zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Šrotovné v Česku už dostalo "jízdní řád"

17.04.2009
Odpady
Šrotovné v Česku už dostalo  jízdní řád
- Žádosti budou vyřizovat odbory dopravy měst a pověřených obcí

- Kdy přesně bude šrotovné v zemi zavedeno, ale určí až jedna z budoucích vlád

AUTOR: Marek Pokorný
AUTOR: Miroslava Jirsová

AUTOR: Zuzana Drahovzalová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

České šrotovné má po včerejšku už konkrétní podobu. HN totiž získaly poslední návrh ministerstva průmyslu a obchodu, které včera dokončilo jeho "jízdní řád".

Jako hlavní organizátor budou podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana fungovat odbory dopravy měst či obcí s rozšířenou působností.

MEZITITULEK: Jak to bude vypadat?

Majitelé vozů se na odboru evidence vozidel nejdřív zaregistrují se žádostí o šrotovné. A zaplatí vratnou kauci, která by měla být zhruba tisíc korun.

Poté si nechají sešrotovat staré auto a koupí nový vůz. S dokladem o sešrotování a fakturou pak opět přijdou na odbor dopravy. Ten doklady zkontroluje a po odsouhlasení přepošle na Státní fond životního prostředí. Ten pak šrotovné vyplatí zpětně.

Včera expertní skupina ministerstva pro automobilový průmysl Římanův návrh odsouhlasila s několika menšími dodatky. Ministerstvo by mělo ještě dopracovat například možnost, že by si lidé nemuseli vyřizovat vše sami, ale mohli by tím i někoho pověřit - například prodejce či banku. Řidič by přijel se starým vozem k prodejci či jeho smluvnímu autovrakovišti, tam by jej nechal a ihned by si odvezl nový vůz i se započítanou slevou. A prodejce by si pak dodatečně vše vyřídil. "Samozřejmě by takovou službu mohl nabízet jen dostatečně silný prodejce, kterému by nevadilo, že dostane státní příspěvek až dodatečně," říká člen expertní skupiny Antonín Šípek, který zastupuje Sdružení automobilového průmyslu. Tuto cestu volí ministerstvo proto, aby se nedostalo do problémů, jež šrotovné provází na Slovensku. "Chceme se vyhnout tomu, aby se na vrakovištích tvořily fronty, a situacím, kdy někdo sešrotuje auto a pak zjistí, že šrotovné nedostane, jako se stalo na Slovensku," potvrdil Říman. Přesto připouští, že dopravní odbory měst to může zahltit.

MEZITITULEK: Snad to zvládneme

"Pokud to nebudou stovky vozidel denně, ale třeba deset, dvacet, tak bychom to zvládli," doufá vedoucí odboru evidence vozidel města Zlín Martin Šoc, který navíc vítá návrh ministerstva, aby na nákup vozu a vyřízení dotace měli lidé až půl roku. Například na Zlínsku by se šrotovné mohlo týkat zhruba tisícovky aut, v celé republice pak více než osmdesáti tisíc - pokud budou platit již zveřejněné sumy, že na jedno auto bude příspěvek třicet tisíc korun a stát na šrotovné vyčlení celkem 2,5 miliardy.

Rozdíl proti slovenské cestě bude ještě jeden: zatímco slovenští majitelé aut měli nárok na dodatečný bonus od státu, pokud prodejce sám slevil, v Česku se s něčím takovým nepočítá. "Prodejci už zlevnili natolik, že by další slevu těžko unesli," vítá to mluvčí Hyundai Petr Vaněk. Ministerstvo by mělo definitivní verzi zpracovat během příštího týdne a ještě v dubnu ji poslat do sněmovny.

Již dříve domluvené parametry by se měnit neměly. Tedy ty, že nárok na šrotovné bude mít ten, kdo ekologicky zlikviduje auto starší deseti let a koupí si nový osobní vůz v ceně do půl milionu korun, který splňuje emisní normu euro4 a nevypouští více než 160 gramů CO2 na kilometr jízdy. Z nejprodávanější dvacítky automobilů v zemi to nesplňují jen některé naftové verze či Škoda Superb a Volkswagen Passat, které stojí více než půl milionu korun. Sešrotované auto by navíc jeho majitel měl mít nejméně dva roky.

To zda bude šrotovné skutečně zavedeno, ovšem ještě není jisté. Politici se shodli, že se zavedením není nutno spěchat, protože nyní automobilky kvůli vysokému šrotovnému v okolních státech jedou naplno a nestačí uspokojovat poptávku. A orientačně mluví o konci roku. "Ideální to bude asi na podzim, nyní by byly pro občany zbytečně dlouhé čekací doby," potvrzuje Šípek. Teoreticky by šrotovné mohla sice zavést prozatímní vláda Jana Fischera, ale pravděpodobnější je, že to počká až na vládu, která vznikne po předčasných říjnových volbách.


NÁROK NA PRÉMII

- výše prémie - 30 tisíc korun

- dát ekologicky sešrotovat auto starší deseti let

- koupit osobní auto do půl milionu korun

- nové auto nesmí vypouštět více než 160g CO2 na 1 km jízdy

- splňují prakticky všechna z dvacítky nejprodávanějších aut s výjimkou VW Passat a Škoda Superb (dražší) či se silnějšími naftovými motory (více emisí)
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí