zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

EP chce, aby majitelé nákladních vozů platili za emise a hluk

16.03.2009
Ovzduší
Hluk
EP chce, aby majitelé nákladních vozů platili za emise a hluk


Štrasburk - Evropští zákonodárci dali zelenou návrhu směrnice, podle které by bylo v Evropské unii možné zpoplatnit majitele nákladních vozů na základě míry znečištění vzduchu a kvůli hluku. Evropský parlament chce, aby členské státy výtěžek z poplatků investovaly na posílení šetrnosti automobilů vůči životnímu prostředí a do dopravní infrastruktury.

Návrh směrnice vyžaduje shodu členských států v Radě EU. Podle zdroje z českého předsednictví unie se o věci jedná, není však jisté, zdali se podaří dosáhnout shody do konce června, kdy české předsednictví končí. Europoslanci dnes nezakrývali, že očekávají názorové neshody s ministry financí jednotlivých zemí bloku.

Podle europoslanců by nákladní a těžká vozidla měla platit za znečištění vzduchu, hlukové znečištění a též přetížení komunikací. Někteří europoslanci požadovali, aby majitelé těchto vozů museli platit i za emise oxidu uhličitého, protože zplodiny z těžkých nákladních vozidel jsou podle nich spoluodpovědné za klimatické změny. Při hlasování v plénu však zákonodárci tento požadavek zamítli.

S návrhem nesouhlasí tuzemští autodopravci. Podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe je pro silniční dopravce nepřijatelné další zpoplatnění, které není uplatňované v žádném jiném druhu dopravy a které neponesou bez výjimky všichni uživatelé. Za nepřijatelné dopravci také považují to, že vybrané peníze nemusí být vrácené do výstavby a údržby silnic. "Pokud budou návrhy přijaté, náklady ponesou dopravci a jejich zákazníci, zbytečně se sníží konkurenceschopnost evropské ekonomiky, ale situace na silnicích se nezlepší," dodal Felix.

Směrnice o poplatcích by se podle poslanců měla týkat všech mezinárodních silnic a dálnic spojujících evropské země a dalších komunikací, které se využívají v rámci mezinárodní přepravy zboží. Zpoplatněna by měla být vozidla s hmotností nad 12 tun, od roku 2012 také automobily vážící více než 3,5 tuny. Europoslanci neočekávají, že by se náklady na užití silnic v důsledků vybírání poplatků zvýšily o více než tři procenta.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí