zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Bioplyn v dopravě

05.02.2009
Obecné
Energie
Ekologická auta
Bioplyn v dopravě
V dopravě je bioplyn používán ojediněle – ve Švédsku, Švýcarsku, Francii a na Islandu.

V dopravě se bioplynem rozumí palivo vzniklé biologickými procesy z organických hmot, které je pro účely pohonu motorových vozidel zbaveno nežádoucích příměsí, zejména oxidu uhličitého a sirovodíku, tak aby odpovídalo požadavkům na zemní plyn (obsah methanu vyšší než 95 %, výhřevnost srovnatelná).

Hlavní nevýhody používání bioplynu v dopravě jsou:

  • jeho omezené množství
  • lokální výroba (většinou jsou bioplynové stanice umístěny odlišně od místa potřeby – autobusová depa ...)
  • nákladné čištění na kvalitu zemního plynu.

Bioplyn je ve většině evropských zemích převážně využíván pro přímé spalování nebo v kogeneračních jednotkách. V dopravě je používán ojediněle – ve Švédsku, Švýcarsku, Francii a na Islandu.

Švédsko

Bioplyn ve Švédsku má dlouhou tradici, již mnoho let je vyráběn v čistírnách odpadních vod a také, zejména v posledních 10-15 letech, v rostoucím počtu kofermentačních bioplynových stanicích, které využívají nejrůznější organické materiály a suroviny. Bioplyn je hlavně (60 %) vyráběn ve více než 200 stanicích z čistírenských kalů. Dalším zdrojem (30 %) jsou skládky a zbytek tvoří průmyslové odpadní vody a kofermentační stanice. Celková roční výroba bioplynu je zhruba 1 400 GWh.
Ve Švédsku v současnosti bioplyn využívá více než 130 městských autobusů. Nejvíce autobusů na bioplyn jezdí v Linköpingu, všech 62 městských autobusů.
Bioplyn je ve Švédsku trvale od daně osvobozen v návaznosti na dodatek „EU Petroleum Directive“.

Švýcarsko

Naturgas je bioplyn (kompogas) upravený na kvalitu zemního plynu. Veřejné plnící bioplynové stanice jsou ve Švýcarsku v těchto městech: Bachenbülach, Meilen, Otelfingen, Rümlang, Wädenswil, Zürich (2 stanice), Winterthur (2 stanice).
Celkově na metan jezdí ve Švýcarsku 520 aut, k dispozici mají 27 stanic.
Bioplyn není zatížen daní.

Francie

V rámci evropského projektu Civitas je v Lille využíván bioplyn jako palivo pro městské autobusy. První bioplynové autobusy zahájily provoz v roce 1996. Prvotní náklady projektu byly hrazeny Evropskou komisí, regionálními fondy a městem Lille.

Island

Bioplyn je vyráběn společností Metan Ltd. a dodáván k plnění do vozidel k čerpací stanici ESSO. Na Islandě jezdí na bioplyn 20 automobilů značky VW.

Bioplynová stanice - Švédsko
Bioplynová stanice - Švédsko

Bioplynová stanice - Švýcarsko
Bioplynová stanice - Švýcarsko

Bioplynová stanice - Lille, F
Bioplynová stanice - Lille, Francie

ZDROJ: www.cng.cz, kráceno
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí