zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Šrotovné na pračky a ledničky jako marketingový tah

13.05.2009
Odpady
Energie
Šrotovné na pračky a ledničky jako marketingový tah
Šrotovné na ledničky a pračky je podle mě šikovným marketingovým tahem, který využívá popularity názvu šrotovné. Prodejci velké bílé elektroniky se potýkají s propadem tržeb a šrotovné může být účinnějším způsobem v přilákání zákazníků než obyčejná sleva. Co mi ale přijde zvláštní, je způsob selekce ze strany společnosti ČEZ, jejímž majoritním vlastníkem je stát, která podporuje jen dva vybrané prodejce. V tomto kontextu mi šrotovné na velké bílé zboží vadí podobně jako šrotovné na automobily. Proč stát podporuje jen určitý obor, resp. vybrané společnosti? Já třeba nové auto nepotřebuji, ale letní pneumatiky by se mi šikly, proč tedy nemám nárok na příspěvek? Zde by mě zajímalo, zda si skutečně ČEZ vybíral podle hustoty obchodní sítě? Proč byli vyloučeni jiní srovnatelní kamenní prodejci a internetový prodej, kde se spotřebiče v kategorii A+ a A++ prodávají ve větší míře, než je průměr? Každopádně předpokládám, že efektivita této kampaně spočívá především v medializaci jmen účastníků této akce a samotný prodej, podpořený poskytovanou podporou, nebude až tak dramatický. Zároveň dochází ke zvýšeným marketingovým aktivitám ostatních hráčů na trhu - jak elektroprodejců - tak i distributorů elektřiny (E.ON). Komunikovaný boj za ekologicky úsporné spotřebiče je určitě chvályhodný a tato kampaň může z dlouhodobého hlediska určitě pomoci prodeji energeticky šetrnějších spotřebičů. V souvislosti se šrotovným jsem si vzpomněl na svůj nejvíce medializovaný výrok (který jsem navíc ve skutečnosti ani neřekl) při příležitosti nově otevřeného Electro Worldu na Zličíně: "... až to otevřou, bude to fakt maso". Realita souboje zákazníků o zlevněné zboží mi dala ex post vlastně tehdy nechtěně za pravdu a tento výrok byl ještě i po roce od této události citován v Reflexu (kde jsem byl ale pro změnu přejmenován na Roberta Slánského). V tomto případě si tudíž troufám tvrdit, že nyní to s nákupy takové "maso" nebude.

AUTOR: Robert Stránský

commercial director, MindBridge Consulting (nazor@economia.cz)
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Letní tábor Polana, Vrbovce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí