Vítezství Greenpeace! Elektronický gigant Philips zlepšill recyklační politiku
Počátkem tohoto týdne firma potvrdila skutečnost, že náklady na recyklaci výrobků by již neměli platit spotřebitelé prostřednictvím recyklačních poplatků, ale měly by být součástí celkové ceny výrobku. Finanční břemeno za recyklaci je tak přesunuto ze spotřebitelů na výrobce.
Greenpeace se od roku 2007 snažilo přesvědčit Philips, aby přestal aktivně bránit přijetí legislativy, která by výrobce činila finančně odpovědnými za recyklaci výrobků vlastní značky (1). Po sérii akcí Greenpeace a vzkazů od více než 47 tisíc občanů Philips konečně svůj postoj změnil.
„Jsme potěšeni, že Philips konečně přijal finanční odpovědnost za své výrobky,“ řekla Kim Schopping z Greenpeace Nizozemsko. „Je to velký posun vpřed a dělá z Philips nového „zeleného“ lídra v elektronickém průmyslu.“
Philips dříve propagoval fixní recyklační poplatky, nezahrnuté do ceny výrobku, čímž přenášel odpovědnost i náklady na recyklaci na spotřebitele. Tyto pevně stanovené poplatky jsou velmi zavádějící, neboť skutečná cena recyklace je ovlivněna množstvím toxických látek ve výrobku a obtížností jejich recyklace. Pokud za sběr a recyklaci platí přímo výrobci, nutí je to k vývoji lépe recyklovatelných produktů bez toxických látek, aby tak snížili recyklační náklady. Individuální odpovědnost výrobce, která zahrnuje ekologické náklady do ceny výrobku, je klíčová pro „zelenější“ vývoj celého sektoru elektrotechnického průmyslu.
Philips také začíná s programem zpětného odběru svých výrobků v zemích, kde to současná legislativa nepředepisuje, a zamýšlí vybudovat systém globálního zpětného odběru výrobků. Musí ovšem ještě uveřejnit, v jakém časovém horizontu tak účiní.
„Závazek společnosti Philips k odpovědné recyklační politice a přijetí opatření, zajišťujících zpětný odběr u starých výrobků a jejich bezpečnou recyklaci, povedou s největší pravděpodobností k podstatnému vylepšení pozice společnosti Philips v dalším vydání Průvodce Greenpeace zelenější elektronikou,“ poznamenal Martin Besieux z Greenpeace International.
„Doufáme, že si Philips vedoucí pozici udrží. Může toho dosáhnout například tím, že pomůže zajistit, aby součástí i budoucí legislativy o elektroodpadu byla Individuální odpovědnost výrobce a aby byly ekologické poplatky plně integrovány v ceně výrobku,“ dodal Jan Freidinger z Greenpeace ČR.
Po nedávném odhalení ilegálního vývozu elektroodpadu z Evropy do Afriky plánuje Greenpeace nadále pokračovat v tlaku na další výrobce elektroniky, aby přijali odpovědnost za své výrobky obdobně jako Philips.
Poznámky:
1. Greenpeace vybízí výrobce elektroniky, aby podporovali a začlenili principy individuální odpovědnosti výrobce v legislativě upravující nakládání s elektrošrotem.
2. www.greenpeace.org
zdroj: Greepeace ČR