Čtvrtek, 28. března 2024

Hasičský speciál karlovarských hasičů

Vůz CAS 16 na podvozku Renault slouží karlovarským hasičům i k zvládání lesních požárů.
Hasičský speciál karlovarských hasičů

Cisternová automobilová stříkačka CAS 16 Camiva - lesní speciál 

Lesní speciál CAS 16 Camiva 

Je určena pro přepravu hasičů, hasících látek a příslušenství.Díky obsluze, zařízení a schopnosti jízdy v obtížném terénu ji lze využít zejména v těžkém terénu a k hašení lesních požárů.Dále splňuje potřebu dostatku hasebních látek a prostředků.Zároveň má rozměry a vlastnosti terénního automobilu.Technické podmínky specifikované na terénní automobil s pohonem všech kol, s vysokou průjezdností a přitom malou výškou, velkou kabinou, dostatkem hasiva, výkonným čerpadlem, použitím odolných materiálů a možností uložení dalšího nářadí a speciálního vybavení, podvozek 
RENAULT M 210 4x4 je dvounápravový, opatřený prodlouženou sklopnou kabinou 7 osob, vzhledem k manipulaci s dýchací technikou se využívá pro družstvo 1+3.Rám podvozku je z podélníků s příčkami, tzv. žebřinový rám. Spalovací motor je vznětový, čtyřdobý, vodou chlazený šestiválec s turbodmychadlem s mezichladičem stlačeného vzduchu s přímým vstřikem paliva COMMON RAIL o obsahu 6200 cm3 a výkonem 210 PS s rozvodem OHV. Převodovka je mechanická, šestistupňová, plně synchronizovaná s omezovačem rychlosti na 85 km/h, se stálým pohonem 4x4 s mezinápravovým diferenciálem rozdělujícím kroutící moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 30:70 %. Pomocný náhon se zapíná pneumaticky v kabině a poměr otáček je 1,93. Odpružení je na obou nápravách listovými péry, hydraulickými tlumiči a stabilizátory. Brzdy jsou vzduchové. Retardér na výfuku se musí po celou dobu funkce držet sešlápnutý.

Jízda v terénu:
Při jízdě v terénu nebo po nezpevněné komunikaci se řadí redukovaný převod, k tomu je nutné zastavit nebo jet rychlostí do 5 km/h. Výhodou je však používání mezinápravového a nápravových diferenciálů za jízdy. Tlak v pneu je doporučen v terénu snížit z 4,5 na 3,5 Mpa, ale ze zkušeností továrních jezdců se dodávané pneu zn. Michellin dají podhustit až na 1 Mpa v rozbláceném terénu.Vozidlo má také velmi dobré možnosti ve stoupání 50% i bočním náklonu 30%. Tyto výborné terénní vlastnosti umožňuje uložení nástavby ve třech bodech.Na předku vozu je elektrický vyprošťovací naviják s délkou lana 50 metrů a tažnou silou 5,5t.Kabina je čtyřdveřová, v přední části jsou tři sedadla a v zadní části je dělená lavice pro čtyři osoby. Dýchací přístroje jsou umístěny v držácích uprostřed kabiny. Na střeše kabiny je upevněno výstražné světelné a zvukové zařízení se signálem HO-ŘÍ.NÁSTAVBA Je řešena jako jeden celek s pevně vestavěnými nádržemi na vodu a pěnidlo. S rámem podvozku je spojena pružnými členy. Po obou stranách jsou prostory pro uložení příslušenství, zakryty dvoukřídlovými dveřmi. V levé zadní skříni jsou dva přenosné navijáky na hadice, v našem případě 2x po 5-ti hadicích C. V ostatních prostorách je umístěno vybavení dle určení tohoto vozidla, tj. lesní požáry, nechybí tedy motorová pila s vybavením, obraceč kmenů a dále velký počet hadic a proudnic a několik rozdělovačů.Zadní prostor zakryt není. Je zde umístěno ovládání čerpacího zařízení a zařízení pro rychlí zásah. První, vysokotlaké, má 82 m hadice a vysokotlakou proudnici, naviják má elektrický pohon, druhé, nízkotlaké, s 80-ti m hadice a TURBO proudnicí. V prostoru čerpadla je umístěn řídící panel osazený ovládacími prvky a kontrolními ukazateli.Horní plošina, přístupná pomocí žebříku, který vznikl z výřezů v pravém zadním boku vozidla, je opatřena úložnými prostory z hliníku, kde je uloženo rozměrné příslušenství a umístěna lafetová proudnice s průtokem 1500 l/min při tlaku 8 bar a účinným dostřikem 50 m s měnitelným úhlem výstřiku.NÁDRŽE Nádrž na vodu o objemu 3500 l je součástí nástavby, je z nerezové oceli s vlnolamy, hladinoměrem, plnícím otvorem, přepadem a vypouštěcím otvorem. Vnitřek nádrže je přístupný přes našroubované víko. V zadní části horní plošiny je 400 l nádrž na pěnidlo také z nerez oceli s plnícím a vyprazdňovacím otvorem.ČERPACÍ ZAŘÍZENÍ Umístěné v zadním prostoru nástavby složeno z čerpadla, potrubí, armatur a průtokových navijáků.Čerpadlo CAMIVA je vícetlaké třístupňové, odstředivé z bronzu s výkonem 1600 l při 8 bar pro nízkotlak, maximum nízkotlaku je 25 bar, je však omezen na 16 bar.Vysokotlak má výkon 300 l při 36 bar a jeho maximum je 48 bar. Velkou výhodou tohoto čerpadla je, že se dá mezi provozy čerpadla přepínat za běžného provozu, tj. bez vypnutí čerpadla, postačí snížení otáček.

Výtlak čerpadla je rozvětven na tři výtlaky B na vodu a jeden z pevného přiměšovače, které jsou ukončeny kulovými kohouty s převodem otáček 1: 3, dva navijáky a lafetu. Potrubím je možno přivádět vodu od hydrantu, přívod na sací vstup čerpadla je hadicovou spojkou DIN A. Savice jsou umístěny napříč vozem za kabinou.

Čerpadlo je poháněno motorem automobilu přes pomocný náhon s převodem 1:1,93.Celý hydraulický systém je tlakově odvodnitelný ze vzduchového okruhu automobilu.

VÝVĚVA K zaplnění skříně čerpadla vodou slouží vodokružná vývěva, ovládaná automaticky, zavodňovací zařízení se stálým zavodněním, v zimním období nemrznoucí směsí.

 PŘIMĚŠOVAČPevný,regulace s průtokem 400 l/min. Pěnotvornou směs lze pustit pouze přes jeden vývod.Při zastavení průtoku směsi se pěnidlo nedostane do vody.OCHLAZOVÁNÍ KABINYPři vyčerpání celého objemu vody zůstává v nádrži 300 l pro napájení rámu automatického systému ochrany kabiny.Ochlazování kabiny musí umožnit alespoň 3 minuty provozu. Spouští se z kabiny.Dá se tedy hasit za jízdy, při nízké rychlosti.
 ZÁVĚRKonstrukce hasícího automobilu umožňuje vykonávat všechny činnosti vedoucí k čerpání a dodávce hasících látek a ostatní činnosti odpovídající možnostem, které dává vybavení hasícího automobilu s příslušenstvím.Vozidlo domácí výroby, ve stejné cenové relaci, by nebylo schopno podobných parametrů.Pokud by bylo dodáno vozidlo z obdobnou výbavu domácí výroby, bylo by dražší než od zahraničních dodavatelů.

ZDROJ:http://www.hzscr.cz/clanek/cisternova-automobilova-strikacka-cas-16-camiva-lesni-special.aspx

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů