Pátek, 19. dubna 2024

Praha řeší, které autobusy jsou ekologičtější

Praha řeší, které autobusy jsou ekologičtější

Praha - Před několika týdny představil pražský dopravní podnik nové autobusy, které už v letošním roce začnou jezdit v hlavním městě. Za několik let by mělo být zakoupeno 620 kusů.

Po uzavření smlouvy se ale ihned vyrojily názory, že je chyba, že dopravní podnik nebude kupovat žádné plynové autobusy, ale drtivá většina jich bude naftových.

V příštím roce má být sice v Praze uvedeno do provozu prvních dvacet takzvaných hybridních vozidel, tedy autobusů, jež mají naftový pohon, ale mohou jezdit také pomocí elektromotoru, to však není vysvětlení pro nákup pouze naftových vozidel.

„Vycházeli jsme z výsledků mezinárodních studií, při výběru typu pohonu jsme vyhodnocovali všechny dostupné varianty včetně paliv CNG (tedy plynového pohonu),“ informoval mluvčí dopravního podniku (DP) Ondřej Pečený.

DP argumentuje například tím, že plynové autobusy jsou i v ostatních evropských metropolích spíše na ústupu, a to zejména z důvodu vyššího obsahu škodlivých látek ve výfukových plynech.

Hmotnost pevných částic ve výfukových plynech autobusu CNG je o 23 procent vyšší než u autobusu naftového, takový výsledek přineslo srovnání provedené Univerzitou v rakouském Grazu. Také další emise jsou u autobusů na naftu nižší. Opačné je to ale u oxidu dusíku.

Jako špatné rozhodnutí dopravního podniku nenakoupit autobusy na plynový pohon označila zastupitelka hlavního města Petra Kolínská (SZ). „Autobusy na CNG mají například nižší provozní náklady, úspora na jeden ujetý kilometr je 2 až 5 korun. Plyn je alternativní fosilní palivo, oproti ropě jsou větší zásoby a pro monopolního dopravce je dobré rozložit rovnoměrně palivové zdroje,“ uvedla mimo jiné v tiskové zprávě zastupitelka.

Nejlepším řešením se nakonec přece jen zdají již zmíněné hybridní autobusy. Bude ale důležité, zda se prvních dvacet kusů v příštím roce při provozu v hlavním městě osvědčí a dopravní podnik nakoupí další. „Praha je pro tento typ vozidel přímo předurčená. Baterie hybridního pohonu se totiž dobíjejí při rozjíždění a brzdění. Právě díky husté síti zastávek a kopcovitému terénu je zde ideální možnost pro dobíjení. V tomto druhu autobusů vidíme budoucnost. Věříme, že se osvědčí a jejich počet v MHD bude stoupat,“ řekl před časem generální ředitel DP Martin Dvořák.

www.denik.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů