Místo pařezů ať jsou svodidla, chtějí ochránci alejí
Stromy se kvůli bezpečnosti řidičů plošně kácet nebudou. I tentokrát se proti
nápadu dopravních policistů silně postavila Inspekce životního prostředí. Včera
představila alternativní plán: místo kácení alejí mají být u silnic kvůli
bezpečnosti svodidla a řidiči mají omezit svou rychlost. První desítky stromů už
takhle zachránili u silnice z Havlíčkova Brodu do Čáslavi.
Stromy se kvůli bezpečnosti řidičů plošně kácet nebudou. I tentokrát se proti nápadu dopravních policistů silně postavila Inspekce životního prostředí. Včera představila alternativní plán: místo kácení alejí mají být u silnic kvůli bezpečnosti svodidla a řidiči mají omezit svou rychlost. První desítky stromů už takhle zachránili u silnice z Havlíčkova Brodu do Čáslavi.
"Je to šetrná varianta, jak v mnoha případech zabránit kácení zdravých stromů, které určují typický český ráz krajiny," říká vedoucí oddělení ochrany přírody České inspekce životního prostředí Tomáš Mařík.
Inspektoři chtějí svůj nápad prosazovat zejména u nejdůležitějších silničních tahů. Od policie a silničářů si už nechali poslat plán kácení na příští rok, dostali ale zároveň varování, že snižovat rychlost v každé aleji nebude možné.
Řidičům ale plán inspekce větší bezpečí při bouračce nezaručí. "To by svodidla musela být takových třicet metrů před překážkou, aby to řidiče dostatečně ochránilo," hodnotí odborník na dopravu a bývalý šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml. Jediným lékem je podle něj obezřetnost šoférů.
Policie má ke kácení u silnic své argumenty. Vloni po nárazu aut do stromů zemřelo 177 lidí. Je to šestašedesát procent všech obětí, které zemřely po nárazu auta do překážky. "Kácení je velký problém, ale ty statistiky jsou varovné," upozorňuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Inspektoři ale hodlají pečlivě sledovat, kde silničáři stromy řežou. Vloni například odhalili 249 načerno pořezaných stromů na silnici mezi Českou Kamenicí a Děčínem. Kácení navíc probíhalo v chráněném území Labské pískovce, inspekce proto udělila pokuty přesahující čtyři sta tisíc korun.
Nejvíce stromů v alejích padlo na konci zimy roku 2007. "Tehdy byla mírná zima a místo toho, aby se ušetřené peníze daly na opravy silnic, masivně se kácely aleje, zejména u silnic nižších tříd," říká ředitelka inspekce Eva Tylová. Pokud ve sněmovně projde novela zákona o ochraně přírody, prosadit kácení bude ještě těžší než nyní. Bude se k němu muset vyjadřovat referát životního prostředí pověřeného městského úřadu, do procesu se bude moci také zapojit veřejnost. A pokácené stromy budou muset být nahrazeny. Podle jednoduché rovnice: za jeden pokácený strom má být vysazeno tolik malých stromů, aby se součet plochy jejich korun za pět let po vysázení rovnal ploše koruny padlého stromu.
AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
"Je to šetrná varianta, jak v mnoha případech zabránit kácení zdravých stromů, které určují typický český ráz krajiny," říká vedoucí oddělení ochrany přírody České inspekce životního prostředí Tomáš Mařík.
Inspektoři chtějí svůj nápad prosazovat zejména u nejdůležitějších silničních tahů. Od policie a silničářů si už nechali poslat plán kácení na příští rok, dostali ale zároveň varování, že snižovat rychlost v každé aleji nebude možné.
Řidičům ale plán inspekce větší bezpečí při bouračce nezaručí. "To by svodidla musela být takových třicet metrů před překážkou, aby to řidiče dostatečně ochránilo," hodnotí odborník na dopravu a bývalý šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml. Jediným lékem je podle něj obezřetnost šoférů.
Policie má ke kácení u silnic své argumenty. Vloni po nárazu aut do stromů zemřelo 177 lidí. Je to šestašedesát procent všech obětí, které zemřely po nárazu auta do překážky. "Kácení je velký problém, ale ty statistiky jsou varovné," upozorňuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Inspektoři ale hodlají pečlivě sledovat, kde silničáři stromy řežou. Vloni například odhalili 249 načerno pořezaných stromů na silnici mezi Českou Kamenicí a Děčínem. Kácení navíc probíhalo v chráněném území Labské pískovce, inspekce proto udělila pokuty přesahující čtyři sta tisíc korun.
Nejvíce stromů v alejích padlo na konci zimy roku 2007. "Tehdy byla mírná zima a místo toho, aby se ušetřené peníze daly na opravy silnic, masivně se kácely aleje, zejména u silnic nižších tříd," říká ředitelka inspekce Eva Tylová. Pokud ve sněmovně projde novela zákona o ochraně přírody, prosadit kácení bude ještě těžší než nyní. Bude se k němu muset vyjadřovat referát životního prostředí pověřeného městského úřadu, do procesu se bude moci také zapojit veřejnost. A pokácené stromy budou muset být nahrazeny. Podle jednoduché rovnice: za jeden pokácený strom má být vysazeno tolik malých stromů, aby se součet plochy jejich korun za pět let po vysázení rovnal ploše koruny padlého stromu.
AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích