Hybridní nakladač Volvo
Možná jste na výstavě Bauma v Mnichově viděli prototyp malého hybridního nakladače Atlas AR 65 Hybrid. Konstrukce hybridního pohonu Volva je stejná, jen Volvo L220F Hybrid je s objemem lopaty 4,5 m³ o poznání větší. Běžný nakladač L220F, ze kterého hybrid vychází, je druhý největší nakladač značky o hmotnosti 31 až 35 t.
Seskládat dohromady součásti hybridního pohonu, to není žádná kosmická věda. Nejde však pouze o vložení elektromotoru místo setrvačníku vznětového motoru, baterie a propojení, nýbrž především o správné naprogramování řídící jednotky tak, aby byl systém použitelný za všech provozních podmínek a přizpůsoben rozdílným zvyklostem jednotlivých strojníků.
Volvo používá svůj vlastní elektromotor, stejný, jaký používají prototypy jeho hybridních trucků. Volvo s hybridními pohony koketuje už od roku 1985, kdy zkoušelo dieselhydraulický pohon, v posledních letech se však soustřeďuje již jen na pohon dieselelektrický, který je použit i u nakladače L220F Hybrid.
Co je však pozoruhodné, ve Volvu L220F Hybrid je osazen úplně stejný vznětový motor, jako v klasické verzi nakladače bez elektromotoru. Volvo L220F Hybrid je proto výkonnější a bourá tak mýty o lenivosti hybridních pohonů.
Elektromotor poskytuje vysoký krouticí moment ihned po startu, poté jeho krouticí moment klesá, ale to už se vznětový motor nachází ve svých pracovních otáčkách. I s klesajícím krouticím momentem má elektromotor stále schopnost zvyšovat krouticí moment vznětového motoru. Škoda jen, že Volvo nakonec z bezpečnostních důvodů ustoupilo od záměru poskytnout novinářům hybridní nakladač k otestování, tu kontinuální sílu hned od nulových otáček bych si docela rád vyzkoušel.
Pro příznivce přesných čísel mohu uvést, že spalovacím motorem je Volvo D12D LB E3 s výkonem 261 kW a max. krouticím momentem 1765 Nm při 1400 ot/min. Elektromotor poskytuje výkon 50 kW a max. krouticí moment 700 Nm, který je dostupný od 0 ot/min.
I přesto, že je Volvo L220F Hybrid výkonnější než standardní L220F, nepřišel hybridní pohon o svou hlavní devizu, kterou je snížení spotřeby pohonných hmot. V případě Volva L220F Hybrid výrobce udává pokles o 10 %.
Nakladač Volvo L220F Hybrid je osazen elektricky poháněnou klimatizací, která je, stejně jako všechna ostatní elektrická zařízení, k dispozici, aniž by se musel startovat motor.
V souladu s plány výrobce si budete moci už letos rok Volvo L220F Hybrid zakoupit v sériové verzi. Ta se bude od prototypu odlišovat přesunutím a integrováním akumulátorů do kapoty a taktéž u něj bude zavedena rekuperace brzdné energie – energie vznikající při brzdění se využije pro dobíjení akumulátorů. Pokud se mezitím neobjeví nikdo jiný, bude Volvo prvním výrobcem sériových hybridních nakladačů na světě.
I když je Volvo L220F Hybrid velkým mezníkem ve vývoji nakladačů, již dnes se hovoří o dalších generacích hybridních strojů, u kterých bude hrát stále větší roli elektřina. Už druhá generace hybridních nakladačů bude zřejmě mít například hydraulická čerpadla poháněná pomocí elektromotorů.
ZDROJ: www.bagry.cz, upraveno