Pátek, 29. března 2024

Úsporný malý motor v Octavii

Malý moderní, výkonný a přitom úsporný motor dosud v nabídce Octavie scházel, teď je to ale jinak.
Úsporný malý motor v Octavii
Je to už nějáký čas, co známý objem 1390 cm3 opatřili motoráři ve Wolfsburgu výfukovým turbodmychadlem a jako nejdostupnější TSI z celé škály přeplňovaných motorů, jej poslali do většiny modelů značek skupiny VW v nižší střední třídě.

Octavia tím získala nový nejúspornější zážehový motor aktuální nabídky. V kombinovaném cyklu by mělo TSI brát 6,6 l/100 km a když se rozhodnete pro další novinku, sedmistupňovou převodovku DSG, pak dokonce jen 6,3 l/100 km. My jsme s nezajetým motorem a verzí Combi zkoušeli konstantní cestovní rychlost 100 km/h a na 20kilometrovém úseku jsme získali údaj 6,7 l/100 km, při stejném testu a rychlostním průměru 130 km/h chtěl motor 7,5 l/100 km. To sice nejsou mimořádné hodnoty, ale jejich vypovídací schopnost snížila přítomnost příplatkových sedmnáctipalcových kol s pneumatikami 225/45 R17 a syrový motor.

Jeho milou předností je tichý chod v nejpoužívanějším pásmu kolem 3000 min-1, nad 4000 min-1 se motor ozývá výrazněji, ale rozhodně to není nepříjemný zvuk, jak barvou, tak intenzitou. Dodávka točivého momentu je plynulá od nízkých otáček, mezi 3000 a 6500 min-1 se toho děje nejvíce, ale na silnější 1,8 TSI pochopitelně ztrácí. Ani ne tak v plynulosti zátahu, jako v jeho mohutnosti. Slabší TSI rádo a vytrvale akceleruje, využitelné pásmo je velmi široké, ale razanci jednotky 1,8 TSI brzdí na 200 Nm přeci jen velká zátěž (1265 kg), kterou prázdná Octavia představuje.

Pro běžné ježdění jde o důstojného nástupce nejen atmosférického motoru 1,6 FSI (vyřazen z nabídky), ale i klasické slabší verze 1,6 MPI (zůstává). Při plynulé jízdě lze dosahovat rozumné spotřeby, ale Octavia s ním zvládá i stovku pod 10 sekund. Výkonové maximum 90 kW není v jeho případě tak podstatné, jako momentová rezerva ve středních otáčkách, kterou perfektně zužitkujete díky šestistupňové ručně řazené převodovce.

Škoda Octavia 2009: Přehled benzinových motorizací
Motor 1,4 MPI 1,6 MPI (A) 1,4 TSI (DSG) 1,8 TSI (DSG)
Zdvihový objem [cm3] 1390 1595 1390 1798
Válce/ventily 4/4 4/2 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 59/5000 75/5600 90/5000 118/5000-6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 132/3800 148/3800 200/1500-4000 250/1500-4200
Max. rychlost [km/h] 173 190 (184) 203 (202) 223 (223)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,2 12,3 (14,1) 9,7 (9,7) 7,8 (7,8)
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,0 7,4 (7,9) 6,6 (6,3) 7,0 (6,6)

ZDROJ: www.news.auto.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů