Bezpečnost a ekologie s dynamikou
Jedním z nejzajímavějších konceptů představených na letošních autosalonech je vůz Volvo S60 Concept, který je současně předobrazem nové generace sedanů S60. Ta by se měla objevit na trhu již v příštím roce a Volvo slibuje, že se máme na co těšit.
Originální řešení. Pohled seshora prozrazuje bohatě prosklenou kabinu a nezvyklé otevírání zadních dveří
Volvo si dalo s novou ,,es šedesátkou" bezesporu na čas. Současné Volvo S60 se totiž vyrábí od roku 2000. Během devíti let se v automobilovém průmyslu vystřídají často i dvě modelové generace, takže toto stáří lze v silné konkurenci prémiového segmentu střední třídy jen těžko zakrýt.
Dynamický design
Z hlediska designu nemají v belgickém Gentu vyráběné sedany S60 už téměř nic z typických hran legendárních vozů Volvo, jako byly například typy 240, 740 nebo 850. Concept S60 přesto představuje další výrazný krok směrem k dynamicky pojatému sedanu, jehož linie střechy připomíná sportovní kupé.
Zatímco se exteriér konceptu Volvo S60 poměrně hodně podobá vozu, který švédská automobilka vyšle na silnice už v příštím roce, představuje interiér sondu do vzdálenější budoucnosti.
Základní tvary tělesa přístrojové desky konceptu převezmou zřejmě i nové sedany S60, avšak většina detailů, nových materiálů a neobvyklých řešení se do výroby zřejmě nedostane.
Zajímavá je průhledná středová konzola z křišťálového skla od slavné švédské sklárny Orrefors. Konzola se táhne v délce 1,6 metru od přístrojové desky nad středovým tunelem až za přední sedadla.
Tento prvek vzhledem k drahé ruční výrobě v sériovém sedanu nečekejte, nicméně výsledný efekt je tak zajímavý, že se v autech možná brzy setkáme s náhražkou z kvalitního plastu. Je však otázka, nakolik se s takovým materiálem podaří napodobit křišťálový třpyt.
Nezvyklé nastupování
V celé šíři kabiny otvírají přístup k sedadlům dvojice bočních dveří bez sloupků B. Zadní dveře mají speciální paralelogramové závěsy, otvírají se pomocí tlačítek a v otevřeném stavu nepřekážejí v přístupu do interiéru.
Asymetricky tvarovaná sedadla jsou vpředu i vzadu samostatná s integrovanými opěrkami hlavy a bezpečnostními pásy. Čtveřice sedadel je v interiéru uložena tak, aby budila dojem, že se vznáší.
Celý interiér prosvětluje kompletně prosklená střecha, od silně skloněného předního a zadního okna ji oddělují jen dva poměrně tenké příčníky.
Safety First
Volvo S60 Concept však není zajímavý pouze z hlediska designu. Švédská automobilka v něm představuje také nové technologie, s nimiž počítá pro své budoucí vozy.
Jak je pro Volvo typické, mnohé z těchto novinek se zaměřují na bezpečnost, ovšem ani komfort a ekologie nejsou opomíjeny.
První dva aspekty v sobě slučuje adaptivní tempomat, který udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozu až do úplného zastavení - usnadňuje únavné popojíždění v kolonách.
Novinkou je rovněž signalizace upozorňující na chodce, kteří vstoupí do dráhy vozidla. Jejím cílem je zcela zabránit srážce vozidla s chodcem při rychlostech do 20 kilometrů za hodinu a v ostatních případech alespoň omezit následky nehody (systém automaticky brzdí, pokud řidič nereaguje).
Poslední z nových asistenčních systémů vyhodnocuje během jízdy riziko srážky a v případě neodvratitelné kolize automaticky brzdí maximální silou, aby se co nejvíc snížila intenzita nárazu a následky nehody zůstaly co nejmenší.
Silnější a úspornější
Volvo plánuje velké změny také v nabídce motorů. Koncept je vybaven novým čtyřválcem 1.6 GTDi s přeplňováním turbodmychadlem, přímým vstřikováním benzinu a celou řadou vyspělých technologií pro další snižování spotřeby paliva. Volvo udává pro tento motor nejvyšší výkon 180 koní při kombinované spotřebě jen pěti litrů benzinu na 100 kilometrů.
První Volvo s motorem GTDi přijde na trh ve druhé polovině letošního roku.