zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Šrotovné vzbudilo závist ostatních oborů, nejde totiž o systémové řešení

22.04.2009
Odpady
Šrotovné vzbudilo závist ostatních oborů, nejde totiž o systémové řešení

Také chceme šrotovné, vzbouřili se nábytkáři, když padla dohoda o státním příspěvku na automobilové vraky - 15 tisíc na každý zlikvidovaný kousek starší deseti let.

Ministr financí Miroslav Kalousek považuje v analogii se šrotovným požadavek "třískovného" za naprosto legitimní a dělá si legraci, že skláři by mohli chtít "střepné" a v textilním průmyslu by se mohlo zavádět "hadrovné". Přestože se v boji proti krizi měla uplatňovat jen opatření plošná, na šrotovném už se vláda s opozicí dohodla. Prošel jí i návrh na přesunutí restaurací, kadeřnických a dalších služeb do nižší sazby DPH. Dalším zvýhodněným odvětvím pak bude stavebnictví, a to díky "zateplovnému" v programu Zelená úsporám.

Šrotovné pomůže přírodě...

Zateplovné funguje vlastně na podobném principu jako šrotovné. Stát přiměje dotací občana utrácet a profitovat z toho budou firmy, které v oboru pracují.

Na rozdíl od třískovného, střepného nebo hadrovného by ale měla přinést prospěch životnímu prostředí. Díky programu Zelená úsporám se spotřebuje méně energie na vytápění. Novější auta, která si občané začnou díky šrotovnému pořizovat, zase produkují nižší emise a navíc jsou i bezpečnější. "U třískovného nebo skelného žádný takový přínos nevznikne. Proto mi podobná srovnání vadí," říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Řada odborníků ale pochybuje o tom, že by české šrotovné mohlo český automobilový průmysl oživit. Spíše jde podle nich o solidaritu s Evropou, kde už příspěvek zafungoval.

...ale ošidí ostatní obory

Řada odborníků považuje státní podporu jen vybraným odvětvím za špatné řešení. Stejný názor má i odstupující ministr průmyslu a obchodu Martin Říman, který šrotovné označuje jako kompromis za podporu opozice pro snížení plateb sociálního pojištění a zrychlení odpisů. Zmiňuje, že automobilový průmysl sice v únoru meziročně propadl o 27 procent, ale některé obory, například strojírenství nebo výroba plastů, jsou na tom ještě hůře.

Ani podíl podpořených oborů na HDP není tak dominantní, jak se může zdát. Auta tvoří asi tři procenta. Na průmyslové výrobě a exportu se podílejí asi 20 procenty. Celé odvětví zaměstnává asi 150 tisíc lidí, což jsou tři procenta z celkového počtu vydělávajících. Například dřevařský průmysl, v němž je situace daleko horší, zaměstnává asi 80 000 lidí a o jeho podpoře se ani nemluvilo.

AUTOR: Miroslava Jirsová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
12
9. 2017
12-14.9.2017 - Veletrh, výstava
Birmingham
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
26
9. 2017
26-28.9.2017 - Konference
Duisburg
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí