Trollina v Opavě
Místní totiž nelibě nesli, že některé linky autobusů jezdily převážně pod trolejemi a jen některé úseky jejich trasy byly bez trolejí.
Proto Městský dopravní podnik Opava přišel v roce 2005 s myšlenkou nasazení specifických nízkopodlažních vozidel, která zvládnou obojí, a omezí tak emise na území dopravou sužovaného města. Zároveň se použitým řešením, zakoupením trolejbusů s nezávislým pohonem, podařilo vyřešit problém náhradní dopravy v době výluk z důvodů oprav trolejí. Kde jsou ty časy, kdy i v Praze jezdily trolejbusy...
Tyto vozy jezdí v Opavě od konce roku 2006, jmenují se Trollina. Konkrétně se jedná o typ Solaris Trollino 12AC III.G a vyrábí je Dopravní podnik Ostrava, a. s. ve spolupráci s polským výrobcem autobusů Solaris Bus & Coach a českými firmami Cegelec (dodavatel trakční výzbroje) a Pragoimex (dodavatel trakčních motorů).
V odborném žargonu se vozidla nazývají duobusy. Na fotografii má trolejbus stažené sběrače a dále v jízdě pokračuje na dieselagregát. Po městě jezdí osm trolejbusů s pomocným dieselagregátem. Dvě třetiny jízdy absolvují v elektrické trakci, jednu třetinu v dieselové.
Když se v Opavě zeptáte, kde jezdí ty nové trolejbusy, které nepotřebují vždy trolej, místní odpoví, že tou ulicí jezdí autobusy. Opaváci příliš nerozlišují mezi názvy autobus a trolejbus či duobus proto, že ve městě jezdí jmenované druhy vozů stejné typové řady.
Městský dopravní podnik tímto způsobem snížil náklady na údržbu a provoz vozidel MHD. Na fotografii vidíte vpravo záď autobusu, vlevo vepředu je duobus a za ním trolejbus. V opavských ulicích můžete potkat úplně první Solaris Trollino 12 DC a také jubilejní stý trolejbus vyrobený v Ostravě ve verzi duobus ST 12 AC
Jak se vyrábějí trolejbusy, které nepotřebují trolej
Z důvodu úspory nákladů na vývoj (se kterým souvisí homologace) či údržbu trolejbusů vychází výroba z konstrukce tří variant nízkopodlažních autobusů polského výrobce Solaris. V Polsku vyrobené vozy se do Ostravy dopravují výhradně na tahači.
Celková konstrukce vozidla je zaměřena na dlouhou životnost. Například na výrobu rámu a karoserie je použita nerezová ocel. Tu najdete také v interiéru vozidla. Trolejbusy jsou maximálně unifikovány s obdobnými verzemi autobusů. Kompletně je převzata elektrovýzbroj 24V, délka kabelů autobusové části je kolem 9500 metrů. Stejné jako v autobuse shodné typové řady je také pneumatické zařízení.
Vůbec první vyrobené Trollino ST 12 DC mělo ještě stejnosměrný motor, ostatní vyrobené vozy (více než 150 ks) už mají střídavé motory.
Z Polska je dodáno téměř kompletní vozidlo
Do vozovny trolejbusů v Moravské Ostravě se dopraví z Polska nově vyrobený polotovar, který si můžete představit jako "vykuchaný autobus". Solaris ho vyrobí a vybaví podle požadavků odběratele trolejbusu. Proto pro laika vypadá jako nový autobus, ve kterém nic nechybí.
Z Polska je dodáno téměř kompletní vozidlo . V Ostravě se do vozidla montuje "pouze" zařízení pro trolejbus, např. elektromotor.
Při bližším ohledání např. zjistíte, že konstrukce neobsahuje pohonnou jednotku autobusu. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že se jedná o základ budoucího trolejbusu. Při pozorném ohledání a otevření příslušných krytů zde najdete přípravy pro dostavbu zařízení typických pro trolejbus.
Montáž trolejbusu
Ve zkratce se dá konstatovat, že se do vozu vmontuje motor, elektrovýzbroj, pomocné obvody (kompresor, servořízení, topidla, informační systémy…), na střechu se připevní sběrače a vše se propojí 1500 metry kabelů.
Kde najdete dieselagregát Kirsch
Trolejbusy s nezávislým pohonem, které se prohánějí po silnici bez trolejí, mají již zabudován dieselgenerátor, který se nachází v prostoru motorové věže. Obyčejné trolejbusy v tomto místě mají umístěnu elektrovýzbroj. Elektrovýzbroj je možné také umístit na střeše vozidla - vnitřní prostor pro cestující se zvětší.
Vyráběné typy Trollina
Trolejbusy se vyrábějí ve třech typových délkách jako 12metrové (dvě nápravy), 15metrové (tři nápravy, poslední je řiditelná) a 18metrové (kloubový). Všechna vozidla se mohou dodávat s motorovou věží (obsahuje elektrovýzbroj nebo dieselagregát), či bez ní. To pak má vozidlo více sedadel a elektrovýzbroj je umístěna na střeše.
Trolejbus Trollino 12 AC (levé foto) a duobus ST 12 AC (pravé foto)
Patnáct metrů dlouhé Trollino 15 AC má kapacitu podobnou kloubové verzi, ale pořizovací a provozní náklady jsou nižší.
Kloubové Trollino 18 AC potkáte kromě Ostravy také v ulicích Winterthuru a La Chaux de Fonds (Švýcarsko).
Základní technické údaje
Trollino 12 AC |
Trollino 15 AC |
Trollino 18 | |
Karoserie | autobusová, samonosná, z nerez oceli | autobusová, samonosná, z nerez oceli | autobusová, samonosná, z nerez oceli |
Délka/šířka/výška | 12 000/2550/3300 mm | 14 590/ 2550/ 3300 mm | 18 000/ 2550/ 3450 mm |
Délka se staženými sběrači | 13 070 mm | 16 540 mm | 19 110 mm |
Rozvor | 5900 mm | 6800/ 1690 mm | 5130/ 6770 mm |
Převis přední/zadní | 2700/ 3400 mm | 2700/ 3400 mm | 2700/ 3400 mm |
Maximální rychlost | 70 km/h | 60 km/h | 70 km/h |
Provozní/celková hmotnost | 11 340/ 1800 kg | 13 800/ 2500 kg | 19 700/ 28 000 kg |
Počet míst k sezení/stání | 28+1/ 68 | 36+1/ 124 | 49+1/ 81 |
Výška nástupní hrany/ při kneelingu | 360 / 300 mm | 340/ 280 mm | 340/ 280 mm |
Vnitřní světlá výška | 2370 mm | 2370 mm | 2370 mm |
Trakční motor | třífázový asynchronní motor s kotvou nakrátko TAM 1009C, 179kW | třífázový asynchronní 6pólový motor s kotvou nakrátko TAM 1050C6, 179kW |
1. varianta: třífázový asynchronní 6pólový motor s kotvou nakrátko TAM 1056C6L, 250kW 2. varianta: 2 x TAM 1050C6, 179kW |
Provozní brzda | elektrodynamická, ovládaná brzdovým pedálem | elektrodynamická, ovládaná brzdovým pedálem | elektrodynamická, ovládaná brzdovým pedálem |
Havarijní brzda | vzduchová, dvouokruhová, kotoučové brzdy Knorr na všech nápravách, ABS/ASR, ovládaná brzdovým pedálem | vzduchová, dvouokruhová, kotoučové brzdy Knorr na všech nápravách, ABS/ASR, ovládaná brzdovým pedálem | vzduchová, dvouokruhová, kotoučové brzdy Knorr na všech nápravách, ABS/ASR, ovládaná brzdovým pedálem |
Zajišťovací brzda | kotoučová, pružinová, působí na kola zadní nápravy | kotoučová, pružinová | kotoučová, pružinová, působí na kola střední a zadní nápravy |
Zastávková brzda | kotoučová , ovládaná ručním ovladačem | kotoučová , ovládaná ručním ovladačem | kotoučová, působí na kola střední a zadní nápravy, ovládaná ručním ovladačem |
Systém vzduchového pérování
|
ECAS Wabco, hliníkové vzduchojemy | ECAS Wabco, hliníkové vzduchojemy | ECAS Wabco, hliníkové vzduchojemy |
Příklek pravé strany (kneeling) | 60 mm | 60 mm | 60 mm |
Ostravské duobusy jezdí i ve Švýcarsku
V ulicích Winterthuru (ve Švýcarsku) můžete potkat "ostravské" duobusy v kloubové, 18metrové verzi ST 18 AC, a to hned 10 vozidel. Dieselagregát Kirsch o výkonu 100 kW se zde využívá pouze při výpadcích sítě a k manipulačním posunům ve vozovně.
V La Chaux de Fonds je využit jiný druh nezávislé trakce - trakční baterie. Místní dopravní firma používá 12metrové ST 12 AC (3ks) a 18metrové ST 18 AC (4ks), a to pouze pro manipulační posuny ve vozovně či nouzově při výpadcích sítě.
Letos vyrobené trolejbusy potkáte v San Remu i v Litvě a EstonskuDvacet kusů ST 12 AC z produkce již bylo expedováno do Kaunasu (Litva) a 7 vozů stejného typu bude jezdit v ulicích Tallinnu (Estonsko) (první dva jsou již ve výrobě); dále probíhá dokončení dvou „dvanáctek“ pro italské San Remo.
ZDROJ:www.technet.cz, kráceno