zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Šrotovné za všechny peníze

28.01.2009
Odpady
Šrotovné za všechny peníze
Ať žijí dotace na sešrotování vraků! Vyčistí ulice od nebezpečných kraksen; pomůžou pýše českého průmyslu; pomůžou motoristům k většímu komfortu; pomůžou automobilkám, na nichž je stát závislý, pomůžou jabloním podél cest, pomůžou všem!

Ne, ne, třikrát ne. Šrotovné, slušně psáno "příspěvek na likvidaci neekologického vozidla a na pořízení automobilu šetrného k životnímu prostředí", je totální konina.

Rozum a cit

Vlastně bych se měl ve skrytu duše radovat a NERVní ekonomy chválit. Zbavit se staré neprodejné hajtry za peníze spoluobčanů, takovou nabídku přece nelze odmítnout!

Už dnes to nevypadá špatně. Cena mého osobního přemísťovadla se blíží čtvrtině prémie, kterou spolková kancléřka Angela Merkelová nabízí každému Němci jako šrotovné.

Stačí najít v Bavorsku člověka, který chce nové vozítko, a o slíbených 2500 eur se rozdělíme napůl. Při dnešním kurzu to za tu chvíli brouzdání po webu stojí... Kdyby ten nápad se šrotovným Národní ekonomická rada zařízla hned v začátcích, mohla by si alespoň v něčích očích ponechat přízvisko "sbor moudrých". Takhle vypadá jen jako další převodová skříň Škody Auto.

Jeden se diví, že komise rovnou nenavrhla nulovou daň na elektřinu. Lid by jásal, ČEZ vydělal, a - racionálně vzato - taková hloupost by pro lidi, firmy i rozpočet byla výhodnější než navrhované šrotovné. Ale popořádku.

Pokud chceme pomoci automobilkám, pak šrotovné nedává smysl. Většina zde vyrobených aut jde na export - takže likvidační prémie v Čechách podpoří odbyt zdejších automobilek jen nepatrně.

Šrotovné nedává smysl ani jako nepřímá podpora Škodovky. Ta má na trhu třicetiprocentní podíl, zbytek patří cizím výrobcům. Dotací tak podpoříme převážně Fordy, Renaulty, Toyoty a Opely, tedy zaměstnance, majitele a výběrčí daní v jiných zemích. Jak by tohle chtěl NERV lidem vysvětlit?

Rada z pravěku

Dříve to bývalo snadnější: vlády rády skrývaly pomoc domácím automobilkám pod přímou dotaci motoristům. Fabrikám stoupl odbyt a lid dostával peníze téměř na ruku.

To dnes, díky bohu, už nejde. Na evropském trhu nemůže žádná vláda podpořit jednu konkrétní značku.

Uvažovaná šrotovací prémie existuje v Německu a Francii, tedy v zemích s extrémně silnými automobilkami, kde domácí značky pokrývají většinu trhu (VW, Audi, Mercedes-Benz, Opel na jedné a Renault, Peugeot a Citroen na druhé straně Rýna). Tam takováhle pobídka svým způsobem domácí průmysl podporuje. Jinde nikoli.

Ať žije Angela

Měli bychom se radovat, že naši sousedé prémii zavádějí. Jak říká Miroslav Zámečník: Rychle vznikne sekundární trh a spoustu našeho šrotu vyvezeme.

Francouzské a německé šrotovné pomůže jak mladoboleslavské Škodovce, tak kolínské TPCA (jejíž auta se v Čechách skoro neprodávají) i nošovickému Hyundai.

Nic proti tomu, aby z českých silnic zmizely staré ojeté vraky. Když to nejde jinak, tak klidně pomocí šrotovného - ale je mnohem lepší, aby to zaplatil někdo jiný.

O státním příspěvku na koupi nového vozu mluví lidé spojení se Škodovkou už téměř patnáct let. Nic proti Martinu Jahnovi, PR práci pro svůj koncern dělá špičkově. Ale kolegové v NERV a zejména ministr financí by ten návrh měli ihned skartovat.

petr.kambersky@economia.cz
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí