím není rozhodnuto. Prototyp vycházející ze sendvičové koncepce Mercedesu třídy A byl na výstavě k vidění hned ve třech verzích: coby hybrid se spalovacím a elektrickým motorem, jako čistě elektrické auto a také s vlastní elektrárnou v podobě vodíkového auta.

V oparu budoucích technologií by se mohly už dnes existující modely trochu ztrácet. Faktem však zůstává, že nejočekávanější premiérou letošního Detroitu byla zatím zcela nehybridní třída E od Mercedesu. Celosvětově nejúspěšnější limuzína dostala nový tvar světlometů (bývá označován jako kubistický) a je celkově o něco hranatější. Jemné retro prvky odkazují do 50. let minulého století.

Novinka přichází s novou generací benzinových motorů s přímým vstřikováním, které nesou označení CGI, a také s verzemi BlueEfficiency, jež jsou díky technickým úpravám i redukci hmotnosti o něco úspornější. Aerodynamickými úpravami karoserie, mezi které patří například automatická roletka regulující přívod vzduchu do motoru, se konstruktérům podařilo snížit odpor vzduchu na obdivuhodnou hodnotu cx=0,25. I díky tomu může výrobce slíbit nižší hladinu hluku v interiéru a také v průměru o 23 % nižší spotřebu, než měl předchůdce.

Nová třída E přijde na trh už na jaře, automobilka zatím zveřejnila německou cenu nejlevnější verze. Model E 220 CDI BlueEfficiency bude stát přesně 41 590,50 eura. Ceny ostatních verzí by se měly držet na úrovni dosluhující generace.

Audi po francouzsku

Skoro pětimetrový prototyp velkého kupé od Audi budil v Detroitu dojem, jako by jej pro německou automobilkou vytvořil přeběhlík z francouzského Renaultu. Tolik extravagance si Audi zatím ke svým zákazníkům nedovolilo a bude jistě zajímavé sledovat, zda si svou odvahu ponechá i do sériové výroby. K prvním motoristům by se měl konkurent Mercedesu CLS nebo Porsche Panaremy dostat už v roce 2010.
Zdroj: IN magazín

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí