Šrotovné na pračky a ledničky jako marketingový tah
Šrotovné na ledničky a pračky je podle mě šikovným marketingovým tahem, který
využívá popularity názvu šrotovné. Prodejci velké bílé elektroniky se potýkají s
propadem tržeb a šrotovné může být účinnějším způsobem v přilákání zákazníků než
obyčejná sleva. Co mi ale přijde zvláštní, je způsob selekce ze strany
společnosti ČEZ, jejímž majoritním vlastníkem je stát, která podporuje jen dva
vybrané prodejce. V tomto kontextu mi šrotovné na velké bílé zboží vadí podobně
jako šrotovné na automobily. Proč stát podporuje jen určitý obor, resp. vybrané
společnosti? Já třeba nové auto nepotřebuji, ale letní pneumatiky
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] by se mi šikly, proč tedy nemám nárok
na příspěvek? Zde by mě zajímalo, zda si skutečně ČEZ vybíral podle hustoty
obchodní sítě? Proč byli vyloučeni jiní srovnatelní kamenní prodejci a
internetový prodej, kde se spotřebiče v kategorii A+ a A++ prodávají ve větší
míře, než je průměr? Každopádně předpokládám, že efektivita této kampaně spočívá
především v medializaci jmen účastníků této akce a samotný prodej, podpořený
poskytovanou podporou, nebude až tak dramatický. Zároveň dochází ke zvýšeným
marketingovým aktivitám ostatních hráčů na trhu - jak elektroprodejců - tak i
distributorů elektřiny (E.ON). Komunikovaný boj za ekologicky úsporné spotřebiče
je určitě chvályhodný a tato kampaň může z dlouhodobého hlediska určitě pomoci
prodeji energeticky šetrnějších spotřebičů. V souvislosti se šrotovným jsem si
vzpomněl na svůj nejvíce medializovaný výrok (který jsem navíc ve skutečnosti
ani neřekl) při příležitosti nově otevřeného Electro Worldu na Zličíně: "... až
to otevřou, bude to fakt maso". Realita souboje zákazníků o zlevněné zboží mi
dala ex post vlastně tehdy nechtěně za pravdu a tento výrok byl ještě i po roce
od této události citován v Reflexu (kde jsem byl ale pro změnu přejmenován na
Roberta Slánského). V tomto případě si tudíž troufám tvrdit, že nyní to s nákupy
takové "maso" nebude.
Šrotovné na ledničky a pračky je podle mě šikovným marketingovým tahem, který využívá popularity názvu šrotovné. Prodejci velké bílé elektroniky se potýkají s propadem tržeb a šrotovné může být účinnějším způsobem v přilákání zákazníků než obyčejná sleva. Co mi ale přijde zvláštní, je způsob selekce ze strany společnosti ČEZ, jejímž majoritním vlastníkem je stát, která podporuje jen dva vybrané prodejce. V tomto kontextu mi šrotovné na velké bílé zboží vadí podobně jako šrotovné na automobily. Proč stát podporuje jen určitý obor, resp. vybrané společnosti? Já třeba nové auto nepotřebuji, ale letní pneumatiky by se mi šikly, proč tedy nemám nárok na příspěvek? Zde by mě zajímalo, zda si skutečně ČEZ vybíral podle hustoty obchodní sítě? Proč byli vyloučeni jiní srovnatelní kamenní prodejci a internetový prodej, kde se spotřebiče v kategorii A+ a A++ prodávají ve větší míře, než je průměr? Každopádně předpokládám, že efektivita této kampaně spočívá především v medializaci jmen účastníků této akce a samotný prodej, podpořený poskytovanou podporou, nebude až tak dramatický. Zároveň dochází ke zvýšeným marketingovým aktivitám ostatních hráčů na trhu - jak elektroprodejců - tak i distributorů elektřiny (E.ON). Komunikovaný boj za ekologicky úsporné spotřebiče je určitě chvályhodný a tato kampaň může z dlouhodobého hlediska určitě pomoci prodeji energeticky šetrnějších spotřebičů. V souvislosti se šrotovným jsem si vzpomněl na svůj nejvíce medializovaný výrok (který jsem navíc ve skutečnosti ani neřekl) při příležitosti nově otevřeného Electro Worldu na Zličíně: "... až to otevřou, bude to fakt maso". Realita souboje zákazníků o zlevněné zboží mi dala ex post vlastně tehdy nechtěně za pravdu a tento výrok byl ještě i po roce od této události citován v Reflexu (kde jsem byl ale pro změnu přejmenován na Roberta Slánského). V tomto případě si tudíž troufám tvrdit, že nyní to s nákupy takové "maso" nebude.
AUTOR: Robert Stránský
commercial director, MindBridge Consulting (nazor@economia.cz)
AUTOR: Robert Stránský
commercial director, MindBridge Consulting (nazor@economia.cz)
Zdroj:Marketing & Media
Sdílet článek na sociálních sítích