zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ženeva 2009 - příliš mnoho ekologie

10.03.2009
Obecné
Ženeva 2009 - příliš mnoho ekologie

Jak charakterizovat letošní 79. ročník Ženevského autosalonu? Asi velice jednoduše – na každém kroku vás pronásledují g/km, CO2, emise, zelená barva, označení jako eco, Bluemotion, Pur02, Drive, Essence a podobně. Ještě, že existují firmy, které „zelená“ auta neberou příliš vážně. Pak už bychom si asi opravdu neměli co prohlížet.

Jenže roku na srdce. Jakým procentem automobily znečišťují životní prostředí, ani ne deseti procenty. Co to je ale proti letadlům, námořním lodím, velkým průmyslovým gigantům, ale třeba i cementárnám. Životní prostředí je třeba chránit, nic proti tomu, ale všeho s mírou, a nic by se nemělo přehánět. Automobilky se v Ženevě doslova předháněly údaji, kolik jejich automobil vyprodukuje CO2 na jeden kilometr. Jenže i tato hodnota je z říše snů, stejně jako výrobci udávaná spotřeba paliva. Tyto hodnoty jsou dosahovány za určitých optimálních podmínek, ale realita je pak úplná. Pokud bude však cena benzinu ustálená, potom lidé jen těžko budou kupovat na výrobu mnohonásobně dražší automobily nebo elektromobily. Současnou situaci velice hezky popsal ing. Tomáš Hyan v reportáži z detroitského autosalonu v březnovém čísle Automobil Revue.
Co by na současný strav řekli asi pánové Carl Benz Gottlieb Daimler, August Otto či Willhem Maybach a mnozí další. Těm by asi muselo být hodně smutno. Snad jedině František Křižík, jako propagátor elektromobilu, by měl radost.
Nemám nic proti pokroku, zastavit nejde, ale stále je to ještě záležitost na dlouhou trať. A tak jsme si v Ženevě raději prohlíželi koncepty (i když jich moc nebylo, a mnohé byly také „na baterky“) nebo sportovní automobily jako Ferrari, Gumpert, Spyker, Aston Martin atd. Jedním z vrcholů byla bezpochyby obrovitá Lagonda na stánku Aston Martin.
Tradičně největší plochu měl Mercedes Benz, jenž vystavil celou modelovou řadu, ale nechyběl ani krasavec v podobě modelu SLR Stirling Moss (viz Novinky). Tradičně hodně prostoru si objednal také Volkswagen, kde se všechno točilo kolem nového modelu Polo, u Audi měly zase skoro všechny automobily bíle lakované, stejně jako u Toyoty. Pěknou přehlídku připravil Renault včele s novinkami Megane Break, Scénic nebo Clio.
Naopak smutek vládl v oddělení General Motors, jako by jeho celá expozice chtěla signalizovat – tak to je konec. U vystavených automobilů Chevrolet (kromě Sparku), Cadillac, Hummer, Corvette bylo takřka pořád prázdno. A ani u Opelů na tom nebyli o moc lépe. Zaujala jedině elektrická Ampera nebo insignia kombi. U firmy Saab jsme si jen povzdechli – jestli pak tady bude ještě za rok.
Ačkoliv množí předvídali, že Ženeva nebude letos díky krizi dvakrát zajímavá, tak neměli pravdu, protože k vidění byla naštěstí spousta novinek. Dacia se pochlubila prvním vlastním konceptem, Kia vystavila model s pracovním názvem N3, který se bude vyrábět v Nošovicích, o Škodě Yeti mluvíme v samostatném materiálu, byť jsou informace zatím hodně skoupé. Všechny novinky vyjmenovat nemůžeme, ale budeme se k nim v příštích dnech vracet.
Pokud byste se chtěli na autosalon vypravit, tak máte čas do 16. března, ve všední dny je otevřeno od 10 do 20 hodin, o víkend od 9 do 19 hodin, a vstupné činí 14 Sfr.


Jindřich Lasík
http://autokaleidoskop.cz
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí