zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hasičská Tatra 813 Kolos z Varnsdorfu

09.05.2009
Havárie
Hasičská Tatra 813 Kolos z Varnsdorfu

Nasazena např. na požár lesa v Národním parku České Švýcarsko 2002 při povodních v Děčíně a Hřensku..

Za zmínku určitě stojí také CAS 32 Tatra 813 8x8 Hasičů z Varnsdorfu.
T-813 8x8 (KOLOS) je těžký terénní vojenský čtyřnápravový tahač určený k tahu přívěsů do hmotnosti 12 t ve všech druzích terénu a do váhy 65 t po únosných vozovkách. Vozidlo je uzpůsobeno pro montáž přídavných zařízení - sněhového pluhu a buldozerové radlice. Vždy při tažení přívěsů, při práci s buldozerovou radlicí nebo se sněhovým šípovým pluhem musí být vozidlo zatíženo nákladem o hmotnosti 7.500 kg. Pro zvýšení průjezdnosti málo únosným terénem je vozidlo vybaveno zařízením pro centrální huštění a podhušťování pneumatik během jízdy. Tento automobil byl předlohou i několika modelů. Technické údaje Celková délka 8 800 mm Celková šířka 2 500 mm Nájezdový úhel při zatížení: - vpředu 35° - vzadu 37° Světlá výška u zatíženého vozidla 350 mm Nejmenší průměr zatáčení 21 m Stoupavost přes 100 % Maximální rychlost asi 80km/hod Pohotovostní hmotnost tahače 13 800 kg Užitečné zatížení ( včetně osádky ) 8200 kg Celková hmotnost vozidla 22 000 kg Maximální hmotnost přívěsu -na vozovce 65 000 kg -v terénu 12 000 kg Tlaková síla náprav při hmotnosti 22 000kg - přední nápravy 2 x 50 500N - zadní nápravy 2 x 57 370N Základní spotřeba paliva 42 l/100 km Motor - typ TATRA 930 - 3 Druh čtyřdobý, naftový s přímým vstřikem paliva,vzduchem Počet válců 12 Objem válců 17 640 cm3 Maximální počet otáček 2 000 ot/min Redukovaný maximální výkon motoru 184 kW Převodovka a přídavná převodovka Počet převodových stupňů pět vpřed, jeden vzad Počet přev. stupňů příd.převodovky dva Naviják Největší dovolená tažná síla na laně při 98 100 N na velkém průměru navíjení v přímém směru zezadu i bubnu zpředu 188 300 N na malém průměru bubnu Brzdy Provozní brzda ( nožní ) bubnová Zajišťovací brzda ( ruční ) převodová mech. ovládaná Odlehčovací brzda motorová, ovládaná elektro-pneumaticky Karosérie Kabina pro řidiče a osádku ocelová, trambusová, čtyř-dveřová Počet sedadel 2 + 2 + 3 Vytápění samostatné naftové ( 12 BON 3 ) Buldozerové zařízení BZ - D Hmotnost 1 100 kg Rozměry buldozerové radlice délka 2 520 mm výška 850 mm Řezný úhel buldozerové radlice 50° Pracovní rychlost tahače T 813 3 km/hod CAS 32 T 813 8 x 8 Tento terénní speciál v hasičské úpravě vznikl v roce 1993 na základě požadavku SDH Varnsdorf. Nepoužívaný starší podvozek byl zakoupen ze zásob armády a další úpravy probíhaly ve spolupráci firmy Karosa – závod Polička a dobrovolných hasičů z Varnsdorfu. Z původního vozidla T 813 M 8x8 (ženijní přepravník hatí s radlicí a navijákem) tak vznikla unikátní CAS 32 T 813 8x8. Vozidlo je určeno jako prostředek pro zajištění dopravy vody v obtížném terénu při teplotách nad bodem mrazu. Osádku tvoří jedno požární družstvo. Údaje o vozidle: Rozměry: délka 8565 mm šířka 2500 mm výška 3195 mm Váhy: pohotovostní 14260 kg užitečná 7940 kg celková 22200 kg - musí být dodržena i při aplikaci ženijní radlice ! Rok výroby 1979 Motor Tatra 930 – 3, vzduchem chlaz. dvanáctiválec 17 640 cm3, motor může pracovat i na benzín! Výkon 250 koní, tah stroje 65 tun! Podvozek náhon všech kol, všechna kola 15 - 21,00 lze dofoukávat centrálně i za jízdy, při brodění lze vpouštět vzduch do náprav a převodovky a vytěsňovat tak vnikající vodu, brodivost je 1,4 m! Nádrž svařenec z ocelového plechu obsah 7800 litrů Čerpadlo dvoustupňové odstředivé z lehkých slitin CAS 32 maximální průtok 2000 l/min při zařazeném 5. převodovém stupni Náhon čerpadlo z náhonu navijáku max. 2200 ot/min při 5. přev. stupni Ovládání otáček hydraulicky z ovládacího prostoru Výbava otočná proudnice s mosaznou proudnicí, 2 x výtlačné hrdlo „B“, 4 x „B“, rozdělovač, 2 x „C“, 2 x proudnice „C“, záplaty, dále bez výbavy Vzhledem k určení vozidla je vozidlo vybaveno pouze nádrží na vodu, čerpacím zařízením, otočnou proudnicí a v případě potřeby radlicí. Vozidlo slouží k dopravě vody v obtížném terénu, proto je každá další zátěž či vybavení pouze přítěží. Přestavba vozidla byla ukončena v roce 1993, od 15.12.1993 do 27.10.1994 bylo ve zkušebním provozu, kdy najelo více než 1300 km, nejnáročnějším testem byl zásah v prostoru Děčínského Sněžníku. Zkušební provoz byl ukončen 27.10.1994, od té doby je vozidlo v provozu. Nejnáročnější použití: 1997 povodně 1 týden Černovír (Olomouc) 1 týden Otrokovice 1997 požár lesa v prostoru obce Kámen 1998 požár horské chaty nad sjezdovkou Jiřetín pod Jedlovou 2000 požár lesa v Národním parku České Švýcarsko 2002 nasazení při povodních v Děčíně a Hřensku (brodění do max. hloubky) Běžné použití: kyvadlová doprava vody, lesní požáry, vyprošťování kamiónů Zkušenosti – vozidlo je pravidelně jedenkrát ročně servisováno odborným servisem Tatra, běžné závady (elektroinstalace, tlakové hadice, oprava defektu pneumatiky) nejvážnější závada – výměna ložiska v pravém předním kole 1 a po dvou letech 2 nápravy, výměna 1 nápravy (následek dlouhých přeprav po ose na Moravu s radlicí bez vody) Text a foto: hasici.varnsdorf.cz Hasičů z Varnsdorfu



ZDROJ:http://atwork.borec.cz/hasici/, kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
E-expert, spol. s r.o.
26
10. 2017
26-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí