zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologičtější autobusy a nákladní auta! Komise otevírá novou laboratoř pro kontrolu emisí CO2

18.03.2009
Ovzduší
Ekologičtější autobusy a nákladní auta! Komise otevírá novou laboratoř pro kontrolu emisí CO2
Evropský komisař pro vědu a výzkum Janez Potočnik dnes otevřel nové středisko pro kontrolu spotřeby pohonných hmot a emisí nákladních aut a autobusů. Nová laboratoř VELA 7, která je součástí Společného výzkumného střediska (SVS) v Ispře na severu Itálie, realisticky stimuluje odpor větru, tření mezi pneumatikami a vozovkou a úplný jízdní cyklus u skutečných polopřívěsů o váze až 40 tun nebo autobusů o délce 12 metrů. Otevření laboratoře není náhodné - do 1. dubna 2010 totiž musí být stanoveny prováděcí pokyny pro nové emisní normy, zejména Euro VI pro těžká nákladní vozidla.

"Evropská komise bojuje se změnou klimatu slovy i činy, a to díky „kmenovým" odborníkům na poli politickém i vědeckém! Výzkumné středisko Komise nám poskytuje vědecky spolehlivé a nezávislé údaje, které jsou podkladem pro normy v právních předpisech EU zaměřených na boj proti znečišťování ovzduší a omezení negativních dopadů plynoucích ze silniční dopravy," řekl Potočnik. „Vzhledem k tomu, že objem silniční dopravy pomocí nákladních aut v Evropě dosahuje každoročně 1888 miliard tunokilometrů, zvýšení účinnosti nákladních vozidel značně sníží spotřebu pohonných hmot. Nová laboratoř Komise významně přispěje k dosažení priorit Komise v této sféře."

Nové kontrolní středisko je již sedmým střediskem v řadě laboratoří pro emise vozidel (VELA). Je vybaveno působivým dynamometrem umístěným v klimatizační komoře a určeným pro kontrolu výfukových plynů z těžkých nákladních aut pomocí prvotřídního měřicího vybavení. Umožní výzkumným pracovníkům SVS řešit problémy při uplatňování stávajících a při vypracovávání budoucích emisních norem pro nákladní auta a autobusy na základě použití jízdních cyklů, které mají velmi blízko k podmínkám ve skutečném životě.

VELA 7 je jedním z nejmodernějších zařízení svého druhu ve světě a poskytne nezávislé, přesné a nezkreslené zkušební výsledky. Měření ve VELA 7 zajišťuje mnohem lepší výsledky, než jsou výsledky dosažitelné na jednoduchém zařízení pro zkoušení motorů: lze v něm kontrolovat celou škálu alternativních pohonných hmot a systémů následného zpracování výfukových plynů v existujících a budoucích typech nákladních aut. Umožňuje získat v EU kvantitativně i kvalitativně souhrnné údaje o emisích z celé řady těžkých vozidel, což je nezbytný krok k účinnému omezení těchto emisí. Moderní spektroskopie a další technologie umožňují podrobnou analýzu nejdůležitějších plynných složek, jakož i částic. ve výfukových plynech.

SVS již dříve poskytlo podklady pro evropské právní předpisy o znečišťování ovzduší silniční dopravou. Nedávno podpořilo uplatnění emisních limitů pro auta, které Rada a Evropský parlament schválily v prosinci 2008.

Ekologická silniční doprava je důležitým prvkem plánu Komise na evropskou hospodářskou obnovu , jehož součástí jsou tři partnerství veřejného a soukromého sektoru ve výzkumu. Jedno z nich, iniciativa „zelený automobil", se týká všech druhů vozidel a také širších souvislostí infrastruktury vývoje a technologie pro čistší a účinnější pozemní dopravu.

Další informace:

ec.europa.eu

Zdroj: http://www.edotace.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí