Čtvrtek, 18. dubna 2024

Sankce místo slevy

Češi loni vyřadili dvojnásobek ojetin. Průměrné stáří aut na silnicích to nesnížilo.
Sankce místo slevy
Tolik zlikvidovaných aut jako v uplynulém roce Česko dosud nezažilo. Tajemník Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek říká, že loni ve šrotu skončilo 160 686 ojetin, tedy dvakrát tolik než v předchozím roce. Tehdy majitelé odevzdali k likvidaci 84 450 přestárlých vozů. Pro srovnání, v roce 2006 to bylo 65 716 automobilů.
Za vším bylo avizované zavedení ekologického poplatku za převod starého auta na nového majitele. Kdo si od letošního roku pořídí vůz, který nesplňuje emisní normu EURO 3, bude muset při registraci zaplatit od tří do deseti tisíc korun v závislosti na množství vypouštěných emisí.
Neekologických ojetin se lidé začali houfně zbavovat zejména v prosinci, kdy jich Centrální registr vozidel vyřadil na 65 tisíc. Současně s vysokými poplatky za registraci bylo důvodem k likvidaci aut i chystané tažení proti neplatičům povinného ručení. Majitel musí pojistit i nepojízdný vůz, protože propojením databází bude snadno vysledovatelný.

Kapka v moři
Rekordy nerekordy, k výraznějšímu zlepšení ovzduší sešrotovaná auta nepřispějí. Současnou emisní normu EURO 3 totiž v Česku dosud nesplňuje 2,5 milionu vozů, tedy 56 procent z loni registrovaných 4 423 370 osobních aut. Antonín Šípek proto nad zmíněnými údaji z Centrálního registru vozidel nehýří optimismem.
"Přestože se loni vyřadilo dvakrát více starých vozů, ke změně průměrného stáří parku osobních automobilů v zásadě nedošlo. Průměrný věk vozů se loni snížil o pouhých 0,11 roku, tedy jen o měsíc a deset dní," uvedl pro Ekonom Antonín Šípek. Místo 13 let a 11 měsíců jsou v Česku nyní auta v průměru stará 13 let a necelých 10 měsíců.
Proč auta nemládnou, i když bylo loni trvale vyřazeno z provozu rekordní množství přestárlých vozů? Statistiku pokazily dovážené ojetiny ze zahraničí. Na ty se ekologický poplatek od letoška také vztahuje, a tak toho zájemci ještě na poslední chvíli využili. Ojetých aut z ciziny se v Česku loni prodalo přes 105 tisíc.
Pro srovnání, nových automobilů si v roce 2008 čeští motoristé pořídili 203 627. Představovalo to 4,6 procenta z celkového počtu v Česku registrovaných osobních vozů. K výraznějšímu omlazení provozu na českých silnicích by se podle Šípka musel podíl nových aut zvýšit na deset procent ročně, aby se jednou za deset let vozový park zcela obnovil. "Podíl vozů nad deset let věku se u nás loni zvýšil na 58,92 procenta z předloňských 55,5 procenta. Je to takřka dvojnásobek proti průměru motoristicky vyspělých evropských zemí," dokládá Antonín Šípek.

Rozdílné pohnutky
V Německu a ve Francii představuje podíl vozů nad deset let 33,9 procenta, v Itálii 34,1 procenta a například v Rakousku 34,6 procenta. V Česku končí vozy na vrakovištích z obav před vysokými převodními poplatky za registraci přestárlého auta. Ve zmíněných státech jejich majitelé na odevzdání ojetiny do sběru naopak vydělají. Podmínkou je, že místo sešrotovaného auta koupí nový vůz splňující zásady ekologické a bezpečné jízdy.
V Německu vláda Angely Merkelové rozhodla o zavedení motivačního příspěvku ve výši 2500 eur na nákup nového vozu výměnou za sešrotování auta nad devět let věku. Vláda na tyto účely uvolní celkem 1,5 miliardy eur, což by mělo uspokojit na 600 tisíc zájemců.
Kdo se při nákupu nového auta v Itálii současně zbaví starého, dostane příspěvek 1500 eur. Italský premiér Silvio Berlusconi uvedl, že celková podpora státu na tyto účely by měla dosáhnout až 1,3 miliardy eur. Výrobce automobilů však vyzval, aby na oplátku za státní pomoc zachovali své továrny v Itálii. Obdobné motivační příspěvky v různé výši už podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana hodlá zavést třináct členských států Evropské unie, některé z nich je budou vyplácet již opakovaně.

Občanům ne, podnikatelům ano
O šrotovném za stará auta se mluvilo i v Česku, ale vláda je neschválila. Největším odpůrcem pro vyplácení příspěvku na nákup nového auta občanům byl ministr financí Miroslav Kalousek. Považuje ho za diskriminační.
"Jsem proti tomu, aby se podporoval jen jeden z oborů průmyslu," zdůvodnil své rozhodnutí. Šrotovné pro občany nevzal na milost ani po avizovaném rozhodnutí Rakouska poskytovat od dubna tamním zákazníkům tisíc eur šrotovného při koupi nového vozu. "To mohu zodpovědně vyvrátit," vzkázal Ekonomu Kalousek ústy svého mluvčího Ondřeje Jakoba.
Štědrý je ministr Kalousek naopak ve vztahu k podnikatelům. Těm oznámil, že by od března nebo dubna mohli odpočítávat DPH z osobních aut. Podniky teď s nákupem nových aut vyčkávají, a to se promítlo do zpomalení prodeje nových vozů. V lednu bylo v Česku prodáno 12 474 nových osobních vozů, zatímco loni to bylo 15 860.

Až co Brusel
Vrakovací prémii občanům původně připouštěl ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. Prosadit se ji pokoušel člen Národní ekonomické rady vlády Martin Jahn. "Podpora trvalého vyřazování neekologických vozidel z provozu by pomohla jak výrobcům, tak celé republice," argumentoval, ale v ekonomické radě jeho nápad neuspěl.
Opoziční ČSSD, konkrétně Bohuslav Sobotka, chce předložit poslanecké sněmovně návrh, aby stát poskytl občanům příspěvek ve výši 25 tisíc korun, když dají do šrotu vůz starší deseti let.
Místopředseda vlády Alexandr Vondra čeká na jednotné regule Evropské komise. Tvrdí, že kdyby se šrotovné stalo "unijní normou", naděje na jeho zavedení by vzrostla i v Česku.
Vlažný až odmítavý vztah domácí politické scény k motivačním příspěvkům na nové automobily pramení z toho, že většina v tuzemsku vyrobených vozů míří na export. Předpokládaný nárůst domácích prodejů by automobilkám zřejmě trn z paty nevytrhl.
Jenže malé ryby jsou také ryby. Co když vláda podcenila koupěschopnost slevychtivých občanů? Ministerstva se ve svých odhadech nad automobilovým trhem zmýlila už jednou.

Nechtěný šrot
"Není to ani třičtvrtě roku, kdy nás ministerstvo průmyslu a obchodu žádalo, abychom zabránili vývozu šrotu do zahraničí. Hutě neměly dost suroviny pro automobilky. Teď šrot leží ve sběrnách a nikdo ho nechce," líčí Marie Vorlíčková z oddělení odpadů ministerstva životního prostředí. Říká, že vývoz tehdy nezakázali. Odbyt šrotu do zahraničí krátce poté zastavila sama recese v automobilkách.
Vývoz šrotu donedávna v Česku představoval zajímavý byznys. V roce 2007 ho české firmy vyvezly za 26 miliard korun, pochvaluje si ročenka ministerstva průmyslu a obchodu.

AUTOR: Alice Olbrichová

Osobní auta v číslech (k 31. 12. 2008)
Vozů celkem 4 423 370
Z toho loni koupené nové 203 627
Z toho loni koupené ojeté ze zahraničí 105 449
Loni trvale vyřazeno 160 686

Zdroj: SAP, SDA, CRV

"Šrotovací" prémie
Německo 2500 eur
Itálie 1500 eur
Francie 1000 eur
Rumunsko 800 eur
Rakousko (od dubna) 1500 eur
Česko (návrh ČSSD) 25 tisíc Kč
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů