zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Obchvat uleví lidem od hluku

29.01.2009
Protihlukové bariéry
Hluk
Obchvat uleví lidem od hluku

OLOMOUC - Lidé žijící v domech na olomouckých ulicích Pražská, Foerstrova a Velkomoravská si snad nyní již konečně oddychnou od nadměrného hluku z projíždějících kamionů.

Město se po několikaměsíčním jednání dohodlo s dalšími kompetentními institucemi na řešení nepříznivé dopravní situace v ulicích Pražská, Foerstrova a Velkomoravská. Nákladní tranzitní dopravu se tak snad konečně podaří přesunout z města na obchvat, konstatoval mluvčí olomoucké radnice Ivan Rašťák s tím, že iniciativu město převzalo vloni na jaře. Tehdy totiž vyšlo najevo, že tzv. západní tangenta, otevřená v listopadu 2007, svou funkci nesplnila. Obyvatelé města očekávali, že zprovozněním tohoto úseku obchvatu se výrazně zlepší dopravní situace na komunikaci I/35 vedoucí ulicemi Pražská, Foerstrova, Albertova a dále Velkomoravskou, Tovární a Lipenskou. Měření však potvrdila, že nákladních vozidel v tomto úseku neubylo. Podle primátora Martina Novotného (ODS) si řidiči jízdou přes město jednak zkracovali cestu a zřejmě se i vyhýbali mýtnému systému.

Olomouc se přitom řadí na první místo nejen v rámci kraje, ale i celé ČR, kde je nejvíce lidí zasaženo extrémní hlukovou zátěží v nočních hodinách. Proto bylo nutné situaci řešit.

Návrh řešení vznikl po jednání vedení olomoucké radnice s krajským úřadem, Ředitelstvím silnic a dálnic a policií. Ukázalo se, že schůdnou cestou je omezení tranzitní nákladní dopravy, jejíž celková hmotnost přesahuje 12 tun. Řešení podle primátora spočívá ve vytvoření překážky, která bude dostatečně účinná a současně bude co nejméně komplikovat zásobování města a dopravu místním firmám. Experti nakonec vybrali pro vytvoření překážky Foerstrovu ulici. Pro nákladní vozidla tady bude zavřený úsek o délce 1100 metrů - od křižovatky s Hněvotínskou ulicí po křižovatku s třídou Míru. V tomto úseku totiž není zdroj, ani cíl těžké nákladní dopravy.

O dopravním omezení řidiče informují s předstihem dopravní značky, především v úseku od Mohelnice před příjezdem na rondel u Globusu. Zde je nově uvedeno na informačních tabulích také označení TRANZIT. Původně mělo omezení platit od začátku letošního roku, nakonec se kvůli silným mrazům instalace nového dopravního značení oddálila na polovinu ledna. Nyní je ale již v platnosti, i když dopravní značení má kvůli zimním podmínkám v některých případech provizorní uchycení. Na dodržování zákazu vjezdu pro vozidla nad 12 tun dohlížejí policisté a městští strážníci. Díky instalovaným sčítačům vozidel budeme nově vzniklou situaci monitorovat a postupně také vyhodnocovat dopady na intenzitu těžké nákladní dopravy na území města, dodal mluvčí radnice.

Další pokus vedení olomoucké radnice, jak vytěsnit tranzitní dopravu z města a ulevit tak lidem v okolí čtyřproudové vozovky od nadměrné hlukové zátěže, vítá i předseda OV KSČM v Olomouci a poslanec Alexander Černý. I v tomto případě se ale ukazuje, že všechny obchvaty, které se kdy v Olomouci plánovaly, se poté, co jsou konečně realizovány, nakonec ukáží jako nedostatečné řešení. Různá povolovací a jiná řízení se totiž táhnou dlouhé roky a mezitím provoz na silnicích vzroste natolik, že nakonec občan ani úlevu neucítí, poukázal na zásadní problém Černý.

Zdroj: Haló noviny

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí