Poplatky na míru
Evropští zákonodárci dali 11. března zelenou návrhu směrnice, podle které by
bylo v EU možné zpoplatnit majitele nákladních vozů na základě míry znečištění
vzduchu a kvůli hluku a přetížení komunikací. Evropský parlament chce, aby
členské státy výtěžek z poplatků investovaly na posílení šetrnosti automobilů
vůči životnímu prostředí a do dopravní infrastruktury. Návrh vyžaduje shodu
členských států v Radě EU. Podle zdroje z českého předsednictví není jisté,
zdali se podaří dosáhnout shody do konce června, kdy české předsednictví končí.
Evropští zákonodárci dali 11. března zelenou návrhu směrnice, podle které by bylo v EU možné zpoplatnit majitele nákladních vozů na základě míry znečištění vzduchu a kvůli hluku a přetížení komunikací. Evropský parlament chce, aby členské státy výtěžek z poplatků investovaly na posílení šetrnosti automobilů vůči životnímu prostředí a do dopravní infrastruktury. Návrh vyžaduje shodu členských států v Radě EU. Podle zdroje z českého předsednictví není jisté, zdali se podaří dosáhnout shody do konce června, kdy české předsednictví končí.
S návrhem směrnice nesouhlasí tuzemští autodopravci. Podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe je pro silniční dopravce nepřijatelné další zpoplatnění, které není uplatňované v žádném jiném druhu dopravy a které neponesou bez výjimky všichni uživatelé. Za nepřijatelné dopravci také považují to, že vybrané peníze nemusí být vrácené do výstavby a údržby silnic. "Pokud budou návrhy přijaty, náklady ponesou dopravci a jejich zákazníci, zbytečně se sníží konkurenceschopnost evropské ekonomiky, ale situace na silnicích se nezlepší," dodal Felix.
Směrnice o poplatcích by se podle poslanců měla týkat všech mezinárodních silnic a dálnic a dalších komunikací, které se využívají v rámci mezinárodní přepravy zboží. Zpoplatněna by měla být vozidla s hmotností nad 12 t, od roku 2012 také nad 3,5 t.
S návrhem směrnice nesouhlasí tuzemští autodopravci. Podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe je pro silniční dopravce nepřijatelné další zpoplatnění, které není uplatňované v žádném jiném druhu dopravy a které neponesou bez výjimky všichni uživatelé. Za nepřijatelné dopravci také považují to, že vybrané peníze nemusí být vrácené do výstavby a údržby silnic. "Pokud budou návrhy přijaty, náklady ponesou dopravci a jejich zákazníci, zbytečně se sníží konkurenceschopnost evropské ekonomiky, ale situace na silnicích se nezlepší," dodal Felix.
Směrnice o poplatcích by se podle poslanců měla týkat všech mezinárodních silnic a dálnic a dalších komunikací, které se využívají v rámci mezinárodní přepravy zboží. Zpoplatněna by měla být vozidla s hmotností nad 12 t, od roku 2012 také nad 3,5 t.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích