Středa, 24. dubna 2024

Honička za šrotovným

Honička za šrotovným
Motoristy zaskočilo, že peníze na dotování nákupů nových aut se utratily dříve, než se čekalo.

Dotace státu vyčleněné na nákup nových aut - takzvané šrotovné - se na Slovensku utratily za dva týdny. Původně měly vydržet měsíce. Motoristé mluví o nové sportovní disciplíně.
Nikdy totiž lidé neběhali tak rychle ze šrotovišť, kde nechali starý vůz, na policii, která ho vyřadila z evidence, a potom do prodejen. Nové automobily šly dva týdny doslova na dračku.

Málo peněz
Vláda však nevyčlenila na šrotovné příliš velký balík peněz - jen 33,2 milionu eur - a mnozí chtěli tuto dotaci získat co nejdříve. Při výši šrotovného 1500 eur na jedno vozidlo (dalších 500 až 1500 eur poskytli jako bonus prodejci aut) to stačilo jen na 22 tisíc aut.
Po slovenských silnicích přitom stále jezdí okolo 800 tisíc osobních aut starších deseti let. Tedy takových, jež splňují kritérium na sešrotování a vyplacení dotace na koupi nového - avšak jen do ceny 25 tisíc eur.
Denně se na Slovensku za pomoci šrotovného prodalo v průměru dva tisíce nových vozidel. Většinu z nich si však majitelé domů neodvezli, protože sklady s levnějšími vozy se po startu celé akce vyprázdnily v průběhu tří dnů. "Termín dodání fabií s nejslabším motorem je až v srpnu," přiblížil situaci jeden z prodavačů škodovek v Bratislavě.
Největší zájem byl kromě škodovek i o dacie, některé modely Volkswagenu a Renaultu.

Není vše ztraceno
Mnohé majitele starých aut zpráva, že se šrotovné utratilo, zaskočila. Před šrotovišti byly v tom okamžiku i několikahodinové fronty, někteří lidé ve svých autech spali.
Honička za dotacemi někde skončila ještě hůře. Například v jednom východoslovenském šrotovišti stojí asi stovka aut, která majitelé stihli odevzdat včas, ale do pořadníku na státní příspěvek se už nedostali. Pracovníci šrotoviště je tam nestihli zapsat ve středu do doby, než se systém zavřel. Majitelé tak zůstali bez auta, ale i bez šrotovného. "My jsme to už poskládali na hromadu, auta jsou doslova slisovaná," popisuje Dominik Šoltýs, vedoucí Kovod Recycling z Kendic v Prešovském kraji.
Všechno ale ještě není ztracené. Kabinet totiž uvažuje, že sumu vyčleněnou na dotace zdvojnásobí, a tak by se šrotovné mohlo po týdnu opět rozběhnout.

AUTOR: Vladimír Turanský
Hospodárske noviny, Bratislava
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů