Pátek, 29. března 2024

Saab 9-3 2,0t BioPower: bioletec

Saab 9-3 2,0t BioPower: bioletec

Je čas poznat vůz, který se můze chlubit opravdu nízkými emisemi CO2. Není to žádný „ekohlemýžď”, ale dvousetkoňový Saab BioPower.

CO2, to jsou tři znaky, které mění současný svět. Máloco se v historii lidstva stalo takovým strašákem jako tento, v koncentracích vytvářených lidskou činností svými přímými účinky nevinný  plyn. Honba za snížení jeho emisí tak v současné době ovlivňuje naše životy mnohem více, než je většina z nás vůbec schopna připustit. I pokud zůstaneme pouze u automobilismu, nejde zdaleka jen o zefektivnění fungování spalovacích motorů, které je jistě naprosto žádoucí. Dominantní je dnes spíše naplňování zcela iracionálních tužeb těch, kterým oxid uhličitý zcela zastínil mysl.

Masivní nástup turbomotorů, které jsou úsporné jen na papíře. Absurdní zvyšováním hmotnosti nových rádobyúsporných automobilů, které přitom nutně potřebují výkonné motory s přirozeně vyšší spotřebou. Nebo nepromyšlená snaha nahrazovat nepříliš staré automobily novějšími, které jsou přímo ekologičtější, ovšem faktor jejich výroby je zcela zanedbáván - během výroby jednoho každého nového auta se do ozvduší uvolní 20 až 30 tun CO2, což je množství tak ohromné, že jej mrzkou (pokud vůbec nějakou) úsporou spotřebovaného paliva u novějšího auta nelze nikdy „vrátit zpět”. To vše jsou jen tři z mnoha špiček ledovce, nad kterým musím kroutit hlavou pokaždé, když se dočítám o nejnovějším automobilu té či oné značky, který má spasit náš svět.

Ano, nejsem příznivcem boje proti CO2, myslím si, že tento svět tíží mnohem více docela jiné, hmatatelnější a prokazatelnější problémy než globální oteplování. Za takového stavu se může zdát, že jakýkoli ekologický vůz to u mě má předem spočítané. Není to ale nutně pravda, skutečná ekologie je racionální a přináší skutečné úspory, proti kterým nelze nic namítat.

Zda je takovou racionální cestou pohánění vozů bioethanolem, tedy lihem vyrobeným z plodin jako kukuřice či pšenice, si dovolím pochybovat, ale diskusi na téma CO2 už protentokrát opustíme. A podíváme se čistě prakticky na zoubek jednomu z vozů, který byl pro toto palivo stvořen. Jde o Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower, který v sobě spojuje přednosti praktického rychlého vozu, který řidiče nijak neobtěžuje tím, že je schopen vyprodukovat pouhé desítky gramů CO2 za každý kilometr jízdy. Zajímavým objevem je nakonec i pro ty, kterým jsou emise CO2 celkem ukradené. Čím? To vše se postupně dočtete.

Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 01.jpg Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 07.jpg Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 09.jpg

Vystrojen i v těžkých časech

„Na každou jízdu se oblékám tak, jako by byla moje poslední,” odpovídám v žertu těm, kteří se mě ptají, proč takřka při jakékoli cestě usedám do auta v obleku. Podobným způsobem na vás může působit i poslední provedení Saabu 9-3 sedan. Samotný Saab totiž neprožívá zrovna dobré časy a pod tíhou problémů mateřského koncernu General Motors se i jeho ekonomická situace velmi zkomplikovala. Model 9-3 ale rozhodně nepůsobí dojmem, že by jej cokoli tížilo. I po posledním faceliftu zůstává konzervativním fešákem, který zvenku i zevnitř ctí tradice švédské značky. Uhlazený, velmi čistý vzhled tříprostorové šípovité karoserie je nadále velmi svěží a okouzlující pro drtivou většinu kolemjdoucích. Mám sice pochopení pro ty, kterým neučarovalo ani zvýraznění předních partií chromem, ani implementace koncových světel s čirým překrytím, nicméně si myslím, že uhlazenost 9-3 to na rozdíl od podobných úprav 9-5 nikterak nezdevastovalo.

Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 10.jpg Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 05.jpg Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 11.jpg 

Jestliže zvtárnění exteriéru je velmi konzervativní, tak provedení interiéru je ultrakonzervativní. Velmi bych se bránil použití slova „zastaralý”, ale interiér opravdu ctí ty neklasičtější saabovské linie a dává dohromady čistý a jednoduchý celek, který vyniká přehledností a nesnaží se zaujmout nějakými lacinými „kudrlinkami”. Vzhled lze objektivně posoudit těžko, provedení už ale lépe. A zde musím vznést první výhrady. Použitá kůže a látka působily velmi dobrým dojmem, zvolené plasty už ale zraku ani hmatu tolik nelahodily. Některé zkrátka vypadaly příliš lacině a nedobrý dojem dělaly i při jízdě, kdy si při větším bočním přetížení rády „vrzly”. Nemohu říci, že by se interiér rozpadal před očima a vypadal jak přenesený z Dacie Logan, to v žádném případě. Od vozu, který se snaží tlačit kamsi mezi Audi, BMW a Mercedes ale přirozeně čekám hodně. A ani kvalitou použitých plastů, ani kvalitou montáže mě nepřesvědčil (ač zrovna BMW a Mercedes na tom momentálně nejsou o mnoho lépe).

Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 18.jpg Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 20.jpg Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 22.jpg

Každopádně, krom drobného označení na zádi (v našem případě tedy i ohromného označení na boku...) se BioPower od běžného provedení 9-3 nikterak neliší, a tak nemá smysl jeho vzhled dále rozpitvávat. Pojďme se tedy raději blíže podívat na technickou stránku věci.

Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 23.jpg Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 25.jpg Test Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower 28.jpg

Další kapitoly:

  • Hledá se E85, Kalup v lihovém oparu, Naměřená dynamika
  • Úsporný i na „líh”, Pohodový Švéd
  • Závěr, Cena, Technické parametry
  • Kompletní fotogalerie
  •  

    Zdroj: http://www.autorevue.cz

    Sdílet článek na sociálních sítích

    Partneři

    Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
    Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
    ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
    EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
    INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
    ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
    NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
    E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
    Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
    Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů