zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Technika do malých uliček - multikára u chorvatských hasičů

12.02.2009
Obecné
Havárie
Technika do malých uliček - multikára u chorvatských hasičů

 

Představujeme vám další z řady malých zásahových požárních automobilů, vyrobených na i u nás známém podvozku Multicar. Tentokrát se o jeho stavbu postarala chorvatská firma Vatropromet.

Na přání chorvatských hasičů, zasahujících ve starobylých centrech tamních měst, kde v jejich úzkých uličkách není šance projet s klasickou požární technikou, vznikl na konci roku 2006 projekt malého zásahového automobilu na podvozku německé provenience Multicar, model M 26 s volitelným pohonem všech kol. Produkce hasičské Multikáry se zhostila firma Vatropromet se sídlem v Záhřebu. V roce 2007 byl první prototyp mini stříkačky s označením VFP 01 na světě. Současné ,,sériové" vozy se od něj mírně liší a to ve tvaru nástavby a některých detailech uchycení výbavy. Na podvozku je namontovaná standardní kabina pro dvoučlennou osádku, kterou tvoří řidič-strojník a velitel vozu. Za kabinou je samotná požární nástavba, vyrobená kompletně z hliníku. V ní se ukrývá vodní nádrž o úctyhodném objemu vzhledem k velikosti automobilu. Tisíc litrů vody není sice nějaké extra množství, ale na takto malý automobil je to více než dost. Vodu z nádrže žene čerpadlo Rosenbauer 8/8 a také vysokotlaký hasící systém Oertzen HDL 250/32 s délkou hadice na elektronickém navijáku, resp. na dvojici navijáků 100/200 m s pistolovou tryskou. Armatury na zapojení hadic D jsou na levém boku, B a C vývody/přívody jsou v zadní části vozu. Plnit lze za pomoci hydrantového nástavce C či B, ve výbavě jsou oba. Na hašení lze použít buďto vysokotlaké proudnice Oertzen nebo C NEPIRO či ,,obyčejné" malé D turbojety. V případě nutnosti zásahu je ve voze i pěnový přiměšovač umístěný na čerpadlu a kanystr s pěnidlem - 20 l.

Ostatní vybavení v automobilu je poměrně rozmanité a plně dostačující potřebám malého zásahového speciálu. Najdeme v něm kromě již zmíněných čerpadel a proudnic dále motorovou pilu Stihl s příslušenstvím, trojici hasících přístrojů (2x prášek, 1x sníh), hasičskou sekeru tzv. tuplák, hydrantový nástavec C, hydrantový nástavec B, klíče k podzemnímu a nadzemnímu hydrantu, plnící krátké hadice B a C, 10 ks hadic C - 15 m, 15 ks hadic D - 15 m, 15 ks hadic D - 20 m, hadicové přechody 3 ks, přenosné svítilny 2 ks, malý trhací hák, 2 ks dýchacích přístrojů AUER, 1 x teleskopický žebřík, 2 x hasící vodní vak na záda s tryskou, lékárnička. Na tak malý vůz je toho hodně. Vše je ukryto za čtveřicí hliníkových roletek s podélným madlem francouzské výroby. Čerpadlo kryjí výklopné dveře.

Automobil o šíři 1590 mm, výšce 2360 a délce 4000 mm pohání dieselový agregát o výkonu 74 kW za pomoci pětistupňové převodovky. Vůz je vybaven uzávěrkou diferenciálu, tudíž má možnost zapnutí pohonu všech kol, běžně se však využívá pohon 4x2. Multikára má i vysokou maximální celkovou hmotnost a to až 4300 kg.

V sousedním Německu se zabývá stavbou hasičských Multikár například firma Karlsruher Feuerwehrfahrzeuge H&E GmbH, která má ve svém výrobním programu mini cisternu na stejném podvozku M 26. Vybavením se toto vozidlo moc od toho chorvatského neliší, avšak má oproti němu pouze 500 litrovou vodní nádrž, což je rozdíl markantní.

ZDROJ: www.pozary.cz, Vatropromet, Rudno, kráceno 

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí